Warszawa Wschodnia - drugi dworzec stolicy
Warszawa Wschodnia, nazywana też Dworcem Wschodnim jest drugą pod względem wielkości stacją kolejową stolicy. Jest położona na linii średnicowej i znajduje się między Pragą - Północ a Pragą - Południe. Sam budynek tworca Warszawa Wschodnia leży pomiędzy ulicami Kijowską i Lubelską.
Warszawa wschodnia - historia
Warszawa wschodnia powstała w związku z budową Kolei Warszawsko-Terespolskiej. W 1886 roku oddano w stolicy dworze Warszawa Praga, zlokalizowany między obecną Warszawą Wschodnią, a ulicą Targową. Obsługujący pociągi w kierunku Brześcia i Lublina dworzec nazywano Terespolskim lub Brzeskim. Co ciekawe, był on także dworcem, który uniknął zniszczeń ze strony wojsk rosyjskich, które wycofywały się z Warszawy w 1915 roku. Stację przebudowano na czołowo-przelotową w 1919 i od 1933 włączono do Warszawskiej Linii Średnicowej. Stacja ucierpiała podczas wielokrotnego bombardowania w 1939 roku, a 1944 zniszczeniu uległ budynek stacji. Całkowita przebudowa dworca nastąpiła po wojnie. Budynek główny został przeniesiony na jego obecne miejsce, dwieście metrów dalej, w kierunku wschodnim. Odbudowa trwał w latach 1962 - 1969. Główny budynek dworca, od strony ul. Kijowskiej oddano pasażerom rok później. Do czasu wybudowania Warszawy Centralnej dworzec ten był jedną z najnowocześniejszych budowli tego typu w stolicy. Na uwagę zasługiwał szczególnie design samej przeszklonej hali oraz dachu z olbrzymich kratownic.
Warszawa wschodnia - remont
Już w latach 70’ pojawiły się głosy, że Warszawa Wschodnia wymaga remontu, a jakość materiałów użytych do jej budowy pozostawia wiele do życzenia. W 2008 roku dworzec został uznany za najgorszy z 23 polskich dworców. W tym samym roku kontrola 233 polskich dworców wykazała szereg zaniedbań na Dworcu Wschodnim. W 2012 dworzec doczekał się remontu za kwotę 60 mln złotych.
Warszawa wschodnia mapa
Przesunięcie dworca w stosunku do jego pierwotnej lokalizacji spowodowane było planami budowy alei Tysiąclecia, która miała stanowić część obwodnicy Warszawy. Dziś dworzec znajduje się między ulicami Kijowską a Lubelską, o dwieście metrów dalej niż pierwotnie stał dworzec Brzeski. Do dziś właśnie dlatego ulica Kijowska jest ulicą ślepą. Pod peronami numer 6. i 7. zachował się także tunel dla dwupasmowej ulicy wraz z linią tramwajową.
Do dworca można dostać się Od strony ulicy Kijowskiej:
tramwaje: 7, 13, 28;
autobusy: 120, 123, 140, 156, 169, N02, N03, N71.
Od strony ulicy Lubelskiej:
autobusy: 123, 146, 147, 173, 202.
Szybką Koleją Miejską: S1, S2, S3.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?