Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Warszawskie dworce w nowej oprawie

BeataR
BeataR
Zarząd PKP wybrał dwa konsorcja, które powalczą o remont Dworca Wschodniego. Na miejscu starego budynku powstaną nowoczesne perony, a także powierzchnie komercyjne.

Zarząd PKP wybrał dwa konsorcja, które powalczą o remont Dworca Wschodniego. Na miejscu starego budynku powstaną nowoczesne perony, a także powierzchnie komercyjne.

- Nie ma jeszcze gotowych projektów, bo nie zdecydowaliśmy, które konsorcjum je wykona. Ale mamy już wstępną wizję, co na nowym dworcu powinno się znaleźć – mówi Barbara Leszczyńska z PKP. – Chcemy, żeby powstały nie tylko nowoczesne perony, ale także sklepy, hotele, restauracje czy też biura.

PKP do końca roku wybierze partnera biznesowego. Potem ogłosi przetarg na wykonawcę projektu, a następnie na wykonawcę prac remontowych. Dworzec Wschodni, odmieniony i nowoczesny, gotowy będzie w 2012 roku, przed Euro.

A co z innymi dworcami w Warszawie?

- Planujemy także remont Zachodniego, praktycznie równocześnie ze Wschodnim. W tym przypadku jednak prace są już na dalszym etapie – dodaje Leszczyńska.

Wizytówką Euro 2012 powinien być jednak Dworzec Centralny. W tej chwili, turyści przechadzający się podziemiami są w szoku. Jest brudno i śmierdzi, a na peronach panuje chaos. Czy taki sam dworzec powita turystów przyjeżdżających na Euro?

- Dworzec Centralny to trochę inna sprawa. Będą owszem remonty peronów przed mistrzostwami, ale nie będzie to nic poważnego, co mogłoby zmienić jego wizerunek – tłumaczy Barbara Leszczyńska. – Do tego dochodzi jeszcze inna kwestia, a mianowicie nie możemy zacząć przebudowywać Centralnego w momencie, gdy dwa inne główne dworce są w remoncie.

Zarówno Wschodni, jak i Zachodni, w remoncie będą prawie że do samego rozpoczęcia Euro. Tym samym Centralny nie będzie błyszczał na mistrzostwach, a wrażenie turystów pozostanie takie samo, jakie jest obecnie.

- Dworzec Centralny będzie wyremontowany po Euro. Mamy różne koncepcje jego nowego wyglądu – opowiada Leszczyńska. – Pierwsza to przeniesienie dworca na drugą stronę torów, ale to jest bardzo mało prawdopodobne. A druga, bardziej realna, to zabudowanie go nowoczesnym biurowcem. Tym samym, osoby wchodzące na dworzec, musiałyby najpierw przejść przez wysokościowiec.

Na modernizację dworców PKP planuje przeznaczyć 1,5 miliarda euro.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto