Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Węzeł Łódź skrzyżuje autostrady A1 i A2

Marcin Darda
Węzeł drogowy Łódź będzie jednym z dwóch w kraju, na którym spotkają się autostrady. W Polsce jak dotąd nigdy czegoś takiego nie wybudowano. Drugie skrzyżowanie autostrad powstanie pod Gliwicami i zepnie A1 z autostradą ...

Węzeł drogowy Łódź będzie jednym z dwóch w kraju, na którym spotkają się autostrady. W Polsce jak dotąd nigdy czegoś takiego nie wybudowano. Drugie skrzyżowanie autostrad powstanie pod Gliwicami i zepnie A1 z autostradą A4.

Łódzki węzeł zaprojektowała firma Mosty Katowice. Trzypoziomowy gigant stanie na kilkunastu hektarach pod Strykowem. Projektanci wyposażyli go aż w trzynaście wiaduktów, a ruch z węzła będzie się rozchodził w cztery strony Europy: autostradą A2 na zachód do Berlina i na wschód do Moskwy, a A1 na północ do Gdańska i na południe, poprzez m.in. czeską autostradę D2, powiedzie kierowców aż do Grecji. Kiedy węzeł łódzki będzie gotowy?

- Do połowy tego roku projektanci złożą kompletną dokumentację techniczną inwestycji - mówi Maciej Zalewski z łódzkiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Potem wystąpimy o pozwolenie na budowę i rozpiszemy dwustopniowy przetarg, by wyłonić wykonawcę. Jeśli wszystko przebiegnie bez żadnych problemów, a wierzymy, że tak będzie, to wiosną 2010 r. powinny się rozpocząć roboty.

Przetarg GDDKiA zamierza rozstrzygnąć w sposób identyczny, jak robi to centrala firmy w przypadku odcinków autostrad, które budują koncesjonariusze, czyli najpierw zbierze oferty zainteresowanych konsorcjów, potem negocjować będzie warunki finansowe z wybranymi firmami.

Ile warta jest ta inwestycja? W łódzkiej GDDKiA na ten temat milczą.

- Obwodnica Strykowa, która ma cztery wiadukty, kosztowała 190 mln zł - wylicza Zalewski. - To integralna część planowanego węzła, ale nawet przybliżonych kosztów jego budowy nie możemy zdradzić, tym bardziej że jeszcze nie rozpisaliśmy przetargu.

W tej chwili gotowy jest północny pas wjazdowy A2 na węzeł i odchodząca na północ łącznica, która dochodzi do drogi krajowej nr 14. Północny odcinek A1 z Kujawsko-Pomorskiego, który dotrze do węzła Łódź, ma zostać wybudowany za pieniądze budżetu państwa i z dotacji unijnych do maja 2011 r. Południowy, który dotrze do gierkówki pod Piotrkowem Trybunalskim, a potem na Śląsk, położy Autostrada Południe SA - do czerwca 2012 r.

Wciąż nie wiadomo, co z odcinkiem A2 ze Strykowa do podwarszawskiej Konotopy. Po fiasku negocjacji z potencjalnymi koncesjonariuszami, minister infrastruktury Cezary Grabarczyk zapewnił, że drogę sfinansuje państwo za preferencyjną pożyczkę z Europejskiego Banku Odnowy i Rozwoju, i to jeszcze przed Euro 2012. Sęk w tym, że przeczą temu analizy niezależnych ekspertów, którzy jako realną datę oddania tego odcinka do użytku wymieniają 2014 r.

Budowa węzła Łódź ma zostać zakończona w 2011 r. Jego strategiczne znaczenie obrazują prognozy ruchu. Przez A2 w okolicach Strykowa w 2020 r. przejeżdżać będzie blisko 85 tys. pojazdów w ciągu doby, a przez A1 50-60 tys. Dziś cały ruch na wysokości Strykowa (miasto wraz z obwodnicą, przejezdny fragment A2 oraz droga krajowa nr 14 - red.) to "zaledwie" 21 tys. pojazdów na dobę.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto