Witaminy w diecie seniora

abcZdrowie.pl
abcZdrowie
Udostępnij:
Witaminy pełnią ważną rolę w organizmie bez względu na wiek. W przypadku osób starszych ich niedobory mogą być jednak bardziej dotkliwe. Dowiedz się, jakie witaminy mają szczególne znaczenie dla zdrowia seniorów.

Zapotrzebowanie na witaminy i składniki mineralne zmienia się z wiekiem, dlatego seniorzy, czyli osoby, które ukończyły 60 lat, powinni zmodyfikować swój jadłospis. Odpowiednia dieta zmniejsza bowiem ryzyko rozwoju chorób i sprzyja zachowaniu dobrej kondycji fizycznej. Tym samym korzystnie wpływa na jakość życia seniora i jego samopoczucie.

Rola witamin w diecie osób starszych

W jadłospisie seniora powinny znaleźć się różnorodne produkty spożywcze, by nie dopuścić do niedoboru ważnych dla funkcjonowania organizmu witamin. Szczególnie ważne dla osób w starszym wieku są następujące substancje:
• Witamina A – ma pozytywny wpływ na wzrok, przeciwdziała problemom z widzeniem.
• Witaminy z grupy B – oddziałują na układ nerwowy, zmniejszają podatność na depresję, korzystnie wpływają na skórę, włosy i paznokcie.
• Witamina C – wzmacnia układ odpornościowy, poprawia stan naczyń krwionośnych, spowalnia procesy starzenia.
• Witamina D – niezbędna dla mocnych kości.
• Witamina E – podobnie jak witamina A, korzystnie wpływa na wzrok, ponadto zwalcza wolne rodniki, zmniejszając ryzyko rozwoju chorób nowotworowych.

Nie bez znaczenia dla organizmu seniora jest również właściwa podaż składników mineralnych, takich jak żelazo i wapń. Spożywanie produktów zawierających żelazo pobudza produkcję czerwonych krwinek i zapobiega niedokrwistości. Gdy żelazo jest przyjmowane z magnezem i potasem, chroni przed nowotworami, miażdżycą i spowalnia procesy starzenia. Natomiast wapń wzmacnia zęby i kości, obniżając ryzyko wystąpienia osteoporozy.

W diecie seniora nie może zabraknąć także zdrowych tłuszczów. Mimo iż dietetycy oraz lekarze zalecają ograniczenie ilości kwasów tłuszczowych w diecie w związku z zagrożeniem miażdżycą, zawałem i udarem mózgu, nie wszystkie tłuszcze są niemile widziane na talerzu osoby starszej. O ile tłuszcze zwierzęce faktycznie zwiększają ryzyko rozwoju schorzeń układu sercowo-naczyniowego, tłuszcze roślinne mają pozytywny wpływ na zdrowie. Jak wykazały badania naukowe, spożywanie niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, obecnych między innymi w oliwie z oliwek, przyczynia się do obniżenia stężenia „złego” cholesterolu LDL i do wzrostu poziomu „dobrego” cholesterolu HDL. Dzięki temu zmniejsza się ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia oraz ich następstw (udar mózgu, zawał mięśnia sercowego).

Jadłospis dla seniora

Unikanie żywności przetworzonej, słodyczy i używek to podstawa zdrowej diety dla osoby w starszym wieku. Należy również zadbać o włączenie wartościowych produktów do jadłospisu:
• Pełnoziarniste produkty zbożowe to bogate źródło składników mineralnych, na przykład magnezu, witamin z grupy B i błonnika, który usprawnia pracę jelit i zmniejsza dolegliwości trawienne, takie jak zaparcia. Razowe pieczywo, płatki owsiane, brązowy ryż i inne produkty tego typu warto spożywać przy każdym posiłku.
• Mleko i jego przetwory, na przykład jogurty, sery i kefiry, dostarczają wapnia oraz białka w łatwo przyswajalnej postaci.
• Białko występuje również w mięsie, jajach i rybach. Warto podkreślić, że dla seniorów najkorzystniejsze jest spożywanie chudego mięsa i tłustych ryb (nie na odwrót!).
• Warzywa zawierają dużo witamin, składników mineralnych oraz błonnika. Równie cenne z żywieniowego punktu widzenia są owoce.

Urozmaicona dieta to najlepszy sposób na dostarczenie organizmowi wszystkich niezbędnych mu witamin, minerałów i innych składników odżywczych. Odpowiedni jadłospis ma szczególne znaczenie dla osób w starszym wieku, które z racji wieku i osłabienia organizmu częściej doświadczają problemów zdrowotnych.

Partnerem serwisu jest

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

STADA

Cholinex Junior Malina 16 pastylek do ssania

13,90 zł8,07 zł-42%
miejsce #2

Natur Produkt Zdrovit

Zdrovit Lactovirina 15kaps.

33,00 zł19,25 zł-42%
miejsce #3

USP Zdrowie

Iskial 120 kaps.

33,10 zł20,61 zł-38%
miejsce #4

Establo Pharma

Diaberol Control 30 kapsułek

29,99 zł20,34 zł-32%
miejsce #5

ZF Polpharma S.A.

Alugastrin 3 Forte 20 Sasz

52,58 zł37,99 zł-28%
Materiały promocyjne partnera

Jak żołnierz dawca ratuje ludzkie życie

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

D
Dora

Do tego wszystkiego dodałabym naturalne witaminy jakie są w warzywach i owocach w postaci soku. Od lat piję soki własnej roboty wg. zaleceń terapiasokami.pl/dlaczego-warto-pic-soki. Dzięki sokom mam świetne zdrowie, energię i młody wygląd pomimo wieku.

S
Szymon
Nie każdy senior ma kogoś do pomocy przy przygotowaniu posiłku, dlatego w moim przypadku bardzo sprawdził się Nutramil. Wystarczyło go rozpuścić i wypić. Zastępował jeden posiłek, co jest bardzo ważne. Ma w sobie wszystkie składniki odżywcze co dobrze przygotowany posiłek.
Więcej informacji na stronie głównej Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie