Kliknij w zdjęcie, żeby zobaczyć fotogalerię.
Wczoraj w Warszawie zostało odsłonięte graffiti poświęcone pracoholizmowi, zakupoholizmowi i uzależnieniu od hazardu. Uzależnienia te noszą zbiorczą nazwę uzależnień behawioralnych. Malowidło jest częścią kampanii społecznej pt. Behawioralnie - Racjonalnie prowadzonej przez Fundację Inspiratornia.
Graffiti zostało wykonane w technice szablonów. Oszczędna forma przywodzi na myśl ostrzeżenia umieszczane na opakowaniach od papierosów. - Uzależnienia behawioralne, choć dotykają dużej część społeczeństwa, są nadal w Polsce mało rozpoznawane. Wielu ludzi cierpi na nie, nie wiedząc nawet, że żyje z takim właśnie uzależnieniem. Problem istnieje, należy więc o nim mówić, edukować - stwierdza Maja Ruszpel, prezeska Fundacji Inspiratornia.
Autorem kreacji jest Robert Poryzała, grafik, architekt, współpracujący zarówno z organizacjami pozarządowymi, jak i agencjami reklamowymi. Mural znajduje się na skrzyżowaniu ul. Obozowej i Prymasa Tysiąclecia.
W ramach akcji Behawioralnie - Racjonalnie osoby uzależnione mogą otrzymać wsparcie. Na muralu znalazł się numer telefonu, pod który mogą dzwonić osoby, które czują, że mają problem. Mogą tam uzyskać wsparcie psychologiczne i prawne. Nr telefonu: 801 889 880. Więcej informacji na temat akcji na facebookowym fanpage'u.
Zmiany w komunikacji miejskiej po 1 września
Według badań CBOS z roku 2012 problem z odruchowym kupowaniem dotyczyć może 3,5% populacji Polaków od 15 roku życia. Przyjmuje się potocznie, że uzależnienie od zakupów jest w większym stopniu przypadłością damską. Uzależnieniu od zakupów sprzyja młody wiek i pozostawanie w stanie wolnym. Grupą najbardziej narażoną na wystąpienie problemu są kobiety w wieku do 24 lat.
W wypadku pracoholizmu to aż jedna dziesiąta Polaków (10,4%) w wypadku których uzależnienie od pracy stanowi rzeczywisty problem. Pracoholikami stają się osoby w wieku produkcyjnym, przy czym największy odsetek odnotowano w grupie wiekowej 35–64 lata, a najwyższy poziom zagrożenia uzależnieniem wśród osób w wieku 18-24 lata. Wyniki badania ilościowego wskazują też, iż nieco bardziej zagrożone pracoholizmem są kobiety niż mężczyźni.
Z tych trzech uzależnień behawioralnych, hazard to najlepiej rozpoznany problem - w tym przypadku mówi się o aż 4% Polaków dotkniętych tym nałogiem.
- Jako Fundacja już od 4 lat zajmujemy się edukacją, kampaniami informacyjnymi w obszarze uzależnień, tak behawioralnych jak i chemicznych - stwierdza Ruszpel.
Pierwszym graffiti jakie jakie zrobiła fundacja było "Leczyć zamiast karać" poświęcone uzależnieniu od narkotyków. Zgodzili się na nim wystąpić m.in. Marek Balicki, Wiktor Osiatyński i Tomek Lipiński. Istnieje ono do dziś na skrzyżowaniu Górczewskiej i Prymasa Tysiąclecia w Warszawie.
Inspiratornia była również inicjatorem akcji informacyjnej Miasto Wciąga. Pisaliśmy o inicjatywie w marcu tego roku. Do wydarzenia przyłączyły się najważniejsze warszawskie klubokawiarnie.**Akcja była połączona z nieodpłatnymi poradami prawnymi dla osób uzależnionych.
Kampania informacyjna Fundacji Inspiratornia jest współfinansowana ze środków Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych będących w dyspozycji Ministra Zdrowia
Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?