Warszawskie tramwaje przechodzą na zieloną falę. Będą jeździć o 10 minut szybciej

Redakcja Warszawa
Redakcja Warszawa
UM Warszawa
Tramwaje w Warszawie przyspieszyły. To dzięki systemowi, który włącza zielone światło na skrzyżowaniach. Niektóre trasy można pokonać nawet o 10 minut szybciej. Więcej w artykule poniżej.

Zielona fala

Już na 145 z ponad 250 skrzyżowań w Warszawie, przez które przejeżdżają tramwaje, jest tramwajowa zielona fala. To prawie 60 procent. System wykrywa nadjeżdżające wagony i przełącza sygnalizację na skrzyżowaniu tak, by tramwaj - podjeżdżając do niego - nie czekał na zmianę świateł. Dzięki temu pasażerowie spędzają mniej czasu w podróży.

Dotychczas tworzenie zielonej fali oznaczało, że na torach trzeba było zakładać czujniki wykrywające nadjeżdżające tramwaje. Koszt budowy takiej instalacji na jednym skrzyżowaniu wynosił nawet kilkaset tysięcy złotych. Oznaczało to także budowę podziemnych instalacji, a nawet rozkopywanie ulic. Obecnie system łączy ze sobą dane z czujników zamontowanych przy torach oraz korzysta z nadajników satelitarnych GPS, które są zamontowane we wszystkich tramwajach w Warszawie. System zielonej fali oparty o nadajniki GPS i oprogramowanie Tramwajów Warszawskich działa już na jedenastu skrzyżowaniach.

- Pierwsze trzy takie skrzyżowania uruchomiliśmy w wakacje. Nowością jest to, że system rozpoznaje teraz nawet numery linii, co w przypadku detektorów torowych nie jest możliwe. To z kolei sprawia, że system przełącza światła dla nadjeżdżających tramwajów z większą niż dotąd precyzją – informują w komunikacie Tramwaje Warszawskie.

Nawet 10 minut szybciej

Priorytet dla tramwaju na kolejnych skrzyżowaniach oznacza skrócenie czasu przejazdu. Wyraźne oszczędności widać już na kilku liniach. Na przykład linia 17 z Tarchomina dociera teraz na Służewiec o dziesięć minut wcześniej, a 41 z Żerania Wschodniego - o dziewięć minut. Przejazd przez Bródno do Dworca Wileńskiego na Pradze skrócił się zaś o trzy minuty, a prędkość wzrosła o 15 procent. Linia 2 z Nowodworów do metra Młociny jedzie krócej o 5 minut, co oznacza skrócenie czasu przejazdu aż o jedną czwartą.

Wpływ na środowisko

Za sprawą redukcji zużycia energii, priorytety dla tramwajów to także większa korzyść dla środowiska.
- Przeprowadzone badanie wykazało, że po wyłączeniu priorytetu na ul. Marymonckiej zużycie energii przez tramwaje wzrosło na tym konkretnym odcinku trasy o 13 proc. – dodają Tramwaje Warszawskie.

Coraz więcej zielonych fal

Na koniec roku 2021 zielona fala dla tramwajów obejmie minimum 75 proc. takich skrzyżowań. Te dodatkowe usprawnienia mają objąć:

  • ciąg ul. Marszałkowskiej – część południowa (3 skrzyżowania),
  • ciąg ul. Waszyngtona – rondo Wiatraczna – Grochowska wschodnia (11 skrzyżowań),
  • ciąg ulic Grójeckiej i al. Krakowskiej – 20 skrzyżowań,
  • ciąg ulic Towarowej i Okopowej – 10 skrzyżowań,
  • ciąg ul. Wolskiej – 7 skrzyżowań,
  • ciąg ul. Powstańców Śląskich – al. Reymonta (od pętli Nowe Bemowo w kierunku północnym) – 6 skrzyżowań,
  • ciąg ul. Prostej – 3 skrzyżowania, dotychczas bez priorytetu.

Z kolei w roku 2022 priorytetem dla tramwajów ma zostać objętych minimum 90 proc. skrzyżowań z sygnalizacją świetlną.

Świąteczna iluminacja rozbłysła w Warszawie. Świetlny labiry...

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie