Warszawskie taxi pod lupą - czy kiedyś było lepiej

Materiał partnera zewnętrznego

Taksówkarski rynek – mimo że stosunkowo młody – zmienia się w niezwykle dynamiczny sposób. Za początek rewolucji taksówkarskiej w kraju możemy przyjąć lata 70., gdy rozwój przemysłu motoryzacyjnego pozwolił obywatelom zakup prywatnych samochodów. Początkowo były to głównie Fiaty 125p, które przez wiele późniejszych lat były nieodzownie kojarzone z warszawskimi (i nie tylko) taksówkarzami.

Bez wątpienia, były to złote czasy dla taksówkarzy. Mała ilość prywatnych samochodów i niezbyt dobrze skomunikowane miasta powodowały, że taksówkarze nie mogli odpędzić się od klientów. Częstą praktyką było regularne wożenie do i z pracy pracowników dużych zakładów przemysłowych, takich jak Zelmer, czy WSK.

Taksówkarze z łezką w oku wspominają wyjazdy wakacyjne, gdy klienci zamawiali kursy nad Bałtyk, w góry, a nawet do ciepłych krajów. Dodając do tego niewielką jak na tamte czasy konkurencję, były to idealne czasy do rozkwitu taksówkarskiej branży. Zmiany niekorzystne dla taksówkarzy przyniosły lata 80., w których to obywatele coraz częściej zakupowali prywatne pojazdy, a komunikacja miejsca i pozamiejska weszły w fazę rozkwitu.

Obecny rynek taksówkarski to przede wszystkim dostosowanie oferty do klienta

Niegdyś walka o klienta nie istniała. Ogromny popyt na usługi taksówkarskie nie wymagał od przewoźników specjalnych zabiegów, by utrzymać przy sobie klienta i zaoferować mu atrakcyjniejsze warunki od tych, które mógł znaleźć w ofercie konkurencji.

Obecnie istnieje kilkadziesiąt dużych korporacji taksówkarskich, a w samej Warszawie wydane jest około 600 licencji taksówkarskich. Coraz bardziej restrykcyjne obostrzenia powodują, że firmy taksówkarskie oraz niezrzeszeni taksówkarze muszą zdawac specjalne kursy i egzaminy przygotowujące ich do zawodu, wyposażać auta w terminale płatnicze, kasy fiskalne, taksometry, naklejki, koguty i wiele innych akcesoriów niezbędnych do prowadzenia działalności zgodnie z prawem i polityką branży.

Klienci mogą obecnie przebierać wśród najróżniejszych ofert, promocji dopasowanych do klientów indywidualnych i biznesowych, zamawiać taksówki zarówno przez telefon, jak i za pomocą internetu. Ciekawą nowością na rynku jest największa platforma zrzeszająca taksówkarzy z klientami, która oferuje zamawianie kursów za pomocą aplikacji na urządzenia mobilne. Aplikacja oferuje również zarządzanie kursami pracowników firm, a także przypisuje dedykowanego opiekuna konta. Firma iTaxi przygotowała również obszerny raport o rynku taksówkarskim w Polsce, wedle którego statystycznie kierowca taksówki jeździ Fordem wyprodukowanym w latach 2004 – 2008 w kolorze srebrnym.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto