Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Warszawa. Hulajnogi elektryczne z zakazem wjazdu na Stare Miasto. ZDM publikuje nowe zasady jazdy i parkowania w stolicy

Michał Mieszko Skorupka
Michał Mieszko Skorupka
naszemiasto.pl / archiwum
Zarząd Dróg Miejskich przypomina, że 20 maja 2021 roku zaczną obowiązywać nowe przepisy regulujące zasady korzystania z hulajnóg elektrycznych i pozostałych pojazdów UTO (urządzenia transportu osobistego). Miasto zaproponowało operatorom wypożyczającym sprzęt tego typu zasady, na jakich mogliby działać w przestrzeni publicznej.

20 maja 2021 roku wejdą w życie nowe przepisy dotyczące zasad korzystania z elektrycznych hulajnóg. W związku z tym, Zarząd Dróg Miejskich postanowił przypomnieć miłośnikom tych niezwykle popularnych urządzeń, co zmieni się od przyszłego czwartku, a także przedstawić operatorom wypożyczającym sprzęt zasady, na których będą mogli działać w przestrzeni publicznej.

Pierwsze e-hulajnogi pojawiły się na ulicach stolicy w 2018 roku i niemalże od samego początku zyskały sympatię sporej liczby mieszkańców. ZDM przypomina jednak, że urządzenia stały się także źródłem licznych problemów, przeważnie ze względu na niebezpieczną jazdę i chaos związany z porzucaniem sprzętu na ulicach. Działo się tak głównie przez brak odpowiednich przepisów, precyzujących czym jest e-hulajnoga, gdzie może się nią poruszać oraz gdzie parkować.

- Od kilku lat Zarząd Dróg Miejskich apelował do Ministerstwa Infrastruktury o regulację tych kwestii. Uczestniczyliśmy w konsultacjach społecznych i składaliśmy uwagi do kolejnych wersji ustawy. W końcu, na początku 2021 r. ustawa trafiła na ścieżkę legislacyjną zmierzającą do uchwalenia i w kwietniu została podpisana przez Prezydenta. 20 maja nowe przepisy wejdą w życie - czytamy w komunikacie ZDM.

Parkowanie - nowe zasady

Zarząd Dróg Miejskich informuje, że jedną z głównych kwestii, która wymaga natychmiastowego uporządkowania jest parkowanie.

- Zgodnie z przepisami parkowanie elektrycznych hulajnóg będzie dozwolone tylko w miejscach do tego przeznaczonych (dziś takich miejsc nie ma), a jeśli ich nie ma - na chodniku, równolegle do jego zewnętrznej krawędzi. To oznacza, że należy wyznaczyć możliwie gęstą sieć miejsc postojowych, aby uniknąć zostawiania sharingowych hulajnóg w miejscach utrudniających ruch pieszych - informuje ZDM.

Zarząd Dróg Miejskich zapewnia także, że Urząd Miasta Stołecznego Warszawy oferuje oznakowanie stojaków dla rowerów będących w gestii miasta odpowiednią naklejką, wskazującą, że jest to wyznaczone miejsce postoju rowerów i e-hulajnóg.

- W ten sposób szybko zyskujemy gęstą sieć kilku tysięcy parkingów, dostępnych niemal na każdym rogu, ograniczając tym samym liczbę urządzeń zaparkowanych w miejscach przypadkowych. Stojak gwarantuje też, że hulajnoga nie będzie się przewracać, co jest dziś zmorą wielu części miasta - czytamy na stronie ZDM.

Nowe zasady korzystania z e-hulajnóg. Komunikat ZDMZarząd Dróg Miejskich

ZDM oczekuje od operatorów zakupu dodatkowych stojaków, które zagwarantowałyby, że powyższe rozwiązanie nie będzie powodowało blokowania miejsc postoju rowerzystom.

- Stanęłyby one tam, gdzie brakuje stojaków, a jest potrzeba wyznaczenia parkingu dla e-hulajnóg i rowerów. Wszystkie takie stojaki byłyby ogólnodostępne. Zyskaliby na tym również rowerzyści, bo w ten sposób sieć parkingów mogłaby się rozrosnąć. Takie parkingi wyposażone w stojaki byłyby podstawą sieci miejsc do parkowania e-hulajnóg. W szczególnych przypadkach możliwe byłoby wyznaczenie takich parkingów bez stojaków - np. w miejscach zabytkowych - czytamy w komunikacie.

Zarząd Dróg Miejskich przypomina, że pojazdy zaparkowane nieprawidłowo będą usuwane z drogi na koszt właściciela. Maksymalna stawka określona w ustawie wynosi 123 zł + 23 zł za dobę przechowania. Stawka obowiązująca w stolicy zostanie określona w Uchwale Rady m.st. Warszawy, której projekt został już przygotowany.

Stare Miasto strefą wyłączoną

ZDM przypomina także, że elektryczną hulajnogę i rowery dotyczą podobne przepisy. Oznacza to, że wjazd tego typu pojazdem w niektóre miejsca będzie zabroniony. Do takich będzie należeć stołeczna Starówka.

- Dotyczy to choćby Starego Miasta, gdzie ruch pojazdów na tak małych kołach jest niebezpieczny nie tylko dla pieszych, ale także dla samych hulajnogistów. Nie ma też miejsca, żeby pozostawić sprzęt na wąskich uliczkach nie blokując przejścia. Takie strefy powinny być zatem wyłączone z ruchu przez operatorów - tak, aby użytkownik nie mógł wjechać ani zwrócić urządzenia na tym terenie - informuje ZDM.

Przypomnijmy, że od 20 maja 2021 roku, kierujący hulajnogą elektryczną będą mogli korzystać z drogi dla rowerów, poruszając się z prędkością maksymalną 20 kilometrów na godzinę.

- Miasto oczekuje, że e-hulajnogi oferowane do wypożyczenia nie będą umożliwiały przekroczenia tej prędkości. Operatorzy wielokrotnie deklarowali, że są gotowi wprowadzić takie ograniczenie. Będziemy również analizować możliwość wprowadzenia punktowego i czasowego ograniczania prędkości w szczególnych sytuacjach, ze względu na bezpieczeństwo - np. na Bulwarach Wiślanych - czytamy w komunikacie.

ZDM przedstawił propozycję nowych zasad funkcjonowania e-hulajnóg w przestrzeni publicznej pięciu operatorom, funkcjonującym obecnie w Warszawie lub deklarującym rozpoczęcie działalności w tym sezonie. Mowa o firmach: Bolt, Dott, Lime, Blinkee i TIER

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Filip Chajzer o MBTM

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto