Wielkie zmiany na Warszawie Zachodniej. Już za chwilę podróżni skorzystają z nowych peronów i kładki. A co z utrudnieniami?

Kamil Jabłczyński
Kamil Jabłczyński
PKP PLK / stolicadobrychrelacji.pl
Udostępnij:
Coraz lepiej widoczne konstrukcje zadaszenia z panelami fotowoltaicznymi kilkanaście metrów nad peronami, powstająca kładka nad peronami i szerokie podziemne przejście, a także nowe tory i rozjazdy - to coraz bardziej widoczne efekty przebudowy Warszawy Zachodniej. Ogromna inwestycja trzyma się harmonogramów, a my wiemy już kiedy podróżni skorzystają z nowych peronów.

Podróżni skorzystają z pierwszego nowego peronu nr 6 Warszawy Zachodniej już w grudniu. O tym terminie mówiło się nieoficjalnie już wcześniej. To dobra wiadomość, bo powinno się udać także planowane oddanie wszystkich nowych peronów i przeniesienie prac na te, które obecnie obsługują podróżnych. Zaawansowane jest także przygotowanie peronów nr 7 i peronu nr 8, tj. - nowego dodatkowego peronu od strony Woli. Dach hali peronowej jest wykonany w 30 proc.

Wielkie zmiany na Warszawie Zachodniej. Już za chwilę podróż...

Dach budowany obecnie jest na 27 filarach, gdzie wykonawca układa kolejne elementy. Do zasilania stacji wykorzystana będzie energia słoneczna. Na dachu umieszczane są panele fotowoltaiczne o powierzchni łącznie 12 tys. metrów kwadratowych, czyli mniej więcej tyle co dwa boiska do piłki nożnej. Energia z paneli fotowoltaicznych zapewni 1/3 rocznego zapotrzebowania zasilania urządzeń na dworcu. Dzięki temu nowy dworzec będzie też bardziej ekologiczny, bo ograniczy emisję dwutlenku węgla. Wewnętrzne przestrzenie uzupełni również naturalne światło dzięki świetlikom.

W przyszłym roku czeka podróżnych także otwarcie nowej kładki nad peronami, od pierwszego do piątego. Wówczas zostanie zamknięte, z powodu przebudowy, przejście podziemne.

Budowane są perony nr 6, 7 i nowy 8, a łącznie dworzec będzie miał ich 9. Utrzymana jest dotychczasowa organizacja ruchu w obrębie stacji. Dojście jest zapewnione od strony Alej Jerozolimskich. Ze względu na budowę przejścia podziemnego czasowo wyłączony z eksploatacji jest peron na linii obwodowej. Nie ma także przejścia pod Alejami Jerozolimskimi, w związku z budową tunelu tramwajowego, który będzie przechodzić pod dworcem.

Warszawa Zachodnia to dopiero początek. Czy wszędzie prace będą prowadzone w takim tempie?

– Przebudowa stacji Warszawa Zachodnia rozpoczęła prace na warszawskiej średnicy. Największe kolejowe przedsięwzięcie w stolicy. Zależy nam, aby utrzymać jak najlepszą ofertę dla podróżnych i tworzyć jeszcze lepsze warunki komunikacji kolejowej w Warszawie i na trasach dalekobieżnych – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Prace, zgodnie z harmonogramem, mają zakończyć się w 2023 roku i na razie wszystko wskazuje, że jest na to duża szansa. – Oby pogoda nam sprzyjała, jeżeli tak będzie, na co nie mamy wpływu, to jesteśmy w stanie dotrzymać zapowiadanych terminów – opowiadali nam przedstawiciele firmy Budimex podczas ostatniej wizyty na budowie, we wrześniu. Część operacji jest na tyle skomplikowana, że opady czy niskie temperatury wydłużają poszczególne procesy.

Q&A z Robertem Kubicą

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

g
gość
Fajnie, że będą panele fotowoltaiczne, krok w dobrą stronę. ta branża ma się w Polsce dobrze, solidne firmy jak Maxcom eco energy czy Columbus, dużo prosumentów, spore zainteresowanie instalacją paneli. Tak trzymać!
Dodaj ogłoszenie