Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Uzależniają się od pracy, zakupów, hazardu...

Redakcja
Fundacja Inspiratornia zwraca uwagę na istotny problem ...
Fundacja Inspiratornia zwraca uwagę na istotny problem ... materiały organizatora
Fundacja Inspiratornia zwraca muralami uwagę na problem uzależnień behawioralnych.

Kliknij w zdjęcie, żeby zobaczyć fotogalerię.

Wczoraj w Warszawie zostało odsłonięte graffiti poświęcone pracoholizmowi, zakupoholizmowi i uzależnieniu od hazardu. Uzależnienia te noszą zbiorczą nazwę uzależnień behawioralnych. Malowidło jest częścią kampanii społecznej pt. Behawioralnie - Racjonalnie prowadzonej przez Fundację Inspiratornia.

Graffiti zostało wykonane w technice szablonów. Oszczędna forma przywodzi na myśl ostrzeżenia umieszczane na opakowaniach od papierosów. - Uzależnienia behawioralne, choć dotykają dużej część społeczeństwa, są nadal w Polsce mało rozpoznawane. Wielu ludzi cierpi na nie, nie wiedząc nawet, że żyje z takim właśnie uzależnieniem. Problem istnieje, należy więc o nim mówić, edukować - stwierdza Maja Ruszpel, prezeska Fundacji Inspiratornia.

Autorem kreacji jest Robert Poryzała, grafik, architekt, współpracujący zarówno z organizacjami pozarządowymi, jak i agencjami reklamowymi. Mural znajduje się na skrzyżowaniu ul. Obozowej i Prymasa Tysiąclecia.

W ramach akcji Behawioralnie - Racjonalnie osoby uzależnione mogą otrzymać wsparcie. Na muralu znalazł się numer telefonu, pod który mogą dzwonić osoby, które czują, że mają problem. Mogą tam uzyskać wsparcie psychologiczne i prawne. Nr telefonu: 801 889 880. Więcej informacji na temat akcji na facebookowym fanpage'u.

Zmiany w komunikacji miejskiej po 1 września

Według badań CBOS z roku 2012 problem z odruchowym kupowaniem dotyczyć może 3,5% populacji Polaków od 15 roku życia. Przyjmuje się potocznie, że uzależnienie od zakupów jest w większym stopniu przypadłością damską. Uzależnieniu od zakupów sprzyja młody wiek i pozostawanie w stanie wolnym. Grupą najbardziej narażoną na wystąpienie problemu są kobiety w wieku do 24 lat.

W wypadku pracoholizmu to aż jedna dziesiąta Polaków (10,4%) w wypadku których uzależnienie od pracy stanowi rzeczywisty problem. Pracoholikami stają się osoby w wieku produkcyjnym, przy czym największy odsetek odnotowano w grupie wiekowej 35–64 lata, a najwyższy poziom zagrożenia uzależnieniem wśród osób w wieku 18-24 lata. Wyniki badania ilościowego wskazują też, iż nieco bardziej zagrożone pracoholizmem są kobiety niż mężczyźni.

Z tych trzech uzależnień behawioralnych, hazard to najlepiej rozpoznany problem - w tym przypadku mówi się o aż 4% Polaków dotkniętych tym nałogiem.

- Jako Fundacja już od 4 lat zajmujemy się edukacją, kampaniami informacyjnymi w obszarze uzależnień, tak behawioralnych jak i chemicznych - stwierdza Ruszpel.

Pierwszym graffiti jakie jakie zrobiła fundacja było "Leczyć zamiast karać" poświęcone uzależnieniu od narkotyków. Zgodzili się na nim wystąpić m.in. Marek Balicki, Wiktor Osiatyński i Tomek Lipiński. Istnieje ono do dziś na skrzyżowaniu Górczewskiej i Prymasa Tysiąclecia w Warszawie.

Inspiratornia była również inicjatorem akcji informacyjnej Miasto Wciąga. Pisaliśmy o inicjatywie w marcu tego roku. Do wydarzenia przyłączyły się najważniejsze warszawskie klubokawiarnie.**Akcja była połączona z nieodpłatnymi poradami prawnymi dla osób uzależnionych.

Kampania informacyjna Fundacji Inspiratornia jest współfinansowana ze środków Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych będących w dyspozycji Ministra Zdrowia

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto