Jakie będzie Veturilo w tym sezonie?
Za równy miesiąc, 1 marca 2023, startuje nowy sezon Veturilo. Na ulicach stolicy widać już pierwsze prace związane z przygotowaniem nowych stacji rowerowych. Trwa montaż 3 tysięcy stojaków rowerowych w 300 lokalizacjach. To właśnie przede wszystkim przy nich już niedługo będzie można wypożyczyć i zwrócić nowe rowery miejskie.
- W następnym etapie stojaki będą jeszcze wyraźnie oznakowywane, aby nie było żadnych wątpliwości co do ich podstawowego przeznaczenia. Póki co ich znakiem rozpoznawczym jest tymczasowa biało-czerwona taśma - informuje Pełnomocnik Prezydenta m.st. Warszawy ds. komunikacji rowerowej.
I dodaje, że liczba stojaków równa jest wyjściowej liczbie nowych rowerów Veturilo. Każda dodatkowa publiczna stacja, która się ew. później pojawi, oznaczać będzie również kolejny nowy parking rowerowy. Mówiąc wprost – odpowiednio oznakowany parking rowerowy będzie teraz tym czym kiedyś była stacja wyposażona w charakterystyczne elektrozamki.
Każdy stojak rowerowy mieści jednak przecież 2 jednoślady. Na start realnych miejsc postojowych będzie więc aż 6 tysięcy. Z nowych rowerów miejskich nie trzeba będzie przypinać bezpośrednio do wbetonowanej w ziemię rury, ponieważ zamek wbudowany jest w tylne koło.
Przy stojakach Veturilo dopuszczone będzie parkowanie innych rowerów oraz e-hulajnóg elektrycznych. - Będą to więc swoiste "huby mobilności" skupiające różnych użytkowników i usługi. To także kolejny ważny krok w porządkowaniu przestrzeni miasta pod kątem parkowania urządzeń z kręgu tzw. mikromobilności - dodaje Pełnomocnik Prezydenta m.st. Warszawy ds. komunikacji rowerowej.
Zupełnie nowe rowery
Z listopadzie 2022 roku z warszawskich ulic zniknęły wysłużone rowery Veturilo, z których skorzystało w ubiegłym sezonie prawie 4 mln osób.
Pierwszą zmianą będą zupełnie nowe rowery - standardowe jednoślady miejskie wyposażone w bagażnik i duże koła. Jak przekazuje miasto, będę cechować się wysoką wytrzymałością na zużycie i zwiększoną odpornością na zniszczenia, w tym dokonywane przez wandali. Liczba ruchomych i łatwych do odkręcania części zostanie zredukowana do minimum.
Również od 1 marca do dyspozycji będzie zupełnie nowa aplikacja mobilna. Użytkownicy zyskają dodatkową możliwość dokonywania wypożyczeń i zwrotów również poza stacjami. Nie będzie konieczności wpinania rowerów do elektrozamków – zastąpią je zapięcia wbudowane bezpośrednio w pojazd. Do tego 10 proc. rowerów będzie wyposażonych we wspomaganie elektryczne.
Takich rowerów będzie na początek 3 tysiące, z czego 300 elektrycznych. Dostępne będą w 300 stacjach. Umowa z operatorem, którym pozostaje firma Nextbike Polska, przewiduje opcję zwiększania w przyszłości liczby rowerów nawet do poziomu 5,5 tys. sztuk.
Przypomnijmy, że w czerwcu 2022 roku Warszawa podpisała umowę z Nextbike GZM na obsługę systemu roweru miejskiego Veturilo w latach 2023-2028. Miasto zdecydowało, że po 11 latach funkcjonowania przyszedł czas na gruntowne zmiany. System rowerów miejskich został zbudowany od nowa.
- Zmiany w systemie Veturilo miały nastąpić zdecydowanie wcześniej. Plany pokrzyżowała nam jednak pandemia. W tych trudnych czasach udało się nam utrzymać funkcjonowanie systemu w obecnym kształcie. Powoli wychodzimy na prostą, czego dowodem jest podpisanie umowy na zupełnie nowe Veturilo. Zmiany konsultowaliśmy z warszawiankami i warszawiakami, dlatego jesteśmy przekonani, że rower miejski spełni oczekiwania najbardziej wymagających użytkowników – mówił Łukasz Puchalski, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich.
Pismak przeciwko oszustom, uwaga na Instagram
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?