Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Ukraina strefą zagrożenia, Lufthansa przestaje latać do Kijowa i Odessy do końca lutego 2022

Emil Hoff
Emil Hoff
Lufthansa, Swiss, Air France, KLM i Norwegian odwołały loty do wschodniej Ukrainy, Ryanair ograniczył połączenia, Wizz Air i LOT nie podjęły jeszcze stanowczych decyzji. Niebo nad Ukrainą staje się coraz bardziej opustoszałe, linie lotnicze obawiają się powtórzenia katastrofy z 2014 r.
Lufthansa, Swiss, Air France, KLM i Norwegian odwołały loty do wschodniej Ukrainy, Ryanair ograniczył połączenia, Wizz Air i LOT nie podjęły jeszcze stanowczych decyzji. Niebo nad Ukrainą staje się coraz bardziej opustoszałe, linie lotnicze obawiają się powtórzenia katastrofy z 2014 r. subbotina, 123RF.com, zdjęcie ilustracyjne
Ukraina uznawana jest za strefę niebezpieczną przez coraz więcej międzynarodowych przewoźników. Kolejne linie lotnicze ogłaszają, że ograniczą loty na Ukrainę i nad jej terytorium. Do holenderskich KLM dołączyły linie Norwegian i niemiecka Lufthansa. Ryanair także zapowiedział zmiany w rozkładzie lotów, Wizz Air i PLL LOT na razie nie podjęły podobnej decyzji. Co gorsza, firmy leasingowe domagają się zwrotu maszyn od ukraińskich linii lotniczych - linia Bees Airlines straciła wszystkie swoje boeingi. Podróżowanie na Ukrainę staje się coraz trudniejsze.

Spis treści

Ukraina strefą ryzyka. Niemcy poszli w ślady Norwegów i Holendrów

Napięte stosunki między Ukrainą a Rosją skłaniają kolejnych przewoźników do wprowadzania zmian w siatce lotów.

W poniedziałek 21 lutego 2022 rzecznik niemieckiej Lufthansy poinformował, że przewoźnik zawiesza loty do Kijowa i Odessy do końca miesiąca. Wcześniej linie lotnicze Norwegian ostrzegły pasażerów, że rezygnują z latania nad Ukrainą w związku z coraz bardziej napiętą sytuacją dyplomatyczną i grożącym konfliktem z Rosją. Wprawdzie skandynawski przewoźnik nie latał bezpośrednio na Ukrainę, ale część połączeń z Turcją i Węgrami wykorzystywała ukraińską przestrzeń powietrzną. Nad Ukrainą przestały też latać samoloty Air France i Swiss.

Już 12 lutego holenderskie linie KLM całkowicie zawiesiły loty do i nad Ukrainą. Inni przewoźnicy nie podejmują jednak tak drastycznych kroków. British Airways nie zrezygnowały całkowicie z połączeń, ale znacznie ograniczyły ich ilość. Podobnie zrobił Ryanair. Węgierski Wizz Air oświadczył, że loty na Ukrainę będą na razie odbywały się normalnie, choć klienci proszeni są o regularne sprawdzenie skrzynek e-mailowych na wypadek nagłej zmiany decyzji. PLL LOT nie podjął jeszcze decyzji w sprawie ograniczenia lub czasowego zlikwidowania połączeń z Ukrainą.

Obawy przed lataniem nad Ukrainą. Straszna lekcja z 2014 r.

Lufthansa, KLM i Norwegian odwołały loty na Ukrainę, Ryanair ograniczył połączenia, Wizz Air i LOT nie podjęły jeszcze stanowczych decyzji. Niebo nad
Lufthansa, KLM i Norwegian odwołały loty na Ukrainę, Ryanair ograniczył połączenia, Wizz Air i LOT nie podjęły jeszcze stanowczych decyzji. Niebo nad Ukrainą staje się coraz bardziej opustoszałe, linie lotnicze obawiają się powtórzenia katastrofy z 2014 r. Photo by shawnanggg on Unsplash, zdjęcie ilustracyjne

Dlaczego linie lotnicze boją się latać nad Ukrainą? Wynika to z fatalnej lekcji, jaką dostały w 2014 r. W trakcie trwającej wojny w Donbasie nad Ukrainą zestrzelony został wtedy boeing malezyjskich linii lotniczych, lecący z Amsterdamu do Kuala Lumpur. W wyniku katastrofy zginęło 298 osób, w tym 193 obywateli Holandii.

Ukraina obwiniła rosyjskich separatystów, Rosja obwiniła Ukrainę. Do dziś sprawcy tragedii lotu MH17 nie zostali zidentyfikowani ani ukarani. Sąd ONZ nie zajął się sprawą, bo decyzję zablokowała Rosja, posiadająca prawo weta. W tej sytuacji trudno się dziwić, że Holendrzy jako pierwsi całkowicie zawiesili loty nad Ukrainą, gdy potencjalny zbrojny konflikt z Rosją znowu zrobił się prawdopodobny.

Ukraina zostanie bez samolotów? Ubezpieczyciele żądają zwrotu maszyn

Napięta sytuacja między Ukrainą a Rosją zapowiada ciężkie dni dla przemysłu lotniczego Ukrainy.

Międzynarodowe firmy ubezpieczeniowe wycofują swoje samoloty z rynku, bojąc się ryzyka, związanego z lataniem do Kijowa i Lwowa. Część ukraińskich przewoźników - firmy takie jak UIA, SkyUp czy Bees Airlines, wynajmujące samoloty w leasingu - stanęła przed groźbą konfiskaty floty i zupełnego paraliżu.

By ratować sytuację, rząd Ukrainy ogłosił wieczorem 13 lutego decyzję o przeznaczeniu prawie 17 miliardów hrywien (prawie 600 milionów dolarów) na wsparcie ubezpieczycieli. Pieniądze mają być gwarancją bezpieczeństwa dla firm ubezpieczeniowych i leasingowych. Wydaje się, że gwarancje ukraińskiego rządu nie są jednak wystarczające dla ubezpieczycieli – w poniedziałek 14 lutego linia UIA poinformowała o przekazaniu 7 boeingów z powrotem w ręce leasingodawców.

Bees Airlines straciła wszystkie samoloty. Właściciele boją się o swoje maszyny

Ukraińska linia Bees Airlines musiała oddać leasingodawcom wszystkie swoje samoloty. Właściciele maszyn uznali, że ryzyko latania nad Ukrainą jest zbyt
Ukraińska linia Bees Airlines musiała oddać leasingodawcom wszystkie swoje samoloty. Właściciele maszyn uznali, że ryzyko latania nad Ukrainą jest zbyt duże.

Zdjęcie na licencji CC BY-SA 4.0. Avaness, wikimedia.org, CC BY-SA 4.0

W najgorszej sytuacji znalazła się tania linia Bees Airlines, która musiała zwrócić leasingodawcom aż cztery boeingi. Samoloty wróciły na przechowanie do hangarów we Francji. Te cztery maszyny to cała flota przewoźnika, firma znalazła się więc w głębokim kryzysie. Właściciele samolotów, Bank of Utah oraz San Clemente Leasing LCC, zapewnili, że maszyny zostaną zwrócone do użytkowania, jak tylko konflikt między Ukrainą i Rosją zostanie zażegnany.

Największe ukraińskie linie lotnicze – Azur Air i Windrose – nie wystąpiły o pomoc rządową i odmówiły mediom komentarza o swoje stosunki z leasingodawcami. Windrose i UIA solidarnie pomagają linii Bees Airlines: wypożyczyły je kilka własnych samolotów.

Polskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych odradza podróżowanie na Ukrainę i zaleca Polkom i Polakom, którzy przebywają u naszego wschodniego sąsiada, szybki powrót i gotowość do ewakuacji.

Więcej o decyzji MSZ i sytuacji na Ukrainie możecie przeczytać w poniższym artykule:

Źródło: Reuters, avianews.com

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Ukraina strefą zagrożenia, Lufthansa przestaje latać do Kijowa i Odessy do końca lutego 2022 - Strona Podróży

Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto