Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Warszawa Zachodnia z tunelem dla tramwajów, zadaszeniem i nowym peronem. Nowy dworzec za pięć lat [WIZUALIZACJE]

Maciej Rzeźnicki
Fot. PKP PLK S.A. / mat. pras.
Rozpoczęcie modernizacji Warszawy Zachodniej zbliża się wielkimi krokami. Podpisywane są kolejne umowy, a przebudowa stacji ma się zakończyć w 2022 roku. O kolejnym etapie tej inwestycji oraz nowej funkcjonalności Warszawy Zachodniej piszemy w artykule poniżej.

We wtorek, 10 lipca 2018 r., podpisano porozumienie między PKP S.A., a spółką Tramwaje Warszawskie. W dokumencie zapisano szczegóły budowy zintegrowanego węzła przesiadkowego Warszawa Zachodnia - stacja kolejowa ma być w przyszłości płynnie połączona z nowym przystankiem tramwajowym. Znajdzie się pod stacją kolejową, na poziomie -2. W ramach przebudowy dworca powstanie także konstrukcja dla przyszłego tunelu tramwajowego pod zmodernizowaną stacją Warszawa Zachodnia. Przystanek przy Warszawie Zachodniej będzie jednym z głównych punktów przesiadkowych na nowej trasie tramwajowej z Woli do Wilanowa. Prace nad zintegrowaniem dworca kolejowego z torowiskiem mają zakończyć się w II połowie 2022 r. Władze kolei zapowiadają, że ruch pociągów ma w tym okresie odbywać się w sposób ciągły.

- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w realizacji inwestycji uwzględniają potrzebę dogodnych połączeń kolei z komunikacją miejską. Nowa Warszawa Zachodnia zwiększy komfort podróżnych przewozów aglomeracyjnych, regionalnych i międzyregionalnych, przesiadających się do autobusów i tramwajów. Pasażerowie skorzystają z wygodnych peronów oraz dogodnego dostępu do transportu miejskiego  – mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.. Zapytany o los dworca autobusowego znajdującego się w bezpośrednim sąsiedztwie Warszawy Zachodniej, Merchel odmówił komentarza i zaznaczył, że PKP PLK S.A. nie może ingerować w plany innych przewoźników.

Budowa tunelu i podziemnego przystanku tramwajowego we współpracy z Tramwajami Warszawskimi, to jeden z etapów gruntownej modernizacji stacji i dworca Warszawa Zachodnia. Powstaną tam nowe perony dostępne dla osób o ograniczonej mobilności – na każdym z nich będą ruchome schody i windy, przystosowane do przewozu wózków i rowerów. Od strony ulicy Tunelowej Polskie Linie Kolejowe wybudują dodatkowy peron. Perony zyskają nowoczesne zadaszenie (powstanie hala peronowa), a pasażerom poruszanie się po obiekcie i przesiadanie się ułatwi funkcjonalne oznakowanie i system informacji pasażerskiej. Całkowitej zmianie ulegnie przejście podziemne – będzie wyższe i szersze, a także połączone z przestrzenią poczekalni i kas biletowych. Zamontowane zostaną też nowe tory i system kierowania ruchem. Pomyślano też o dogodnym przejściu z peronu 9 Warszawy Zachodniej (obecny peron 8) do pozostałej części stacji

Wszystkie planowane zmiany na stacji Warszawa Zachodnia mają w zamyśle władz kolei dostosować możliwości komunikacyjne tego obiektu do potrzeb pasażerów. Warszawa Zachodnia to bowiem największa stacja kolejowa w Polsce pod względem wielkości ruchu pasażerskiego – w trakcie doby obsługuje się tu około 1000 pociągów. Nie bez znaczenia jest tu wątek zbliżającego się remontu linii średnicowej – po modernizacji, od Warszawy Zachodniej do Wschodniej będzie mogło przejeżdżać więcej pociągów. W planach jest też utworzenie nowych połączeń na linii Piaseczno – Legionowo. „Dzięki połączeniu linii kolejowej ze Służewca, Lotniska Chopina i Piaseczna z linią kolejową w stronę Warszawy Gdańskiej, po zachodniej stronie Warszawy powstanie dogodny przejazd północ – południe. Planowane jest dogodne przejście z peronu 9 Warszawy Zachodniej (obecny peron 8) do pozostałej części stacji” – przekonują przedstawiciele PKP PLK S.A.

Za wykonanie projektu przebudowy stacji wraz z uzyskaniem niezbędnych decyzji administracyjnych odpowiedzialna jest firma Torprojekt Sp. z o.o. Ten etap, którego koszt to 11 milionów złotych, ma zakończyć się w pierwszej połowie 2019 r. W drugiej połowie 2019 r. mają rozpocząć się pracę budowlane. Nową Warszawę Zachodnią w pełnej krasie prawdopodobnie zobaczymy w II połowie 2022 r.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Polacy chętniej sięgają po krajowe produkty?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto