Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wschodnia Obwodnica Warszawy. Kiedy otwarcie S17? „Ekspresówka” łapie spore opóźnienie

Piotr Wróblewski
Piotr Wróblewski
GDDKiA / Krzysztof Nalewajko
Wschodnia Obwodnica Warszawy (WOW) powinna być gotowa wiosną. Tymczasem prace budowlane są dopiero za połową. Drogowcy jeszcze miesiącami będą jeździć obok remontowanej drogi. Co więcej, wciąż nie ma przetargu na kolejny odcinek WOW.

Teoretycznie właśnie powinna dobiegać końca budowa ekspresowego ringu naokoło Warszawy. Ale poza Południową Obwodnicą Warszawy, która z problemami, ale jest już niemal gotowa, powstać powinna jeszcze Wschodnia Obwodnica Warszawy (WOW). Droga to przedłużenie trasy S17 ciągnącej się spod Lublina, aż do północno-wschodnich rogatek Warszawy.

Według kontaktu pierwszy odcinek drogi powinien być gotowy w marcu 2021. Na budowie jest już kilka miesięcy opóźnienia, a prace są dopiero za połową. Zaawansowanie prac budowlanych firmy Warbud wynosi dopiero 55 proc.

Tak obecnie wygląda budowa Wschodniej Obwodnicy Warszawy

Wschodnia Obwodnica Warszawy. Kiedy otwarcie S17? „Ekspresów...

Wschodnia Obwodnica Warszawy. Co dalej z budową „ekspresówki”?

Warbud buduje zaledwie pierwszy z planowanych trzech odcinków WOW. Jest odpowiedzialny za 2,5 km drogi między węzłem Zakręt (Warszawa Wschód), a gotowym już węzłem Lubelska, łączącym się z autostradą i południową obwodnicą. Wartość prac wynosi 225 mln zł.

Kiedy droga zostanie ukończona? Wszystko zależy od decyzji GDDKiA. Warbud chce przedłużenia terminu budowy oraz dodatkowych środków. „W procedowaniu są roszczenia, gdzie wykonawca oczekuje wydłużenia czasu na ukończenie lub dodatkowych środków finansowych. Dotyczą one np. długotrwałej procedury uzyskiwania decyzji ZRID oraz procesu uzgadniania i przebudowy kolizji uzbrojenia terenu. Po ich rozpatrzeniu będzie można określić termin zakończenia robót” - czytamy w komunikacie drogowców.

- Zgodnie z warunkami kontraktu w pierwszej kolejności rozpatrywane są roszczenia. Jeśli wykonawca uzasadni i udokumentuje, że należy mu się wydłużenie czasu na ukończenie lub też przyznanie dodatkowych środków finansowych, wtedy roszczenie zostaje uznane. Kary umowne są naliczane, jeśli wykonawca zakończy roboty po terminie umownym (m.in. aneksowanym) bez uznania roszczenia, w którym wyjaśnił, że przyczyna była niezależna od niego - tłumaczy nam Małgorzata Tarnowska z GDDKiA.

Do ukończenia całej Wschodniej Obwodnicy Warszawy brakuje jeszcze dwóch odcinków. Od kilku lat trwają spory dotyczące ich przebiegu. Chodzi przede wszystkim o fragment: Drewnica – Ząbki (3,6 km) oraz Ząbki – Zakręt (10,2 km). W obu przypadkach GDDKiA liczy, że uda się rozpisać przetarg (projektuj i buduj) w przyszłym roku. Dla fragmentu Ząbki-Zakręt sąd administracyjny przywrócił, uchyloną wcześniej, decyzję środowiskową. W przypadku odcinka Drewnica – Ząbki nie ma jeszcze ostatecznego rozstrzygnięcia.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto