Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Warszawski budżet partycypacyjny 2020. W stolicy powstaną miejskie łąkostrady antysmogowe?

Daniel Świerżewski
Daniel Świerżewski
Michał Rogala
Warszawski budżet partycypacyjny. Wśród zgłoszonych przez mieszkańców pomysłów są te związane z poprawą bezpieczeństwa lub rozwinięciem infrastruktury sportowej. Nie brakuje także koncepcji proekologicznych. Jedną z nich jest propozycja utworzenia łąkostrad antysmogowych. Na czym miałoby to polegać? Szczegóły w artykule poniżej.

Koncepcja łąkostrad ma dać nowe życie przydrożnym pasom zieleni. Oprócz walorów estetycznych jest to świetny sposób na walkę ze smogiem i upałami. Autorem projektu jest Grzegorz Walkiewicz, który zauważył, że "codzienne zatłoczenie tych ulic i okresowe korkowanie w godzinach szczytu jest źródłem nawet 40% wszystkich zanieczyszczeń powietrza, w tym pyłów zawieszonych z silników oraz tych powstających w wyniku ścierania klocków hamulcowych", Duża w tym "zasługa" dróg wjazdowych do Warszawy, które są szerokie niczym autostrady. Codziennie jedzie nimi bardzo dużo samochodów, które generują ogromne ilości smogu, pyłu i innych zanieczyszczeń.

Czytaj także: Warszawski budżet partycypacyjny 2020. Na Ursynowie powstanie Małe Zakopane?

Pomysł konsultowany był z Agnieszką Nowak, która zajmuje się łąkami kwietnymi na co dzień. Na etapie koncepcji projektu przybliżyła dotychczasowe wyniki badań nad tzw. “Smogówką”, prowadzonych od kilku lat w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego.

Wyniki tych badań są na tyle obiecujące, że autorzy projektu napisali:

Pora sięgnąć po kolejną supermoc łąk. Z wstępnych badań przeprowadzonych na SGGW wynika, że odpowiednio dobrane rośliny łąkowe o wysokich, bujnych, szorstkich czy lepkich częściach nadziemnych mogą wychwytywać pyły zawieszone. Metr kwadratowy łąki kwietnej może odpowiadać wydajnością „filtrowania” nawet pięcioletniemu drzewu. A koszt i czas jej wyhodowania jest wielokrotnie niższy. Łąka może też rosnąć w miejscach, gdzie wprowadzenie roślinności wysokiej jest niemożliwe ze względu na infrastrukturę podziemną czy bezpieczeństwo (widoczność).

Lokalizacje, w których miałyby się pojawić łąkostrady zostały wybrane na podstanie danych Zarządu Dróg Miejskich z 2018 roku. Wybrane zostały niektóre z warszawskich ulic, po których w ciągu doby przejeżdża minimum 50 tysięcy samochodów:

  • Al. Jerozolimskie (ok. 127 tys. pojazdów na dobę w 2018 r.)
  • Al. Prymasa Tysiąclecia (ok. 126 tys.)
  • Płowiecka (ok. 100 tys.)
  • Al. Stanów Zjednoczonych (89 tys.)
  • Czerniakowska (ok. 84 tys.)
  • Wał Miedzeszyński (ok. 65 tys.)
  • Pułkowa (ok. 63 tys.)
  • Połczyńska (ok. 52 tys.)
  • Słowackiego (ok. 50 tys.)
  • Jagiellońska (ok. 50 tys.)
  • Ponadto: Al. Krakowska, Bora-Komorowskiego, Al. Waszyngtona

Czytaj także: Drogi w Warszawie z miesiącami opóźnień. Niektóre już od dawna gotowe, innych nikt nie chce zbudować

Według projektu ląkostrady antysmogowe miały łącznie powierzchnię aż 81 260 mkw. Nie jest to przedsięwzięcie tanie, całość bowiem została wyceniona na 2 853 52 zł

  • Założenie łąk kwietnych na powierzchni 81 260 mkw. - 2 844 170 zł
  • Oznakowanie projektu - 9 350 zł

od 7 lat
Wideo

Uwaga na Instagram - nowe oszustwo

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto