Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Veturilo rozpoczyna kolejny sezon w Warszawie. Na stołecznych ulicach pojawiło się ponad 3 tys. nowych rowerów miejskich

Michał Mieszko Skorupka
Michał Mieszko Skorupka
W Warszawie rozpoczął się kolejny sezon Veturilo
W Warszawie rozpoczął się kolejny sezon Veturilo Szymon Starnawski
W Warszawie ruszył kolejny sezon Veturilo. W środę podczas specjalnej konferencji prasowej, dyrektor Nextbike wspólnie z przedstawicielami stołecznego Ratusza oraz Zarządu Dróg Miejskich zaprezentowali nowości, jakie będą czekały na użytkowników. Do najważniejszych z nich należą przede wszystkim zupełnie odmienione jednoślady. Na ulicach stolicy będzie ich ponad 3 tysiące, w tym 300 ze wspomaganiem elektrycznym i 30 tandemów. Zmiany nastąpiły też w aplikacji mobilnej, a także w zasadach wypożyczeń i zwrotów. Co najważniejsze - nie zmienią się główne pozycje z ubiegłorocznego cennika. Pierwsze 20 minut jazdy jest darmowe, z kolei pierwsza godzina użytkowania to nadal koszt w postaci symbolicznej złotówki. Szczegóły poniżej.

W środę 1 marca o godzinie 13:30 w Domu Towarowym Braci Jabłkowskich odbyła się oficjalna inauguracja kolejnego sezonu Veturilo w Warszawie. W specjalnej konferencji prasowej udział wzięli wiceprezydent stolicy Michał Olszewski, dyrektor ZDM i pełnomocnik prezydenta ds. komunikacji rowerowej Łukasz Puchalski oraz prezes firmy Nextbike - operatora systemu Veturilo 3.0. Tomasz Wojtkiewicz.

Jednym z filarów prezentowanej niedawno przez prezydenta Trzaskowskiego polityki transportowej jest koncepcja miasta 15-minutowego. Takiego, w którym wszystkie usługi, ważne życiowo sprawy będą w zasięgu 15 minut pieszo lub rowerem. Rower miejski świetnie wpisuje się w tę koncepcję - mówił podczas prezentacji rowerów Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy.

W Warszawie rozpoczął się kolejny sezon Veturilo

Veturilo rozpoczyna kolejny sezon w Warszawie. Na stołecznyc...

Nowoczesne rowery

Wszystkie rowery, które pojawiły się w środę na stołecznych ulicach, są fabrycznie nowe. Poprzednie były w obiegu aż od 2016 roku. Średnio każdy pojazd był wypożyczany tysiące razy i pokonał dziesiątki tysięcy kilometrów. Stare jednoślady stanowią własność operatora i obecnie znajdują się w jego magazynie, gdzie sprawdzane są możliwości ich jak najlepszego recyclingu. Urządzenia, które zachowały swój dobry stan, trafiły do innych polskich miast.

Nowe rowery z wyglądu mocno przypominają dotychczasowe, różnią się natomiast wieloma istotnymi szczegółami. Do najważniejszych z nich należy m.in. waga - są aż o 5 kg lżejsze, potrzeba więc mniej siły na wprawienie ich w ruch.

Trzeba samemu się przejechać, żeby poczuć tę różnicę. Te rowery same jeżdżą! - mówił podczas spotkania z dziennikarzami Łukasz Puchalski, dyrektor ZDM i pełnomocnik prezydenta ds. komunikacji rowerowej.

W przedni bagażnik wbudowany został panel słoneczny, który stanowi dodatkowe źródło zasilania dla modułu GPS. Taki odbiornik wbudowany jest w każdą ramę, stanowiąc podstawę określania lokalizacji roweru przy wypożyczeniu i zwrocie. Zwiększa się przy tym bezpieczeństwo pojazdu.

W Warszawie rozpoczął się kolejny sezon VeturiloSzymon Starnawski

Nowe jednoślady, stare ceny

Do najważniejszych informacji z pewnością należy ta, że taryfy pozostaną bez zmian. 20 minut każdego wypożyczenia nadal jest za darmo, a pierwsza godzina jazdy to wciąż symboliczna złotówka. Druga godzina to z kolei 3 zł, trzecia 5 zł, a czwarta i następne to koszt 7 zł za każdą.

W 2012 roku, kiedy zaczynaliśmy mało kto wierzył, że rower miejski przyjmie się w Warszawie. A przez te 10 lat mieliśmy 35 mln przejazdów, 1.2 mln zarejestrowanych użytkowników. Dziś ruszamy z Vetrilo 3.0 i jesteśmy coraz bliżej perfekcji - mówił prezes Nextbike Tomasz Wojtkiewicz.

W systemie dostępne są tradycyjnie rowery miejskie, tandemy czyli rowery dwuosobowe oraz rowery ze wspomaganiem elektrycznym. Te ostatnie mają osobny cennik, który również nie uległ zmianie. Po upływie darmowych 20 minut, pierwsza godzina kosztuje 6 zł, a każda następna 14 zł.

Warto podkreślić, że e-rowery będzie można teraz wypożyczyć i zwrócić w dowolnej stacji. Pojazdy nie są już zgrupowane na stałe u podnóża i na górze skarpy warszawskiej. Jest to możliwe dzięki zastąpieniu ładowania w elektrozamkach wymiennymi bateriami wbudowanymi w ramę.

Koniec elektrozamka

Przy przednim kole nie znajdziemy już adaptera odpowiadającego za wprowadzanie rowerów do elektrozamków znajdujących się na stacjach. Operator wyjaśnia, że to dlatego, ponieważ elektrozamków nie ma już wcale. Każdy rower ma indywidualne zapięcie wbudowane w tylne koło. Zwalnia się ono automatycznie po wypożyczeniu.

Aby zwrócić rower, należy teraz ręcznie przesunąć dźwignię zamka w dół. Nie trzeba w nic klikać, aplikacja jedynie potwierdzi nasz zwrot.

W Warszawie rozpoczął się kolejny sezon VeturiloSzymon Starnawski

Rower można zwrócić w jednej z 300 stacji Veturilo. W każdej znajduje się 10 standardowych konstrukcji w kształcie "odwróconej litery U”. Są one ogólnodostępne - można do nich przypinać prywatne rowery i pozostawiać w ich rejonie hulajnogi elektryczne. Stojaki są oznaczone naklejkami, a przy każdej stacji umieszczony jest charakterystyczny słupek informacyjny.

Sieć uzupełniają dodatkowe "strefy zwrotu” wyznaczone w oparciu o istniejące już wcześniej miejskie rowerowe parkingi publiczne. To dodatkowe 6 tys. stojaków. Ta opcja niesie jednak za sobą dodatkowy koszt - zwrot roweru w takiej strefie kosztuje 15 zł.

Warto zaznaczyć, że przyprowadzenie roweru ze strefy do dowolnej stacji Veturilo, to automatyczne zasilanie wirtualnego portfela kwotą 5 zł. Stojaki w "strefach zwrotu” również są oznaczone naklejkami, choć o nieco innej grafice. Nie ma tam natomiast wspomnianego słupka informacyjnego.

Ponad 3 tysiące rowerów

Od 1 marca Warszawa finansuje dokładnie 3030 rowerów, w tym 300 ze wspomaganiem elektrycznym i 30 tandemów. Znajdują się one w 300 stacjach rozdzielonych pomiędzy każdą z 18 dzielnic. System w obecnej formule działać będzie do 2028 roku. Jak zapewniają jego twórcy, projekt cały czas będzie ewoluował.

Nowe stacje mogą finansować partnerzy prywatni (tzw. stacje sponsorskie), którymi zazwyczaj są zarządcy wieżowców lub parków biurowych oraz centra handlowe. Na start systemu dodatkowo będzie 5 stacji sponsorskich - 2 na Mokotowie oraz po 1 w Śródmieście, we Włochach i na Woli. Każda nowa stacja to również dodatkowe rowery - w tym przypadku łącznie 54.

Na wiosnę planowane są również pierwsze dodatkowe stacje ze środków publicznych, finansowane przez urzędy dzielnic. W kwietniu taka stacja powinna ruszyć w Rembertowie, a w maju kolejne na terenie Ursynowa. Inne dzielnice również są zainteresowane rozbudową sieci. Operator systemu, firma Nextbike, cały czas poszukuje też aktywnie kolejnych partnerów prywatnych do rozbudowy projektu.

W Warszawie rozpoczął się kolejny sezon VeturiloUrząd Miasta Stołecznego Warszawy

Rowery pod nadzorem ZDM

Na każdym etapie przygotowań do kolejnego sezonu, poszczególne elementy systemu były sprawdzane przez nadzorujący działania Veturilo Zarząd Dróg Miejskich. Rowery, choć zupełnie nowe, były wyrywkowo testowane.

Pod koniec lutego przeprowadziliśmy próbny rozruch. W nocy z 28 lutego na 1 marca urzędnicy sprawdzali w terenie, czy start systemu przebiega bez przeszkód. Jesteśmy w stałym kontakcie z operatorem i na bieżąco wymieniamy obserwacje. W pierwszych dniach będziemy ze szczególną uwagą podchodzić do wszystkich spostrzeżeń zgłaszanych przez warszawianki i warszawiaków - podkreślił Łukasz Puchalski.

Warto podkreślić, że oprócz nowych rowerów, zmianie uległa także strona informatyczna projektu. Aplikacja mobilna Veturilo ma nowy design i przyjaźniejsze menu, dzięki którym łatwiej zapoznać się zasadami, uzyskać pomoc lub zgłosić usterkę. Przed pierwszym użyciem w tym sezonie należy zaktualizować apkę.

Nowa jest także strona internetowa z wbudowanym chatbotem. Warto się z nią zapoznać, ponieważ w poszczególnych sekcjach tematycznych szczegółowo opisane są wszystkie zmiany i nowości.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto