Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Veturilo ma za sobą najgorszy rok od dawna. Będą ogromne zmiany. Zostaną wprowadzone bonusy i kary nawet do 2 tys. zł

Redakcja
naszemiasto.pl/archiwum
Zarząd Dróg Miejskich opublikował raport z konsultacji w sprawie Veturilo. Oficjalnych decyzji jeszcze w tej sprawie nie podjęto, ale przekaz jest jasny. System miejskich rowerów w Warszawie musi przejść zmiany, bo zaczyna tracić użytkowników. To pierwsza taka sytuacja od początku działalności Veturilo w stolicy. Szczegóły w tekście poniżej.

Zobaczcie też:

Trudny rok Veturilo

Ciężko sobie wyobrazić Warszawę bez Veturilo. System miejskich rowerów bardzo mocno osadził się krwiobiegu miasta, jednak przestał się rozwijać. Powodów jest kilka. Tym najważniejszym było pojawienie się na masową skalę hulajnóg elektrycznych. Nowe pojazdy skutecznie przyciągnęły użytkowników, którzy docenili przede wszystkim dowolność pozostawiania hulajnóg. W przeciwieństwie do Veturilo, nie trzeba ich zwracać do konkretnego punktu.

Z danych opublikowanych przez ZDM wynika, że 2019 rok był dla systemu Veturilo kryzysowy. To jednocześnie ostatni rok obowiązywania umowy pomiędzy Nextbike i ratuszem, więc moment na dokonanie poważnych zmian wydaje się idealny. W tym roku nowych użytkowników rejestrujących się w systemie Veturilo było nie tylko mniej niż rok temu, ale także mniej niż dwa lata temu. Lipiec i sierpień to okres, w którym w poprzednich latach nowych użytkowników przybywało najwięcej. Ich liczba spadła w tym roku prawie o połowę.

Warto oczywiście pamiętać, że liczba nowych użytkowników nie będzie rosła stale, ponieważ bardzo duża część mieszkańców Warszawy przystąpiła już do Veturilo, a nowe zgłoszenia to np. nowi mieszkańcy miasta lub w dużej mierze przyjezdni, odwiedzający Warszawę np. w celach służbowych i korzystający z Veturilo jako taniego sposobu przemieszczania się po terenie miasta. Zauważalnie spadła jednak całościowa liczba użytkowników systemu. Tylko w czerwcu unikalnych użytkowników było więcej niż przed rokiem (124 tys. w 2019, 117 tys w 2018). W pozostałych tegorocznych miesiącach zanotowano regres.

Duże zmiany w systemie od 2020 roku

Raport opublikowany przez ZDM nie jest dokumentem wiążącym, ale jasno wynika z niego, że Veturilo się zmieni. Rekomendacji jest wiele, za kilka miesięcy przekonamy się ile z nich wejdzie w życie. Veturilo od nowego sezonu powinno działać także zimą. Aktualnie w okresie od listopada do marca rowerów nie można wypożyczać. Okazuje się, że blisko połowa osób, które wzięły udział w konsultacjach, oczekuje, że zimą system będzie aktywny. ZDM rekomenduje pozostawienie w obiegu ok. 30% floty. Reszta rowerów byłaby w tym czasie serwisowana, a taka ilość powinna zaspokoić zdecydowanie mniejszy w chłodnych miesiącach popyt na rowerowe podróże.

Kłopoty operatora Veturilo. Spółka była na krawędzi bankruct...

Może zostać także wprowadzony system długoterminowego wynajmu rowerów. Dotyczy to przede wszystkim rowerów ze wspomaganiem elektrycznym. Takie pojazdy pozwalają na pokonanie dłuższych dystansów lub wzniesień łatwiej niż rowerem standardowym. Przeszkodą w zakupie takiego roweru są zarówno cena, jak i niska świadomość potencjału ich zastosowania. Zaleca się więc wprowadzenie usługi wynajmu długoterminowego takich rowerów na miesiące - maksymalnie na 8 miesięcy. Celem takiej usługi byłoby przetestowanie roweru ze wspomaganiem elektrycznym, po którym użytkownik będzie gotowy na zakup własnego. Rozważana jest także możliwość wydłużenia tego okresu do 12 miesięcy, przy czym rekomenduje się zastosowanie w tym okresie wyższej ceny miesięcznej. ZDM wierzy, że wynajem na takich zasadach zapewni możliwość korzystania z rowerów Veturilo przez wszystkich mieszkańców – również tych, którzy mieszkają na obszarach, gdzie zagęszczenie źródeł i celów podróży nie pozwala na postawienie stacji samoobsługowej.

W Veturilo prawdopodobnie pojawi się także opcja pozostawiania roweru poza stacją. Część mieszkańców obawia się, że może to zaśmiecić miasto. Ten problem pojawia już w przypadku hulajnóg elektrycznych. Pozostawienie roweru w dowolnym miejscu wiązałoby się jednak z dopłatą. Jeszcze więcej zapłacimy, jeśli poprosimy o dostarczenie roweru do naszego mieszkania. Taka opcja też może zostać uruchomiona. Oto kilka opłat w formie kar i bonusów, które są rekomendowane do wprowadzenia:

  • prawidłowe pozostawienie roweru poza stacją – 5 zł
  • zwrot na stacji roweru podjętego poza stacją – bonus 2 zł
  • pozostawienie roweru poza stacją w miejscu niezgodnym z regulaminem – od 200 zł do 2000 zł (w zależności od sytuacji i odległości)
  • przekroczenie maksymalnego czasu wynajmu (zalecane 12 godzin) – 200 zł
  • jazda na rowerze przez większą niż dozwolona liczbę osób – 100 zł za każdą dodatkową osobę
  • kary za zniszczenie, zgubienie i kradzież na podstawie taryfikatora przygotowanego przez Operatora, zaakceptowanego przez Zamawiającego
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto