Mapa Use It Warsaw skierowana jest do travellersów, czyli młodych ludzi w wieku 18-35 lat, podróżujących za niewielkie pieniądze. Została opracowana przez fundację Bęc Zmiana. – Ubiegłoroczna pierwsza edycja była hitem wśród europejskich travellersów, więc liczymy na to, że najnowsze wydanie również przyciągnie obcokrajowców do stolicy Polski – mówi Bogna Świątkowska, prezes fundacji Bęc Zmiana.
Ślubny tort Stalina, bar mleczny Dalajlamy
Nie jest to tradycyjny przewodnik po Warszawie, z zawsze tą samą listą zabytków. Jego wyjątkowość polega m.in. na tym, że proponuje, oprócz standardowych miejsc (Pałac Kultury i Nauki, Muzeum Narodowe itp.) zobaczenie imponującej publicznej toalety przy Skwerze Hoovera, księgarni, takich jak „Czuły barbarzyńca”, sklepów vintage czy barów mlecznych.
– Sława niektórych barów mlecznych roznosi się pocztą pantoflową po całej Europie. Mieszkańcy innych państw, w których nie ma takich obiektów gastronomicznych, są nimi zachwyceni, bo można zjeść dobrze i niedrogo. Nawet Dalajlama ma swój ulubiony bar mleczny, przy ul. Mostowej – opowiadał Grzegorz Piątek, autor opisów miejsc wartych odwiedzenia.
Na dodatek atrakcje turystyczne są opisane w sposób humorystyczny. Dla przykładu PKiN zostaje nazwany ślubnym tortem Stalina, pijalnia czekolady Wedla – centrum chocoholików, hotel Intercontinental – wieżowcem z dziurą w środku, a bary przy ul. Na Skarpie są określone jako najlepsze bary z „license to grill”.
Warszawa popularniejsza od Krakowa
– W zeszłym roku obcokrajowcy dwukrotnie częściej odwiedzali Warszawę niż Kraków. 90 proc. ankietowanych turystów wyraziło chęć ponownego przyjazdu do stolicy Polski – mówi Barbara Tekieli, dyrektor Stołecznego Biura Turystyki, wiążąc to z sukcesem pierwszej edycji Use It Warsaw.
– Ważną częścią mapy Use It są opinie osób, które już poznały Warszawę. Młodzi ludzie bardzo często sugerują się opiniami innych młodych ludzi – dodała. Katarzyna Ratajczyk z Biura Promocji Warszawy potwierdzała te słowa. – Nie możemy narzekać na ruch turystyczny. W tym roku stolica Polski znalazła się nawet na liście TOP 10 wydawnictwa „Lonely planet”, jako jedno z najbardziej interesujących miast na świecie – podkreśla.
Miasto wyraża nadzieję, że co roku będzie publikowana nowa edycja Use It Warsaw, z różnymi motywami przewodnimi (w tym wydaniu jest nim Chopin, w związku z 200. rocznicą urodzin kompozytora, przypadającą w 2010 r.). – Jednym z atutów naszej stolicy jest to, że to tanie miasto dla obcokrajowców. Piwo kosztuje 2 euro, a zygmuntówka niecałe 1 euro – dodaje Katarzyna Ratajczyk.
– Dzięki naszemu ubiegłorocznemu dziełu wzrosło zainteresowanie niektórymi zapomnianymi miejscami, m.in. Fotoplastikonem – wspomina Grzegorz Piątek.
Mapa Use It Warsaw jest bezpłatna. Zawiera 105 propozycji miejsc do odwiedzenia. Została wyprodukowana w nakładzie 100 tys. egzemplarzy. Można ją otrzymać w warszawskich klubach, hostelach i punktach turystycznych, a także wydrukować ze strony internetowej Use It Warsaw. Większość nakładu będzie dystrybuowana za granicą, w polskich ośrodkach informacji turystycznej.
Zobacz również:
Mapa Warszawy dla travellersów (I edycja)
8,9 mln turystów w Warszawie
Spacer w Łazienkach przy muzyce Chopina
Chopin słuchał hip-hopu
Trójwymiarowa Warszawa wczoraj i dziś
Wyniki II tury wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?