Podróżni skorzystają z pierwszego nowego peronu nr 6 Warszawy Zachodniej już w grudniu. O tym terminie mówiło się nieoficjalnie już wcześniej. To dobra wiadomość, bo powinno się udać także planowane oddanie wszystkich nowych peronów i przeniesienie prac na te, które obecnie obsługują podróżnych. Zaawansowane jest także przygotowanie peronów nr 7 i peronu nr 8, tj. - nowego dodatkowego peronu od strony Woli. Dach hali peronowej jest wykonany w 30 proc.
Dach budowany obecnie jest na 27 filarach, gdzie wykonawca układa kolejne elementy. Do zasilania stacji wykorzystana będzie energia słoneczna. Na dachu umieszczane są panele fotowoltaiczne o powierzchni łącznie 12 tys. metrów kwadratowych, czyli mniej więcej tyle co dwa boiska do piłki nożnej. Energia z paneli fotowoltaicznych zapewni 1/3 rocznego zapotrzebowania zasilania urządzeń na dworcu. Dzięki temu nowy dworzec będzie też bardziej ekologiczny, bo ograniczy emisję dwutlenku węgla. Wewnętrzne przestrzenie uzupełni również naturalne światło dzięki świetlikom.
W przyszłym roku czeka podróżnych także otwarcie nowej kładki nad peronami, od pierwszego do piątego. Wówczas zostanie zamknięte, z powodu przebudowy, przejście podziemne.
Budowane są perony nr 6, 7 i nowy 8, a łącznie dworzec będzie miał ich 9. Utrzymana jest dotychczasowa organizacja ruchu w obrębie stacji. Dojście jest zapewnione od strony Alej Jerozolimskich. Ze względu na budowę przejścia podziemnego czasowo wyłączony z eksploatacji jest peron na linii obwodowej. Nie ma także przejścia pod Alejami Jerozolimskimi, w związku z budową tunelu tramwajowego, który będzie przechodzić pod dworcem.
Warszawa Zachodnia to dopiero początek. Czy wszędzie prace będą prowadzone w takim tempie?
– Przebudowa stacji Warszawa Zachodnia rozpoczęła prace na warszawskiej średnicy. Największe kolejowe przedsięwzięcie w stolicy. Zależy nam, aby utrzymać jak najlepszą ofertę dla podróżnych i tworzyć jeszcze lepsze warunki komunikacji kolejowej w Warszawie i na trasach dalekobieżnych – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Prace, zgodnie z harmonogramem, mają zakończyć się w 2023 roku i na razie wszystko wskazuje, że jest na to duża szansa. – Oby pogoda nam sprzyjała, jeżeli tak będzie, na co nie mamy wpływu, to jesteśmy w stanie dotrzymać zapowiadanych terminów – opowiadali nam przedstawiciele firmy Budimex podczas ostatniej wizyty na budowie, we wrześniu. Część operacji jest na tyle skomplikowana, że opady czy niskie temperatury wydłużają poszczególne procesy.
Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?