Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Ulica Armatnia w Warszawie. Tutaj znajdują się malownicze domki kolejowe. Idealne miejsce na spokojny spacer

Martyna Konieczek
Martyna Konieczek
Idealne miejsce dla spokojny spacer
Idealne miejsce dla spokojny spacer Krzysztof Jedynak
Ulica Armatnia w Warszawie to malownicza, ukryta między osiedlami na Woli uliczka. Znajduje się tam powstały na przełomie XIX i XX wieku zespół dawnej zabudowy kolejowej. Ceglane domy pracowników Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej oraz dawny budynek dla pasażerów Kolei Warszawsko-Kaliskiej sprawiają, że ta nieco zapomniana ulica to bardzo klimatyczne miejsce na spacer. Obiekty są zabytkami i jednocześnie ogromnym atutem całej okolicy Odolan, w której teraz królują nowoczesne bloki. Kliknijcie w zdjęcie, aby wybrać się w wirtualną wycieczkę po tej uliczce.

Przypominamy tekst z maja 2023 roku.

Ukryta perełka Woli. Kolejowe osiedle przy Armatniej poleca się na spacer

Zespół budowlany dawnej zabudowy kolejowej położonej przy ul. Armatniej obejmuje domy pracowników Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej, dawny budynek dla maszyn elektrycznych oraz dawny budynek dla pasażerów Kolei Warszawsko-Kaliskiej. Kompleks został wzniesiony na przełomie XIX i XX wieku, a dwa lata temu wpisany do rejestru zabytków.

Budynki z czerwonej cegły, mnóstwo zieleni czy nawet brak wyrównanego asfaltu tworzą wyjątkowy klimat tego miejsca. Prezentujemy zdjęcia ze spaceru, jaki odbyliśmy niedawno po tej ulicy.

Idealne miejsce dla spokojny spacer

Ulica Armatnia w Warszawie. Tutaj znajdują się malownicze do...

Domy przy Armatniej wpisywały się w politykę mieszkaniową realizowaną przez zarząd kolei od lat 70. XIX wieku. Przeznaczane były zarówno dla urzędników kolejowych, jak i pracowników służby niższej wraz z rodzinami, m.in. naczelników, kasjerów, rewizorów, maszynistów, służby konduktorskiej czy pomocy ekspedycyjnej.

W listopadzie 1902 r. Towarzystwo Akcyjne Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej uruchomiło odcinek łączący Warszawę z Kaliszem, tzw. Kolei Warszawsko-Kaliskiej. Wzniesiono wówczas infrastrukturę związaną z obsługą nowego odcinka: m.in. budynek warsztatów, budynki służby trakcji (taborowe), parowozownię i magazyny dla potrzeb warsztatów. Jednym z jej elementów był szerokotorowy objazd normalnotorowej stacji Warszawa Pasażerska, wzniesiony w latach 1903-1904 wraz z parabolicznym wiaduktem sklepionym oraz stalowym Wiaduktem Kaliskim - informował mazowiecki wojewódzki konserwator zabytków profesor Jakub Lewicki przy wpisywaniu kompleksu do rejestru.

Ulica Armatnia, Warszawa.
Idealne miejsce dla spokojny spacerKrzysztof Jedynak

W czasie II wojny światowej zniszczeniu uległa część infrastruktury technicznej, tory, trakcje, budynki warsztatowe, wieża ciśnień, bez większych zniszczeń przetrwała natomiast zabudowa mieszkalna i budynki techniczne objęte wpisem do rejestru oraz paraboliczny wiadukt sklepiony Drogi Żelaznej Warszawsko-Kaliskiej.

Po 1945 r. zabudowa przy ul. Armatniej pozostawała własnością kolei państwowych. Prowadzone prace ograniczały się do niewielkich remontów budynków mieszkalnych. Dawny budynek maszyn elektrycznych oraz dawny budynku dla pasażerów Kolei Warszawsko-Kaliskiej zostały przekształcone na mieszkalne.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto