W środę podpisano umowę na przebudowę stacji Warszawa Gdańska. Prace ruszą pełną parą za kilka dni. – Czeka nas walka z czasem. Ukończenie robót w 13 miesięcy to ambitny cel. Ale terminu na pewno dotrzymamy – zapewnia Grzegorz Kosowski, koordynator projektu z firmy Skanska.
Najpierw przebudowany zostanie układ torowy i cała infrastruktura naziemna, w tym sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem. – Dwa perony będą wyższe i dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i rodziców z małymi dziećmi. Do przejścia podziemnego będzie można zjechać nowoczesnymi windami – opowiada Wiesław Ogłoblin, dyrektor oddziału regionalnego Polskich Linii Kolejowych w Warszawie.
175-metrowy tunel połączy pobliską stację metra Dworzec Gdański z peronami i ul. gen. Zajączka. – Łącznik poprawi bezpieczeństwo, bo na razie młodzież niestety skraca sobie drogę i przechodzi na dziko przez tory – mówi Leszek Ruta, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego. Na pytanie, czemu podziemnego przejścia nie udało się wybudować, gdy powstawało metro, odpowiada krótko: – Wtedy kolej nie miała projektu przebudowy stacji.
Koszt inwestycji to prawie 130 mln zł. Pieniądze wykładają Polskie Linie Kolejowe i miasto, dorzuca się też ZTM. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, prace zakończą się pod koniec 2010 r.
W planach jest też budowa dwóch nowych peronów i modernizacja części towarowej stacji. Ale na to fundusze się nie znalazły. Podobnie, jak na remont zapyziałego dworca. Budynek należy do PKP S.A.
Spółka ma wprawdzie gotowe plany budowy nowego obiektu, ale pieniędzy na inwestycję brak. Przynajmniej na razie. Bo PKP liczy, że dogada się z deweloperem. Scenariusz podobny, jak w przypadku Dworca Zachodniego.
– Przygotowujemy teren pod inwestycję, chcemy wybudować nowy dworzec. Skierujemy wniosek do wojewody o wydanie decyzji lokalizacyjnej. Z formalnościami powinniśmy się uporać w 2010 r. – informuje Michał Wrzosek, rzecznik PKP S.A.
Czytaj także:
Drugie życie Dworca Wschodniego
PKP: Dworzec Centralny jak z żurnala
Centralny na wysoki połysk. Na razie w planach
Muzeum Kolejnictwa: wynajem albo wyprowadzka
Kolej, a nie metro odkorkuje Warszawę
Kto musi dopłacić do podatków?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?