Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

W Gdańsku tramwaje będą jeździć po torach kolejowych

Paweł Rydzyński
W Gdańsku będzie funkcjonować pierwsza w Polsce linia, po której kursować będą zarówno pociągi, jak i tramwaje.

Budowa I etapu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej planowana jest na lata 2011 - 2015. W ramach tej inwestycji powstanie nowa linia, pomiędzy Wrzeszczem a Rębiechowem. Na odcinku z Wrzeszcza Kiełpinka (do istniejącej drogowej obwodnicy Trójmiasta) linia wieść będzie śladem dawnej, zniszczonej w 1945 roku linii do Kokoszek. Od Kiełpinka został wytyczony nowy szlak - linia przebiegać będzie pod obwodnicą, dotrze w okolice CH Matarnia i dalej w kierunku Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy. Dalej - najprostszą drogą do linii Gdynia - Kościerzyna, z którą połączy się na wysokości obecnego przystanku Rębiechowo. Z nowej linii będzie można skręcić, bez konieczności zmiany kierunku, zarówno w stronę Kościerzyny, jak i Gdyni.

Zgodnie z założeniami, prawie na całym odcinku nowa linia ma być dwutorowa i niezelektryfikowana, o parametrach kolejowych, przystosowana do prędkości 120 km na godz. Zgodnie z ustaleniami między Urzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego (głównym inwestorem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej) a Urzędem Miejskim w Gdańsku, fragment tej linii zostanie też przystosowany do ruchu tramwajowego.

Andrzej Bojanowski, wiceprezydent Gdańska potwierdza, że pomiędzy ul. Abrahama a Rakoczego powstanie linia dwusystemowa i tramwaj będzie mógł kursować po torach kolejowych. Bojanowski zwraca uwagę, że inwestycja kolejowo-tramwajowa będzie pierwszym tego typu przedsięwzięciem w Polsce.
- W związku z tym są pewne wątpliwości ze strony JASPERS. Oni się obawiają, że nigdy wcześniej czegoś takiego w Polsce nie było. Nasza w tym jednak głowa, żeby się powiodło. Projekt Pomorskiej Kolei Metropolitalnej idzie ku dobremu - twierdzi Bojanowski.

Wyjaśnijmy, iż JASPERS to angielski skrót, który w tłumaczeniu oznacza "Wspólne wsparcie dla projektów w europejskich regionach". Ze strony UE projekt koordynują Europejski Bank Inwestycyjny, Komisja Europejska oraz Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju, z polskiej - Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. JASPERS wspiera m.in. inwestycje transportowe warte co najmniej 50 mln euro.

Przy Abrahama i Rakoczego tory tramwajowe łączyłyby się z koleją poprzez estakady. Bojanowski przypomina, że Gdańsk będzie się starać o pieniądze z Regionalnego Programu Operacyjnego, na budowę linii tramwajowej od istniejącej pętli Siedlce na Morenę i dalej do Rakoczego do torów kolejowych.

- Na razie wstrzymywałbym się co do terminów realizacji tej inwestycji. Co do lokalizacji przystanków tramwajowych na linii kolejowej, też na razie nie wdawałbym się w szczegóły, ale powinny być one rozlokowane gęściej - dodał Bojanowski.

Pomiędzy ul. Abramaha a Rakoczego planowane są dwa przystanki kolejowe - VII Dwór i Niedźwiednik (w okolicy przecięcia się kolei z ul. Słowackiego). Przy Rakoczego także ma być przystanek kolejowy.

Gdańsk na razie nie ma w planie elektryfikacji odcinka od Rakoczego do lotniska w Rębiechowie. Projekty Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, Nowej Słowackiego i rozbudowy lotniska nie dają w Rębiechowie możliwości zbudowania pętli tramwajowej. Istnieje tam natomiast możliwość zbudowania dwóch lub trzech torów odstawczych dla tramwajów dwukierunkowych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto