Marek Jaszczyński
[email protected]
Bike-S - Szczeciński Rower Miejski. Jak będzie wyglądał?
Rama typu damka ma zielony kolor, koła 26 cali, do tego trzybiegowa przerzutka w piaście i antyprzebiciowe opony. Przy piaście z przodu i z tyłu oświetlenie, a przy kierownicy bagażnik.
To krótka charakterystyka roweru, który będzie stanowił wyposażenie Bike-S.
– SRM uznamy za sukces jeżeli będziemy mieli w tym sezonie 20 tysięcy użytkowników i 1 tsiąc wypożyczeń dziennie – mówi Andrzej Gajda, dyrektor spółki Nieruchomości i Opłaty Lokalne, która będzie operatorem systemu.
Ten sezon będzie trwał krótko, bo raptem do listopada. Przyszły sezon jest planowany na 9 miesięcy.
Zobacz również:
Każdy mieszkaniec, który chce korzystać z rowerów miejskich musi wcześniej zarejestrować się na stronie internetowej. Rejestracja nie jest skomplikowana.
Żeby skorzystać z Bike-S trzeba będzie wpłacić 20 złotych. Ta suma będzie pokrywała wydatki za wypożyczenie roweru, ale na koncie użytkownika musi być minimum 10 złotych.
Po udanej rejestracji użytkownik otrzymuje swój indywidualny kod pin, który umożliwia mu wypożyczanie i zwracanie roweru. Rowery będzie można pobierać i oddawać w dowolnej stacji. W przypadku braku wolnego stojaka będzie można zostawić rower na stacji bez wpinania do stojaka, ale musimy o tym powiadomić operatora.
Bike-S - Szczeciński Rower Miejski? Co zrobić, żeby to był sukces
Projekt powstaje w ramach Szczecińskiego Budżetu Obywatelskiego 2014. Jego inicjatorami są Łukasz Kadłubowski i Damian Orlik. Z doświadczeń innych miast wynika, że rower miejski to uzupełnienie systemu transportu publicznego, głównie w centrum. W Warszawie największą popularnością cieszą się wypożyczalnie przy głównych kampusach uczelni, przy węzłach przesiadkowych i centrach handlowych. Najpopularniejsze trasy liczą nie więcej niż 2 km, średnio wypożyczenie trwa ok. 25 minut, a rowery wykorzystywane są w szczytach porannym i popołudniowym.
Wiadomo, że rower miejski nie generuje zysków. Tego typu działalność jest zwykle dofinansowywana z budżetu miasta.
– Mamy taką ambicję, że dzięki temu, że będziemy sami prowadzić system, uda nam się zmniejszyć koszty i finansować działalność roweru miejskiego z przychodów – mówi Andrzej Gajda.
Spytaliśmy stołecznego oficera rowerowego, czy wdrażając rower miejski należy najpierw wybudować infrastrukturę dla rowerzystów, czy też nie jest to potrzebne? A może to rower miejski staje się impulsem do budowy nowych dróg dla cyklistów?
– To trochę jak z pytaniem co było pierwsze jajko czy kura? – mówi Łukasz Puchalski, pełnomocnik Prezydenta m.st. Warszawy ds. komunikacji rowerowej. – Jeśli jest pełne przekonanie władz co do budowy infrastruktury oraz realny i rzetelny program rozwoju tras, przynoszący efekt w ciągu 2-3 najbliższych lat, można z systemem się wstrzymać. Jeśli jednak nie ma takiego przekonania i programu gwarantującego dynamiczny rozwój infrastruktury, rower publiczny bardzo się przydaje. Może być przełomem, iskrą zapalną, która przekona tych najbardziej nieprzekonanych do roweru w mieście, odsłoni jego potencjał. Tak też powoli dzieje się w Warszawie.
Czytaj również:
Bike-S - Szczeciński Rower Miejski? Są wątpliwości
Warszawa może mówić o sukcesie przedsięwzięcia. Jak będzie u nas? Stowarzyszenie „Rowerowy Szczecin” ma wątpliwości.
– W obrębie centrum nie ma spójnego systemu pasów, dróg dla rowerów oraz obszarów zamieszkania – argumentują cykliści. – Obawiamy się, że przez to rowerzyści wyleją się na chodniki. Będzie to bardzo niebezpieczne zachowanie, szczególnie w obrębie skrzyżowań. Kierowcom dużo łatwiej jest dostrzec rowerzystę jadącego razem z nim jezdnią.
Chodnikowi rowerzyści będą narażeni na kolizje. Co ważne, nie będzie to ich wina, a władz miasta, które od wielu lat tworzą miasto utrudniające zrównoważony transport, poprzecinane „autostradami”, w którym przejście dla pieszych można porównywać do rosyjskiej ruletki. W takim środowisku ludzie obawiają się poruszać ulicą na zasadach ogólnych i wybierają chodnik. Zmienić to można łatwo. Wystarczy wyciągając z urzędowych szuflad niezrealizowane pasy dla rowerów.
Kolejne wątpliwości budzi sposób organizowania samego systemu.
– W naszym mieście ma się tym zajmować niemająca doświadczenia w prowadzeniu tego rodzaju działalności, miejska spółka Nieruchomości i Opłaty Lokalne – zauważają cykliści. – Jedyne miasto w Polsce, w którym rower publiczny okazał się sukcesem jest Warszawa, gdzie operatorem systemu jest prywatna firma. Różnica pomiędzy spółką miejską, a prywatną polega na tym, że NiOL będzie realizować zadanie głównie w ramach publicznych pieniędzy i nie będzie wewnętrznego parcia na rozwój systemu np. poprzez poszukiwanie dochodów w postaci reklam na rowerach.
Prowadzenie wypożyczalni rowerów wymaga ich ciągłego serwisowania oraz przewożenia ze stacji do stacji. Będzie się to wiązało z koniecznością zatrudniania mechaników rowerowych oraz osób do przewożenia rowerów między stacjami. Mimo zapewnień przedstawicieli spółki, że będą w stanie to zrobić w ramach obecnych kadr, mamy obawy czy uda im się utrzymać system w należytym stanie.
Stowarzyszenie popiera powstanie SMR. Wytyka jednak brak infrastruktury dla rowerzystów.
– Dobrze, że rower miejski powstanie, wolelibyśmy jednak, aby najpierw powstawało przyjazne dla rowerzystów miasto – mówią. – W kolejnych etapach można myśleć o wypożyczalniach rowerów. Mamy nadzieję, że system roweru publicznego da asumpt do budowy nowej infrastruktury w mieście, o co Rowerowy Szczecin nieustannie zabiega.
Bike-S - Szczeciński Rower Miejski. Ile zapłacimy za korzystanie z roweru?
Zgodnie z założeniami korzystanie z roweru przez pierwsze 20 minut będzie bezpłatne.
Kolejne opłaty to:
od 21 do 60 minut = 1 zł
od 61 do 120 minut = 3 zł
od 121 do 180 minut = 5 zł
każda następna godzina = 7 zł.
Koszt Bike-S to 2,69 mln zł (575 tys. zł ze Szczecińskiego Budżetu Obywatelskiego, reszta środki własne Nieruchomości i Opłaty Lokalne).
Bike-S - Szczeciński Rower Miejski. Mapa
Bike-S Szczeciński Rower Miejski. Lista stacji:
1 Plac Grunwaldzki
2 ul. Jagiellońska - Deptak Bogusława
3 Plac Szarych Szeregów
4 Urząd Miasta Szczecina
5 Floating Arena
6 Plac Rodła
7 Plac Zgody
8 Plac Żołnierza Polskiego
9 Plac Orła Białego
10 Brama Portowa
11 Książnica Pomorska
12 Muzeum Zamku Książąt Pomorskich
13 Muzeum Narodowe
14 Most Długi/Mała Odrzańska
15 Dworzec Główny PKP - Górna
16 Dworzec Główny PKP - Dolna
17 Uniwersytet - ul. Gen. J. Sowińskiego
18 Akademiki - Ku Słońcu/Bohaterów Warszawy
19 Biblioteka Główna ZUT
20 Plac Kościuszki
21 ZUT - ul. 26 Kwietnia
22 Bohaterów Warszawy
23 Sejmik - ul. Mickiewicza
24 Uniwersytet - ul. Twardowskiego
25 ul. Piotra Skargi
26 Rondo Giedroycia
27 Dom Marynarza
28 Kino Helios - ul. Krzywoustego
29 Cmentarz Komunalny
30 Dom Studencki Arkona
31 Park Technologiczny
32 Ul. Słowackiego
33 Uniwersytet - ul. Cukrowa
Bike-S Szczeciński Rower Miejski będzie liczył 33 stacje i 505 stojaków oraz 360 rowerów. Trwają rozmowy nad uruchomieniem dwóch stacji sponsorskich. Rower ma charakterystyczny kolor i konstrukcję, ma swój indywidualny numer – to ma zniechęcać do kradzieży. Stacje są w monitorowanych miejscach, a oko na jednoślady będą też mieli pracownicy strefy płatnego parkowania.
Szczeciński Rower Miejski: Czytaj więcej:
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?