Wiemy już dlaczego kolejny weekend nie jeździ metro. Ostatnie stacje zyskają nowoczesne systemy. Wymiana trwała od 12 lat

Kamil Jabłczyński
Kamil Jabłczyński
Udostępnij:
W rozwoju technologicznym od 1995 roku minęło co najmniej jedna epoka. Mimo to aż do tego weekendu na trzech stacjach pierwszej linii metra służyły urządzenia od początku jej funkcjonowania. Teraz znikną i właśnie te prace powodują utrudnienia, które potrwają cały weekend w warszawskim metrze.

Otwarta w 1995 roku pierwsza linia warszawskiego metra jest stale modernizowana. Obecnie wymieniane są urządzenia sterowania ruchem pociągów (SRP), służące do obrazowania sytuacji ruchowej. Co ciekawe, te prace też trwają już 12 lat, bo od 2009 roku. Zmodernizowane zostały odcinki Kabaty – Stokłosy oraz Stokłosy – Wilanowska. Koszt tegorocznego przedsięwzięcia to niemal 5 mln zł netto.

Zobacz stare i nowe systemy bezpieczeństwa i sterowania ruchem w metrze

Wiemy już dlaczego kolejny weekend nie jeździ metro. Ostatni...

Teraz na trzech ostatnich stacjach: Racławickiej, Wierzbnie oraz Polu Mokotowskim, stare analogowe urządzenia sterowania ruchem, które pamiętają jeszcze uruchomienie pierwszej linii niemal trzy dekady temu - odejdą w przeszłość. Oparte na analogowych przekaźnikach tzw. plany świetlne pokazywały zajętość toru na specjalnej tablicy przypominającej dziś bardziej eksponat w muzeum techniki.

Nowoczesny system w końcu ułatwi pracę i poprawi bezpieczeństwo

Nowoczesne urządzenia dużo dokładniej pokazują sytuację w tunelach. Dzięki nim dyżurni ruchu mogą łatwiej zorientować się w bieżącej sytuacji i szybciej podejmować kluczowe decyzje w sytuacjach awaryjnych. Dodatkowo dawne plany świetlne pokazywały zajętość toru jedynie na niedużym obszarze stacji i pobliskich tunelach - natomiast system oparty na licznikach osi umożliwia wgląd do sytuacji na całej linii niezależnie od lokalizacji komputera.

Dodatkowo system zostanie już ujednolicony dla całego systemu metra

Modernizowanie linii M1 ma duże znaczenie przy eksploatacji i serwisowaniu urządzeń. Pracownikom metra łatwiej i sprawniej będzie serwisować urządzenia jednego typu na obu liniach niż na dwóch różnych systemach, wymagających innych typów narzędzi i wiedzy.

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

J
Jarosław Janas
Komunikaty w wagonach metra, nagrywane dawniej, czytane przez panów Macieja Gudowskiego i Ksawerego Jasieńskiego są perfekcyjne. Natomiast te w wagonach Siemensa są fatalne. Czytane przez amatora - monotonnie i niezrozumiale. Mają obowiązywać przez kilka dekad, powinny być nagrane perfekcyjnie, jak poprzednie. Czytać powinni dobrzy lektorzy.
Dodaj ogłoszenie