Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Warszawscy kierowcy jeżdżą najszybciej w Polsce. Nowy taryfikator nie zmienił prędkości jazdy w stolicy. Yanosik publikuje nowy raport

Michał Mieszko Skorupka
Michał Mieszko Skorupka
Warszawscy kierowcy jeżdżą szybciej niż rok temu. Oto najnowsze dane
Warszawscy kierowcy jeżdżą szybciej niż rok temu. Oto najnowsze dane Krystian Dobuszyński
Warszawa zajmuje pierwsze miejsce wśród pięciu największych miast w Polsce pod względem największej średniej prędkości, z jaką poruszają się kierowcy swoimi samochodami - wynika z najnowszego raportu opublikowanego przez biurowe prasowe aplikacji Yanosik. Z udostępnionych danych dowiadujemy się również m.in. czy wprowadzenie nowego taryfikatora mandatów skutecznie odstraszyło kierowców od łamania przepisów ruchu drogowego. Szczegóły poniżej.

Najnowsze dane opublikowane przez biuro prasowe Yanosika, czyli bezpłatnej aplikacji mobilnej łączącej funkcje antyradaru, CB radia oraz nawigacji, potwierdzają, że wprowadzenie nowego taryfikatora mandatów skutecznie odstraszyło piratów drogowych od łamania przepisów. Nie oznacza to jednak, że kierowcy jeżdżą z mniejszą średnią prędkością, niż miało to miejsce w roku ubiegłym.

Porównaliśmy średnie prędkości jazdy kierowców w styczniu 2021 roku ze styczniem 2022 roku i rozdzieliliśmy je na obszar zabudowany i niezabudowany. Okazuje się, że w ubiegłym roku kierowcy jeździli wolniej na polskich drogach, aniżeli w tym roku. Jednak są to niewielkie różnice, które wynoszą 1-2 km/h - informuje Julia Langa z Yanosika.

Warszawscy kierowcy jeżdżą szybciej? Najnowsze dane

Z danych opublikowanych przez biuro prasowe Yanosika wynika, że Warszawa zajmuje 1. miejsce wśród pięciu największych miast w Polsce pod względem największej średniej prędkości, z jaką poruszają się kierowcy swoimi samochodami. W styczniu 2022 roku jeździli oni średnio 34 kilometry na godzinę, podczas gdy rok wcześniej były to 33 km/h. Z mniejszą prędkością w stosunku do roku ubiegłego poruszają się z kolei kierowcy z Wrocławia, Krakowa, Poznania i Łodzi. Ci ostatni osiągają najmniejsze średnie prędkości z wszystkich wymienionych. W tym roku poruszają się nawet o 2 km/h wolniej niż w 2021 r.

Warszawscy kierowcy jeżdżą szybciej niż rok temu. Oto najnowsze daneMateriały Prasowe / Yanosik

Raport Yanosika wskazuje, że w żadnym z powyższych miast kierowcy nie jeździli więcej, niż 35 kilometrów na godzinę.

Oczywiście ma na to wpływ infrastruktura miejska, liczba świateł oraz przejść dla pieszych, a także natężenie ruchu. Nasze dane to zbiór średnich prędkości z przedziału czasowego od 6:00 do 22:00, a jak wiemy korki miejskie trwają zwykle w godzinach od 7:00 do 9:00 rano, a także od 15:00 do 17:00. Jednakże nawet, w czasie pomiędzy największych ruchem na polskich drogach, w miastach wciąż obowiązuje limit prędkości, zwykle do 50 km/h - mówi Julia Langa z Yanosika, cytowana w komunikacie prasowym.

Porównanie średnich prędkości jazdy w km/h w Polsce

Według danych z systemu Yanosik, kierowcy na obszarze zabudowanym poruszają się ze średnią prędkością 78 km/h, a poza nim z prędkością 40 km/h. W porównaniu z ubiegłym rokiem, średnia prędkość jazdy na obszarze zabudowanym jest wyższa o 2 km/h, z kolei w niezabudowanym spadła o 1 km/h.

Warszawscy kierowcy jeżdżą szybciej niż rok temu. Oto najnowsze daneMateriały Prasowe / Yanosik

Autorzy raportu przypominają, że w Polsce każdy rodzaj dróg ma nałożony inny limit prędkości. Dla pojazdów osobowych są to:

  • Autostrady - 140 km/h
  • Drogi ekspresowe jednojezdniowe - 100 km/h
  • Drogi ekspresowe dwujezdniowe - 120 km/h
  • Drogi krajowe w terenie niezabudowanym - 90 km/h
  • Droga dwujezdniowa poza obszarem zabudowanym - 100 km/h
  • Drogi krajowe na obszarze zabudowanym - 50 km/h
  • Strefa zamieszkania - 20 km/h

Twórcy Yanosika sprawdzili średnie prędkości jazdy kierowców na różnych rodzajach dróg w pierwszym miesiącu, po wprowadzeniu nowego taryfikatora i porównali je z 2021 rokiem. Dane można zobaczyć w poniższej tabeli.

Warszawscy kierowcy jeżdżą szybciej niż rok temu. Oto najnowsze daneMateriały Prasowe / Yanosik

Z powyższych danych wynika, że w styczniu 2022 roku kierowcy jeździli o 2 km/h szybciej na autostradach, o 3 km/h więcej na drogach ekspresowych i 1 km/h wolniej na obszarze niezabudowanym, niż w roku ubiegłym.

Średnie prędkości jazdy kierowców na autostradach i drogach ekspresowych są poprawne, zarówno w 2021 roku, jak i w 2022 roku. Niewielkie przekroczenia prędkości są widoczne w średnich prędkościach jazdy na obszarze niezabudowanym i drogach krajowych na obszarze zabudowanym - komentuje Julia Langa z Yanosika.

Mniej przekroczeń prędkości

Autorzy raportu wskazują, że kierowcy w obawie przed wysokim mandatem, mieli w minionym miesiącu lżejszą nogę na gazie. Potwierdzają to poniższe dane z systemu Yanosik, które podsumowują pierwszy miesiąc po wprowadzeniu nowego taryfikatora.

Warszawscy kierowcy jeżdżą szybciej niż rok temu. Oto najnowsze daneMateriały Prasowe / Yanosik

Zebraliśmy dane udziału przekroczeń prędkości na obszarze zabudowanym i niezabudowanym z całego stycznia w 2021 roku oraz w tym roku. Widoczna jest znaczna poprawa w zachowaniu kierowców, którzy w tym roku zachowują prawidłową prędkość jazdy na obszarze zabudowanym o 3 procent bardziej niż w ubiegłym roku. Z kolei na obszarze niezabudowanym z odpowiednią prędkością jeździ o 1,1 procent więcej kierowców, niż w ubiegłym roku - komentuje Julia Langa z biura prasowego Yanosika.

Analizując powyższe dane możemy zauważyć, że kierowcy nadal przekraczają prędkość. Największy udział przekroczeń prędkości znajduje się w przedziale do 10 km/h. W tym roku, na obszarze niezabudowanym dokonuje tego o 1,2 procent kierowców więcej, niż w roku ubiegłym. Na obszarze zabudowanym udział przekroczeń prędkości utrzymuje się z kolei na tym samym poziomie. Zmniejszył się natomiast udział przekroczeń prędkości od 10-20 km/h, spadając w tym roku o 1,3 procent w terenie zabudowanym oraz o 0,2 procent w terenie niezabudowanym. Zmalała także liczba przekroczeń prędkości o 20-30 km/h: w terenie niezabudowanym o 0,9 procent, a w zabudowanym o 1,5 procent.

Nowy taryfikator zaczął obowiązywać od 1 stycznia 2022 roku. Przypomnijmy, że już tego dnia, zarówno w stolicy kraju, jak i w całej Polsce posypały się pierwsze kary, które nałożyli na kierowców policjanci. Mandaty wręczane od 1 stycznia opiewają na kwotę nawet 2 500 złotych. W wyniku nieprzepisowej jazdy, część kierowców straciła już także prawo jazdy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto