Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Warszawskie metro. Stacje, trasa i linie podziemnej kolejki [INFORMATOR]

baw
Warszawskie metro. Stolica jest jedynym polskim miastem, które ma podziemną kolejkę. Pierwsze plany budowy metra powstały prawie 100 lat temu. Jednak wtedy nie udało się ich zrealizować. W Warszawie jeżdżą dwie linie metra M1 i M2. Dziennie warszawskie metro przewozi około 640 tys. pasażerów. Dalsza część artykułu poniżej.

Pierwsze plany budowy warszawskiego metra powstały prawie sto lat temu, bo w latach 20. XX wieku. Projekt zakładał budowę dwóch krzyżujących się linii: pierwszej, na najbardziej obciążonym kierunku północ - południe, która biegłaby od Pl. Unii Lubelskiej na Muranów i drugiej, na osi wschód - zachód, łączącej Wolę z Pragą.

W roku 1927 zostały wykonane wiercenia geologiczne, opracowano też projekt przejścia tunelu metra pod budowanym właśnie tunelem średnicowym PKP oraz połączenia stacji metra z Dworcem Głównym. Rozpoczęto również rozmowy z przedstawicielami zachodnich konsorcjów na temat ich udziału finansowego w planowanej budowie, gdyż miasto nie byłoby w stanie samodzielnie udźwignąć takiej inwestycji. Kryzys gospodarczy na początku lat 30. zahamował te działania.

Do pomysłu na budowę podziemnej kolejki powrócono w latach 50. Wtedy to rząd podjął decyzję o budowie metra głębokiego. Powołano specjalnie Państwowe Przedsiębiorstwo “Metroprojekt”, którego zadaniem było opracowanie planu sieci metra (po lewobrzeżnej stronie Warszawy). Jednak po trzech latach, w 953 wszelkie pracy przybudowie metra (tunelu pod dnem Wisły) wstrzymano.

Planowano, że do końca 1965 r. zbudowane zostaną 3 linie: Młociny-Służewiec, Żerań-Dw.Wileński i na zachód przez Wisłę do pl. Narutowicza oraz krótka linia pl. Trzech Krzyży – Wola. Łączna długość miała wynosić 36 km. Początkowo planowano zbudować do 1956 r. 11 km tuneli oraz 10 stacji, a metro miało przewozić pół miliona osób dziennie. Przy stacji obok ul. Próżnej miało się znajdować odgałęzienie prowadzące na drugą stronę rzeki. Odcinek metra przypominał kształtem literę „Y”[2].
Ze względów polityczno-militarnych prace zaczęto po praskiej stronie Wisły. Tunel miał przechodzić głęboko pod rzeką i być dostosowany do ewentualnego ruchu ciężkich wagonów kolejowych po torach metra. Metro głębokie miało też pełnić rolę schronu, podobnie jak metro londyńskie czy metro moskiewskie podczas II wojny światowej.

(Źródło: Wikipedia.org)

Zobacz zdjęcia z budowy metra w latach 50.

W styczniu 1982 r. Wojciech Jaruzelski ogłosił w Sejmie podjęcie decyzji o rozpoczęciu w następnym roku budowy I linii metra w Warszawie. Kilkudziesięcioletnią historię starań o metro w Warszawie zamyka data 15 kwietnia 1983 r. - symboliczny dzień wbicia pierwszego pala obudowy wykopu.

Zobacz również:

Tylko u nas! Niepublikowane historyczne fotografie warszawskiego metra. Ależ się zmieniło  [ZDJĘCIA]

Tylko u nas! Niepublikowane historyczne fotografie warszawsk...

Uroczyste uruchomienie pierwszego odcinka I linii metra miało miejsce 7 kwietnia 1995 roku. Odcinek o długości 11 km łączył Kabaty ze stacją Politechnika. O godzinie 12.35 na stacji Wilanowska dwa pociągi metra – jeden w kierunku stacji Kabaty, drugi w kierunku stacji Politechnika, ruszyły po raz pierwszy w trasę.

Budowa całej pierwszej linii metra została ukończona 25 października 2008 roku. O godzinie 16:03 na stację metra Młociny wjechał pierwszy pociąg z pasażerami.

W niedzielę, 8 marca 2015 roku o godzinie 9.30, uruchomiony został dla pasażerów centralny odcinek II linii warszawskiego metra. Pierwszy pociąg z pasażerami ruszył ze stacji Świętokrzyska w kierunku stacji Dworzec Wileński. Od tej chwili pociągi warszawskiego metra rozpoczęły kursowanie według zaplanowanego rozkładu jazdy.

Stacje I linii metra

I linia metra ma 23,5 km długości i biegnie z południa na północ i na jej trasie jest 21 stacji:

  • I linia metra Stacja "Młociny"
  • I linia metra Stacja "Wawrzyszew"
  • I linia metra Stacja "Stare Bielany"
  • I linia metra Stacja "Słodowiec"
  • I linia metra Stacja "Marymont"
  • I linia metra Stacja "Pl. Wilsona"
  • I linia metra Stacja "Dw. Gdański"
  • I linia metra Stacja "Ratusz Arsenał"
  • I linia metra Stacja "Świętokrzyska"
  • I linia metra Stacja "Centrum"
  • I linia metra Stacja "Politechnika"
  • I linia metra Stacja "Pole Mokotowskie"
  • I linia metra Stacja "Racławicka"
  • I linia metra Stacja "Wierzbno"
  • I linia metra Stacja "Wilanowska"
  • I linia metra Stacja "Służew"
  • I linia metra Stacja "Ursynów"
  • I linia metra Stacja "Stokłosy"
  • I linia metra Stacja "Imielin"
  • I linia metra Stacja "Natolin"
  • I linia metra Stacja "Kabaty"

II linia metra będzie mieć 31 km. Oddany w 2015 roku centralny odcinek pomiędzy stacjami Dworzec Wileński a Rondo Daszyńskiego ma 6,1 km. Pasażerowie mogą korzystać na razie z 7 stacji

  • II linia metra "Dworzec Wileński"
  • II linia metra "Stadion Narodowy"
  • II linia metra "Centrum Nauki Kopernik"
  • II linia metra "Nowy Świat-Uniwersytet"
  • II linia metra "Świętokrzyska"
  • II linia metra "Rondo ONZ"
  • II linia metra "Rondo Daszyńskiego"

Zobacz również:
Tajemnice Metra Warszawskiego. Laserowe skanery, system kamer i automatyczne sterowanie pociągami

Rozkład jazdy metra

Metro kursuje codziennie. Pociągi wyruszają na trasę o godz. 5. Od poniedziałku do czwartku oraz w niedzielę metro kończy kursowanie przed 1 w nocy, w piątki i soboty podziemna kolejka kończy kursowanie po godzinie 3 nad ranem.

Żeby pojechać metrem trzeba mieć bilet jednorazowy lub warszawską kartę miejską.


emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto