Teoretycznie właśnie powinna dobiegać końca budowa ekspresowego ringu naokoło Warszawy. Ale poza Południową Obwodnicą Warszawy, która z problemami, ale jest już niemal gotowa, powstać powinna jeszcze Wschodnia Obwodnica Warszawy (WOW). Droga to przedłużenie trasy S17 ciągnącej się spod Lublina, aż do północno-wschodnich rogatek Warszawy.
Według kontaktu pierwszy odcinek drogi powinien być gotowy w marcu 2021. Na budowie jest już kilka miesięcy opóźnienia, a prace są dopiero za połową. Zaawansowanie prac budowlanych firmy Warbud wynosi dopiero 55 proc.
Tak obecnie wygląda budowa Wschodniej Obwodnicy Warszawy
Wschodnia Obwodnica Warszawy. Kiedy otwarcie S17? „Ekspresów...
Wschodnia Obwodnica Warszawy. Co dalej z budową „ekspresówki”?
Warbud buduje zaledwie pierwszy z planowanych trzech odcinków WOW. Jest odpowiedzialny za 2,5 km drogi między węzłem Zakręt (Warszawa Wschód), a gotowym już węzłem Lubelska, łączącym się z autostradą i południową obwodnicą. Wartość prac wynosi 225 mln zł.
Kiedy droga zostanie ukończona? Wszystko zależy od decyzji GDDKiA. Warbud chce przedłużenia terminu budowy oraz dodatkowych środków. „W procedowaniu są roszczenia, gdzie wykonawca oczekuje wydłużenia czasu na ukończenie lub dodatkowych środków finansowych. Dotyczą one np. długotrwałej procedury uzyskiwania decyzji ZRID oraz procesu uzgadniania i przebudowy kolizji uzbrojenia terenu. Po ich rozpatrzeniu będzie można określić termin zakończenia robót” - czytamy w komunikacie drogowców.
- Zgodnie z warunkami kontraktu w pierwszej kolejności rozpatrywane są roszczenia. Jeśli wykonawca uzasadni i udokumentuje, że należy mu się wydłużenie czasu na ukończenie lub też przyznanie dodatkowych środków finansowych, wtedy roszczenie zostaje uznane. Kary umowne są naliczane, jeśli wykonawca zakończy roboty po terminie umownym (m.in. aneksowanym) bez uznania roszczenia, w którym wyjaśnił, że przyczyna była niezależna od niego - tłumaczy nam Małgorzata Tarnowska z GDDKiA.
Do ukończenia całej Wschodniej Obwodnicy Warszawy brakuje jeszcze dwóch odcinków. Od kilku lat trwają spory dotyczące ich przebiegu. Chodzi przede wszystkim o fragment: Drewnica – Ząbki (3,6 km) oraz Ząbki – Zakręt (10,2 km). W obu przypadkach GDDKiA liczy, że uda się rozpisać przetarg (projektuj i buduj) w przyszłym roku. Dla fragmentu Ząbki-Zakręt sąd administracyjny przywrócił, uchyloną wcześniej, decyzję środowiskową. W przypadku odcinka Drewnica – Ząbki nie ma jeszcze ostatecznego rozstrzygnięcia.
Paweł Szrot ostro o "Zielonej Granicy"."To porównanie jest uprawnione"
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Straż Graniczna reaguje na publikację "Gazety Wyborczej". "Niebezpieczna narracja"
- Lista imion zakazanych w Polsce! Urzędnik nie pozwoli ci tak nazwać dziecka!
- Oświadczenie Orlenu ws. rzekomego braku paliwa. Koncern odpowiada na ataki
- Unia szykuje się do wielkiej reformy. „Najgorszy możliwy dla Polski scenariusz”