Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Warszawiacy chcą Strefy Czystego Transportu w mieście. Pierwsza już w 2023 roku? Kto nie będzie mógł wjechać do centrum?

Kamil Jabłczyński
Kamil Jabłczyński
Krystian Dobuszyński
Czy już w przyszłym roku nie będzie można wjechać do centrum Warszawy starymi samochodami? Według deklaracji ratusza, miasto już pracuje nad takim rozwiązaniem. Jak okazuje się przeprowadzone badanie pokazuje, że mieszkańcy chcą takich zmian. Najstarsze auta, zanieczyszczające powietrze nie będą mogły wjechać do centrum? Czego dokładnie można spodziewać się w stolicy?

Temat poruszaliśmy już na początku roku. Przypomnijmy jednak, strefy czystego transportu będą wyznaczonymi w mieście obszarami, do którego nie mogą wjeżdżać pojazdy uznane za te, które emitują nadmierną ilość toksycznych spalin, według uznania samorządu. W pierwszej kolejności w Warszawie miałoby to dotyczyć ciężarówek i samochodów ze starym silnikiem diesla.

- Jeszcze w tym roku będzie gotowa analiza, która pozwoli nam przygotować projekt uchwały do przedstawienia Radzie Warszawy, która podejmie ostateczną decyzję co do strefy - mówiła w styczniu tego roku Marzena Wojewódzka z ratusza.

Do końca roku jest jeszcze trochę czasu, ale jak wynika z badania Clean Air Fund warszawiacy chcą utworzenia takiej strefy

Aż 66 proc. osób chciałoby utworzenia strefy czystego transportu w Warszawie. W Polsce przeciętnie takie rozwiązanie w swoim mieście widziałoby 58 proc. badanych. Badanie wskazuje też, że w opinii połowy mieszkańców Warszawy jakość powietrza w ich mieście jest zła w okresie letnim. Zimą to grono rośnie aż do 65 proc. Mieszkańcy chcą wyraźnych i szybkich zmian? Warszawiacy popierają duże inwestycje w transport publiczny, drogi dla rowerów, budowę parkingów P+R, wydzielanie buspasów i wygląda na to, że poprą też Strefę Czystego Transportu.

materiały prasowe

Jak miałaby wyglądać warszawska strefa?

Według planów przedstawionych w 2019 roku pierwsza warszawska Strefa Czystego Transportu mogłaby objąć ulice Nowy Świat (od al. Jerozolimskich na północ), Krakowskie Przedmieście, a także obszar Starego Miasta zakreślony ulicami: Miodową, Schillera, Bonifraterską, Świętojerską, Franciszkańską, Koźlą, Mostową (do ul. Bugaj), ul. Bugaj aż do Zamku Królewskiego (do wysokości mostu Śląsko-Dąbrowskiego).

Pamiętajmy, że spaliny i nieczystości unoszące się w powietrzu krążą wraz z wiatrem. Zasadne jest zatem pytanie czy strefa nie powinna być nawet większa niż powyżej, ale przepisy dotyczące tego jakie auta wjadą do miasta nieco mniej radykalne. Małą strefa kompletnie pozbawiona spalin może być kompletnie nieefektywna.

Na razie czekamy jednak na projekt uchwały przedłożony Radzie Warszawy. Szczegóły dotyczące tego jak działają przepisy związane ze Strefą Czystego Transportu przedstawiamy w tekście poniżej.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Te produkty powodują cukrzycę u Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto