Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Warszawa planuje mnóstwo nowych linii tramwajowych. To może być prawdziwa ofensywa. Sprawdzamy co znalazło się w studium

Kamil Jabłczyński
Kamil Jabłczyński
Nie tylko metro, ale też tramwaje i inne korytarze wysokowydajnego transportu zbiorowego planuje tworzyć Warszawa. Przyjrzeliśmy się planom zawartym w projekcie studium. Co szykuje stolica? Jakie będą priorytety? Co ciekawe, część tras o których słyszeliśmy może nie powstać, ale mogą powstać też takie... których nie ma w studium.

Dla gęściej zaludnionych obszarów dzielnic obrzeżnych, w których nie wykazano zasadności realizacji metra, tramwaje będą stanowić podstawowy sposób obsługi podróży międzydzielnicowych, a także zapewnią możliwość komfortowego i sprawnego dojazdu do szkieletowych systemów transportu szynowego – metra i kolei. W pozostałych obszarach miasta sieć tramwajowa będzie pełnić rolę uzupełniającą - czytamy w projekcie studium przygotowanym przez ratusz.

Na liście nowych tras tramwajowych znalazło się ich aż trzynaście. O to one:

  • trasa tramwajowa w ciągu ulic: Trakt Nadwiślański, Myśliborska, Familijna i Modlińska na odcinku od istniejącej trasy tramwajowej w ul. Trakt Nadwiślański do istniejącej trasy tramwajowej w ul. Jagiellońskiej,
  • trasa tramwajowa w ciągu Trasy Olszynki Grochowskiej i ulic: Głębocka, św. Wincentego, Matki Teresy z Kalkuty na odcinku od Trasy Mostu Północnego do istniejącej trasy tramwajowej w ul. Rembielińskiej,
  • trasa tramwajowa w ul. M. Kasprzaka na odcinku od istniejącej trasy tramwajowej w ul. Wolskiej do istniejącej trasy tramwajowej w ul. Skierniewickiej,
  • trasa tramwajowa w ciągu: ul. K.J. Ordona, tunelu pod dworcem Zachodnim, ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r., ulic: J. i J. Rostafińskich, Rakowieckiej, Goworka, Spacerowej, Belwederskiej, Jana III Sobieskiego, al. Rzeczypospolitej, wraz z odgałęzieniami:
    - w ul. J. Gagarina,
    w ulicach: św. Bonifacego i gen. W. Sikorskiego na odcinku od ul. Jana III Sobieskiego do al. Wilanowskiej,
  • trasa tramwajowa w al. Tysiąclecia na odcinku od istniejącej trasy tramwajowej w ul. Grochowskiej do istniejącej trasy tramwajowej w ul. Kijowskiej,
  • trasa tramwajowa w ciągu: ul. Budowlanej, mostu Z. Krasińskiego, ul. Z. Krasińskiego, ul. J. Ficowskiego, przejazdu nad linią kolejową nr 20, ulic: J. Ostroroga, Płockiej, S. Krzyżanowskiego na odcinku od istniejącej trasy tramwajowej w ul. Rembielińskiej do Dworca Zachodniego,
  • trasa tramwajowa w ciągu ulic: Grochowskiej, Płowieckiej jako kontynuację istniejącej trasy tramwajowej w ul. Grochowskiej do ul. Marsa,
  • trasa tramwajowa w ciągu ulic: gen. S. Maczka i Powązkowskiej od istniejącej trasy tramwajowej w ul. Powstańców Śląskich do istniejącej trasy tramwajowej w ul. Okopowej,
  • trasa tramwajowa w ulicy Stawki od istniejącej trasy tramwajowej w alei Jana Pawła II do istniejącej trasy tramwajowej w ulicy Okopowej,
  • trasa tramwajowa w al. Polski Walczącej jako kontynuację trasy na ulicy Gagarina do Trasy Siekierkowskiej,
  • trasa tramwajowa w ul. Gniewkowskiej na odcinku od trasy tramwajowej planowanej (tunel pod Dworcem Zachodnim i dalej w ulicy Ordona) do zajezdni R-6 Odolany,
  • trasa tramwajowa w ciągu ulic: Płochocińskiej i Annopol na odcinku od trasy tramwajowej opisanej na początku (Trakt Nadwiślański, Myśliborska, Familijna i Modlińska), do istniejącej trasy tramwajowej w ul. Annopol.
Mapa mobilności zbiorowej w projekcie studium. Uwzględnie planowane linie tramwajowe, metra itdprojekt studium UM Warszawa

Czego brakuje?

Plan jest dość ambitny chociaż oczywiście nie znamy, nawet orientacyjnej, daty do kiedy stolica miałaby zyskać wszystkie opisane linie. Studium wykazuje kierunki i ambicje jakie ma Warszawa. Drugą istotną kwestią jest to, co w studium się nie znalazło albo znalazło w formie "do uzgodnienia". To między innymi trasa przez Trakt Królewski czy na Puławskiej od Wyścigów do granicy miasta. Tę drugą w kampanii wyborczej z 2018 roku obiecywał Rafał Trzaskowski. W zeszłym roku upominali się o niego mieszkańcy, o czym pisaliśmy tutaj. Tę pierwszą natomiast uwzględniono w planie innych korytarzy wysokowydajnego transportu zbiorowego.

Co to oznacza? Tramwaje mogą się tam pojawić, ale nie muszą. Zacytujmy projekt studium: Inne korytarze wysokowydajnego transportu zbiorowego nakazuje się realizować w formie wydzielonej trasy tramwajowej, wydzielonych pasów tramwajowo-autobusowych, wydzielonej jezdni dla autobusów lub wydzielonych pasów ruchu dla autobusów wyodrębnionych z istniejącej jezdni. Może być to zatem równie dobrze... buspas. Taki zapis znalazł się też właśnie w kwestii Puławskiej.

Część tras w budowie lub przygotowaniu

Oczywiście część wypisanych powyżej tras jest nam dobrze znana. Zaawansowane są prace na Gagarina, na Wilanów, na Kasprzaka, część w przetargu. Inne na etapie zbierania dokumentacji. Obecnie czekamy na szczegółową odpowiedź dotyczącą kilku tras. Wtedy zaprezentujemy Państwu komplet zweryfikowanych tras nad którymi obecnie trwają prace. Pamiętajmy, że część z nich jest w przygotowaniu. Jak tłumaczy nam rzecznik Tramwajów Warszawskich, Maciej Dutkiewicz, zbieranie i tworzenie dokumentacji to zazwyczaj 70% koniecznej do wykonania pracy.

Zwłaszcza, że są też ciekawe przypadki jak choćby tramwaj w Alei Wilanowskiej od Ronda Unii Europejskiej (w sąsiedztwie Westfield Mokotów) do pętli przy skrzyżowaniu Puławskiej, Niepodległości i Wilanowskiej (okolice dawnego Dworca Południowego). Nie odnajdujemy tego korytarza w studium, a jednak trwają prace przygotowawcze tj. wystąpienie o decyzję środowiskową. Więcej szczegółów już wkrótce.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto