Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Warszawa stawia na ekologiczny transport. "Utrzymujemy się w europejskiej czołówce"

Redakcja Warszawa
Redakcja Warszawa
mat. prasowe
Warszawa inwestuje w ekologiczny transport. Stolica utrzymuje się w europejskiej czołówce w dziedzinie napędów zeroemisyjnych. Wyprzedza nas jedynie Londyn i Moskwa. W najbliższych latach czeka nas sporo nowości. Jakich? O tym w tekście poniżej.

Ekologiczny transport w Warszawie

Warszawa stawia na ekologiczny transport miejski. Na przestrzeni lat widać, że w mieście pojawia się coraz więcej niskoemisyjnych środków transportu. Aktualnie we flocie MZA znajduje się 162 elektrycznych autobusów Solaris Urbino 18 Electric. Tym samym Warszawa utrzymuje się w europejskiej czołówce w dziedzinie napędów zeroemisyjnych - więcej elektrobusów mają tylko Moskwa i Londyn. Dziś autobusy elektryczne rewolucjonizują transport publiczny w Europie. Światowym liderem produkcji i eksploatacji autobusów elektrycznych pozostają jednak Chiny – tylko w 2019 roku weszło tam do eksploatacji 127 tysięcy tego typu pojazdów – stukrotnie więcej niż w Europie.

Historyczne zamówienie eko składu metra

Największym w historii zamówieniem ekologicznych składów może pochwalić się również metro. - Na początku 2020 r. podpisaliśmy umowę na dostawę 37 fabrycznie nowych składów. Metro Warszawskie będzie również mogło skorzystać z prawa opcji i zwiększyć zamówienie o kolejnych osiem pociągów - informuje miasto. Co ciekawe, podczas hamowania pociągi oddają energię elektryczną do tzw. trzeciej szyny, zaś ruszając wykorzystują ją do rozruchu bez konieczności poboru z sieci zewnętrznej. Będzie to miało wpływ na oszczędności w zużyciu energii, na czym skorzysta środowisko.

System wspierania ekojazdy i nowe pociągi

Równie ważnym i kolejnym rekordowym zakupem jest 21 nowoczesnych pociągów dla warszawskiej Szybkiej Kolei Miejskiej. Nowe pojazdy pozwolą na uruchomienie kolejnych połączeń, a także zapewnią dodatkowe miejsca dla pasażerów w godzinach szczytu. Pociągi z nowosądeckiego Newagu dotrą do Warszawy do końca listopada 2022 r.

Pociągi SKM przewożą ponad 22 mln pasażerów rocznie i stanowią istotny element Warszawskiego Transportu Publicznego.

Przypomnijmy, że Szybka Kolej Miejska wprowadza nowy, dynamiczny system wspierania ekojazdy. Aplikacja podpowie kierującemu pojazdem, kiedy przyspieszyć i z jaką mocą, jak długo jechać z wykorzystaniem uzyskanej prędkości oraz kiedy rozpocząć hamowanie. Pozwoli to nie tylko na ograniczenie emisji dwutlenku węgla w czasie jazdy, ale także zwiększy oszczędności przewoźnika, uzyskane dzięki pierwszemu wdrożeniu ekojazdy w 2018 roku. Więcej na te temat pisaliśmy tutaj.

213 nowych tramwajów i kolejne zielone torowiska

Kolejna umowa na ekologiczne pojazdy dotyczy tramwajów warszawskich. Stolica kupi 123 tramwaje, a w ramach opcji możliwy będzie zakup kolejnych 90. Hyundai Rotem wyprodukuje je za 1 mld 825 mln zł netto. Wszystkie pojazdy w ramach zamówienia podstawowego mają zostać dostarczone do stolicy do końca 2022 roku, a te budowane w ramach opcji - do końca 2023 roku. - Poza zakupem ekologicznych składów, Tramwaje Warszawskie zazieleniają również kolejne torowiska. Tylko w 2020 roku zazieleniliśmy ponad 3 km torowisk, a w najbliższych latach powstanie kolejnych 20 km zielonych tras - informuje miasto.

Zielona fala

Już na 145 z ponad 250 skrzyżowań w Warszawie, przez które przejeżdżają tramwaje, jest tramwajowa zielona fala – to prawie 60 procent skrzyżowań. System wykrywa nadjeżdżające wagony i przełącza sygnalizację na skrzyżowaniu tak, by tramwaj – podjeżdżając do niego – nie czekał na zmianę świateł. Korzyści są oczywiste – pasażerowie spędzają mniej czasu w podróży. - Za sprawą redukcji zużycia energii, priorytety dla tramwajów to także większa korzyść dla środowiska. Przeprowadzone badanie wykazało, że po wyłączeniu priorytetu na ul. Marymonckiej, zużycie energii przez tramwaje wzrosło na tym konkretnym odcinku trasy o 13 proc. - informuje miasto.

Najnowocześniejsza zajezdnia tramwajowa

W Warszawie powstanie najnowocześniejsza zajezdnia tramwajowa w Polsce. Na jej terenie o powierzchni niemal 12 hektarów zmieści się aż 150 tramwajów, które obsługiwać będzie w pełni zautomatyzowany system informatyczny. Długość torów w zajezdni przekroczy 14 km, a koszt inwestycji to około 300 mln zł. Więcej na te temat przeczytasz tutaj.

Zobaczcie też:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto