Ekologiczne Solbusy wożą już pasażerów w Portugalii, Hiszpanii, Szwecji oraz w Norwegii.
- Wybór Wałbrzycha nie był przypadkowy - mówi Marek Wyrzykowski, prezes Fabryki Autobusów solbus w Solcu Kujawskim. - Z miejscowym MPK współpracujemy od 20 lat i jest on jednym z krajowych liderów w liczbie autobusów na sprężony gaz ziemny (CNG).
W taborze miejskiego przewoźnika są obecnie 33 pojazdy zasilane CNG. W związku z tym na terenie zajezdni trzeba było wybudować stację zasilającą autobusy sprężonym gazem ziemnym. Dla nowych, jeżdżących na skroplony gaz ziemny, nie trzeba uruchamiać takiej stacji. Wystarczy zbiornik na paliwo LNG. Najważniejsze są jednak kwestie ekologiczne i ekonomiczne użytkowania tych pojazdów. W spalinach z autobusów zasilanych skroplonym gazem jest około 1 proc. zanieczyszczeń. Natomiast w spalinach autobusów na sprężony gaz ziemny około 7 proc., a zasilanych olejem napędowym aż 93 proc. Litr skroplonego gazu ziemnego kosztuje obecnie około 2,20 zł i jest o połowę tańszy od oleju napędowego.
- Cena jednego Solbusa z klimatyzacją wynosi około 950 tys. zł - tłumaczy Andrzej Welc, dyrektor ds. technicznych MPK Wałbrzych. - Na razie oba pojazdy zostały nam wydzierżawione na rok, z prawem ich pierwokupu.
Prawdopodobnie autobusy MPK Wałbrzych, zasilane skroplonym gazem ziemnym, będą tankowały paliwo pozyskiwane z odpadów. Gaz ma pochodzić ze składowiska odpadów przy ul. Beethovena w Wałbrzychu. Wałbrzyskie Centrum Zatrudnienia Socjalnego, które zarządza składowiskiem, przygotowuje już dokumentację przedsięwzięcia. Trzeba m.in. ustalić, jakie ilości metanu znajdują się w składowisku i jaki jest stopień zanieczyszczenia gazu węglowodorami. Sprawy formalne dotyczące inwestycji zakończą się w tym roku. W przyszłym WCZS planuje rozpocząć budowę instalacji zbierających oraz oczyszczających gaz z wysypiska. Koszt przedsięwzięcia szacowany jest na około 1,5 mln zł. Centrum zamierza zdobyć dofinansowanie na tę inwestycję z funduszy krajowych lub UE (pieniądze na przedsięwzięcia związane z ochroną środowiska naturalnego).
Na ekologię stawia również MPK Wrocław. Do 2012 roku planuje kupić kilka autobusów ze spalinowo-elektrycznym napędem hybrydowym.
Czy miejscy przewoźnicy powinni obowiązkowo użytkować ekologiczne pojazdy? Podyskutuj.
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?