Warszawa. Wraki samochodów szpecą stołeczne ulice. Straż Miejska: usunięcie niektórych byłoby bezpodstawne

Michał Skorupka
Michał Skorupka
Straż Miejska oczyszcza warszawskie ulice z wraków samochodów. Apel funkcjonariuszy
Straż Miejska oczyszcza warszawskie ulice z wraków samochodów. Apel funkcjonariuszy Straż Miejska
Udostępnij:
Straż Miejska poinformowała, że w wyniku działań jej funkcjonariuszy, od stycznia do końca czerwca 2021 roku z warszawskich ulic zniknęło blisko 2 tysiące wraków samochodów. W specjalnym komunikacie podkreślono, że oczyszczanie dróg z nieużywanych pojazdów to jeden z priorytetów służb. Jednocześnie poinformowano, że ze względów prawnych, nie wszystkie samochody podlegają usunięciu.

Od 1 stycznia do 30 czerwca 2021 roku, w wyniku działań funkcjonariuszy stołecznej Straży Miejskiej, z warszawskich ulic zniknęło prawie 2 tysiące wraków samochodów, w tym ponad 500 zostało usuniętych przez swoich właścicieli. Najwięcej zgłoszeń w sprawie tego typu pojazdów dotyczyło Bemowa, Woli oraz Pragi-Południe.

Oczyszczanie warszawskich dróg z nieużywanych, zdezelowanych pojazdów to jeden z priorytetów Straży Miejskiej m.st. Warszawy. Strażnicy dokładają wszelkich starań, aby wraki jak najkrócej zajmowały miejsca, na których zostały pozostawione. Kiedy znikają, uwalniane są miejsca parkingowe, a wraki przestają zagrażać środowisku i szpecić otoczenie. Strażnicy zawsze działają zgodnie z literą prawa i dlatego nie każdy "wrak”, który znajduje się w przestrzeni miejskiej, może zostać usunięty - wyjaśnia stołeczna Straż Miejska.

Straż Miejska oczyszcza warszawskie ulice z wraków samochodów. Apel funkcjonariuszy

Warszawa. Wraki samochodów szpecą stołeczne ulice. Straż Mie...

Nie wszystkie wraki mogą zostać usunięte

Straż Miejska wyjaśnia, że w celu podjęcia działań dotyczących usunięcia pojazdu, tzw. "wraku”, ma zastosowanie "Ustawa Prawo o ruchu drogowym". Artykuł 50a ustęp 1 wskazuje, że "pojazd pozostawiony bez tablic rejestracyjnych lub pojazd, którego stan wskazuje na to, że nie jest używany, może zostać usunięty z drogi przez straż gminną lub policję na koszt właściciela lub posiadacza”.

Istotnym zapisem wymienionej ustawy jest art. 1 ust. 1 pkt 1, który określa zakres jej obowiązywania. Wynika z niego, że przepisy zawarte w ustawie stosuje się na drogach publicznych, w strefach zamieszkania oraz w strefach ruchu. W związku z tym w innych miejscach, takich jak drogi wewnętrzne, tereny spółdzielcze lub prywatne oraz inne miejsca niebędące drogami publicznymi, artykuł 50a nie może być zastosowany, o ile pozostawiony w takim miejscu pojazd nie zagraża bezpieczeństwu osób. Wynika to z art. 1 ust.2 pkt 1 Kodeksu. Katalog tych miejsc (dróg wewnętrznych) wskazany jest w art. 8 ust 1 ustawy z dn. z dnia 21 marca 1985 roku o drogach publicznych - czytamy w komunikacie Straży Miejskiej.

Straż Miejska oczyszcza warszawskie ulice z wraków samochodów. Apel funkcjonariuszyStraż Miejska

Straż Miejska przypomina, że zgodnie z definicją zawartą w "Ustawie o drogach publicznych" drogi wewnętrzne to:

  • Drogi rowerowe
  • Parkingi
  • Place przeznaczone do ruchu pojazdów, niezaliczone do żadnej z kategorii dróg publicznych i niezlokalizowane w pasie drogowym tych dróg

Są to najczęściej drogi osiedlowe, dojazdowe do posesji oraz ewakuacyjne, mogą nimi być drogi utworzone na podwórkach.

Stołeczna Straż Miejska wyjaśnia, że aby na tego typu drodze wydać dyspozycję usunięcia pojazdu, musi on stwarzać realne zagrożenie dla bezpieczeństwa osób.

Straż Miejska oczyszcza warszawskie ulice z wraków samochodów. Apel funkcjonariuszyStraż Miejska

Na pewno takim zagrożeniem nie będzie brud na pojeździe, brak powietrza w kołach, korozja lub rosnąca wokół pojazdu roślinność. Mieszkańcy, zgłaszając pojazd, który stoi poza drogą publiczną, nie ma tablic rejestracyjnych lub jego stan wskazuje na nieużytkowanie, chcą, aby funkcjonariusze wydali dyspozycję jego usunięcia. Jednak w takich przypadkach działanie strażników miejskich byłoby bezpodstawne - wyjaśnia Straż Miejska.

Apel Straży Miejskiej

W komunikacie Straży Miejskiej czytamy, że wiele w tej sprawie zależy od zarządców lub właścicieli dróg wewnętrznych, które nie mają żadnej organizacji ruchu.

Dopiero objęcie drogi wewnętrznej strefą zamieszkania lub strefą ruchu pozwala strażnikom na zastosowanie ww. art. 50a, jednak utworzenie organizacji ruchu na drogach wewnętrznych to zadanie administratorów tych dróg. Dlatego apelujemy do zarządców o rozważenie możliwości korzystania z przysługujących im uprawnień do tworzenia jak najbardziej korzystnych dla mieszkańców organizacji ruchu na drogach wewnętrznych - wyjaśnia Straż Miejska.

Media obecne terenie przygranicznym. Znamy zasady.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie