Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Warszawa Zachodnia. W przyszłym roku oddane zostaną nowe perony. Prace skomplikowane, ale wykonawca liczy na pogodę

Kamil Jabłczyński
Kamil Jabłczyński
To jedna z najważniejszych inwestycji kolejowych w całym kraju, mówił Andrzej Bittel z Ministerstwa Infrastruktury, na briefingu dotyczącym postępów prac na stacji Warszawa Zachodnia. Faktycznie prace na stacji i tworzenie węzła przesiadkowego na dużą skalę robi wrażenie. Chociaż są utrudnienia, ruch jest i będzie kontynuowany, a prace idą zgodnie z harmonogramem. Co dalej czeka podróżnych?

Przypomnijmy, że w tym miejscu powstać ma ogromny węzeł komunikacyjny. Wraz z dworcem kolejowym budowany jest tunel tramwajowy, który w przyszłości, połączy linią tramwajową dworzec, Wolę i Mokotów. Tory będą prowadzić Bitwy Warszawskiej i Banacha przy Polu Mokotowskim aż do Placu Unii Lubelskiej. Miały powstać wraz z Tramwajem na Wilanów. Budowa jednak ruszy prawdopodobnie najwcześniej w 2023 roku.

Co zatem cieszy to sprawna praca dotycząca stricte infrastruktury kolejowej

Warszawa Zachodnia. W przyszłym roku oddane zostaną nowe per...

To jest tak skomplikowana inwestycja, wielowymiarowa i wielobranżowa, że trzeba wziąć pod uwagę również fakt, że na wysokości przejścia podziemnego my schodzimy na poziom -15 metrów, a zadaszenia są na poziomie 14,5 metrów nad ziemią, a więc to 30 metrów bezwzględnej różnicy. W tym miejscu muszą pojawić się: tunel tramwajowy, przejście podziemne z pełną infrastrukturą, układ torowy, peronowy. Nie mogą wszystkie powstawać w jednym momencie. To wymaga czasu, odpowiedniej organizacji i planowania – opowiadają nam przedstawiciele wykonawcy, firmy Budimex.

Jak mówią, prace idą zgodnie z harmonogramem, a obecnie wykonano około 20 proc. wszystkich robót. Dworzec wcześniej dysponował ośmioma peronami, teraz po przebudowie będzie ich aż dziewięć. Znacznie większe będą też tunele pod peronami, a wszystko uzupełni kładka. Przejście podziemne ma mieć szerokość 60 metrów. Wszystkie poziomy będą połączone windami. Dworzec będzie przyjazny dla osób z ograniczoną mobilnością.

Już zbudowane są korpusy trzech peronów od ul. Tunelowej nr 6, 7 i 8

Wykonawca montuje nawierzchnię i wiaty sektorowe stanowiące przedłużenie zadaszenia hali peronowej. Budowane są nowe perony od ul. Tunelowej. Obok peronów - równolegle do budowy zadaszenia i kładki prowadzone są roboty torowe. Po ukończeniu, prace przeniosą się na pozostałe perony, te które obecnie obsługują przejazdy pociągów. Powinno to nastąpić w 2022 roku.

- Oby pogoda nam sprzyjała, jeżeli tak będzie, na co nie mamy wpływu, to jesteśmy w stanie dotrzymać zapowiadanych terminów. Oddać obecnie budowane perony i przenieść się na pozostałe na początku przyszłego roku - uśmiecha się podsumowując kierownik budowy. Część operacji jest na tyle skomplikowana, że opady czy niskie temperatury wydłużają poszczególne procesy.

Na dworcu powstaje także Lokalne Centrum Sterowania

Lokalne Centrum Sterowania z komputerowymi urządzeniami zapewni sprawne i bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego. Widać już nowy budynek. Układane są instalacje i prowadzone są roboty wykończeniowe. Roboty na stacji skoordynowane są z remontem wiaduktu kolejowego nad al. Prymasa Tysiąclecia. Wykonano prace w środkowej i zachodniej nawie. Wykonawca pracuje na wschodniej nawie. Natomiast pociągi regionalne i aglomeracyjne na linii obwodowej w kierunku Warszawy Gdańskiej rozpoczynają i kończą bieg na przystanku Warszawa Wola.

O tym jak skomplikowane są prace niech świadczy próba wyjaśnienia czym jest często wspominana ściana szczelinowa.

Ściany szczelinowe to konstrukcja wsporcza wykonywana koparką chwytakową. Spełniają rolę ściany, w miejscu urobku ziemnego cały czas uzupełnia się mieszanką bentonitową, dzięki czemu grunt się nie obsypuje. Gdy osiągnięta jest docelowa głębokość, wstawiane jest zbrojenie, od spodu wpychany jest beton, który wypełnia zbrojenie i wypycha pozostałości. W ten sposób sekcja po sekcji powstaje ściana będąca obudową tunelu tramwajowego i przejścia podziemnego – opowiada nam kierownik budowy.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto