Wygodniej koleją przez Mazowsze

Artykuł sponsorowany PKP Polskie Linie Kolejowe SA

W czerwcu podróżni pojadą pociągiem na całej trasie ze stolicy do Radomia.
Od 14 marca pociągi jeżdżą dwoma nowymi torami między Warką a Dobieszynem. Podróżni korzystają z nowych peronów w Grabowie nad Pilicą, Strzyżynie i Dobieszynie, które są dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Inwestycja jest współfinansowana ze środków unijnych POIiŚ.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. kontynuują modernizację linii kolejowej nr 8 z Warki do Radomia. Na odcinku postępuje dobudowa drugiego toru. Od 14 marca pociągi jeżdżą dwutorowo od Warszawy do Dobieszyna. Dzięki zmodernizowanym i nowym stacjom oraz przystankom w Warce, Grabowie, Strzyżynie, Dobieszynie mieszkańcy zyskują lepszy dostęp do kolei. Połączenia kolejowe stają się atrakcyjne, pozwalając wygodnie i bezpiecznie dojechać do pracy czy szkoły. Nowe oraz zmodernizowane wiadukty poprawią bezpieczeństwo ruchu kolejowego i samochodowego w regionie.

MAPA INWESTYCJI

Przebudowa linii kolejowej Warszawa Okęcie – Radom obejmuje m.in. modernizację i budowę nowych torów. Dodatkowy tor na odcinku Warka - Radom i nowoczesne urządzenia sterowania ruchem pozwolą nie tylko skrócić czas przejazdu, ale także zwiększyć liczbę połączeń. Po zakończeniu inwestycji, najszybsze pociągi pasażerskie pojadą na tej trasie z prędkością do 160 km/h. Podróż między stolicą a Radomiem skróci się i zajmie ok. 60 min. Poprawia się także dostęp do kolei. Na całym odcinku będą nowe, wyższe perony z ławkami, wiatami i oświetleniem, do których wygodne dojście zapewnią pochylnie, a na stacjach: Czachówek Południowy, Chynów, Warka oraz Dobieszyn nowe przejścia podziemne, które są już gotowe. Wszystkie obiekty są dostosowywane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się.

Zakres prac w liczbach:

200 km nowych i zmodernizowanych torów i sieci trakcyjnej

4 nowe i 16 zmodernizowanych przystanków kolejowych

6 przebudowanych stacji kolejowych

42 zmodernizowane przejazdy kolejowo - drogowe

4 nowe i 2 zmodernizowane wiadukty kolejowe

3 nowy i 3 zmodernizowane wiadukty drogowe

• przebudowa mostu nad Pilicą

Zanim zabierzemy Cię na wycieczkę informacyjną po modernizowanym odcinku linii kolejowej nr 8, przenieśmy się na chwilę w czasie....

26 listopada 1934 roku – to ważny dzień dla historii linii kolejowej z Warszawy do Krakowa przez Radom. Tego dnia, po jednotorowej linii, pojechał pierwszy pociąg pasażerski z Warszawy do Krakowa i z powrotem. Skorzystali z niego mieszkańcy Warszawy, Zalesia, Warki, Miechowa czy Kielc. W 1961 roku linia została zelektryfikowana.

Obecnie – po blisko 90 latach linia jest jedną z najważniejszych tras kolejowych w Polsce. Zobaczymy, jak postępuje modernizacja.

Odcinek: Warszawa Okęcie – Czechówek Południowy - Warka

Prace na odcinku od Warszawy do Czachówka Południowego są zakończone. Przebudowane zostały 3 stacje: Warszawa Okęcie, Piaseczno i Czachówek Południowy oraz 6 przystanków: Warszawa Dawidy, Warszawa Jeziorki, Nowa Iwiczna, Zalesie Górne, Ustanówek i Czechówek Górny. Nowe perony, które ułatwiają wsiadanie i wysiadanie z pociągów, zostały wyposażone w ławki, wiaty oraz system informacji pasażerskiej. Wygodne dojścia pochylniami, przejściami podziemnymi lub kładkami z zamontowanymi windami, m.in. na stacjach Warszawa Okęcie, Czachówek Południowy oraz przystanku Warszawa Jeziorki, poprawiły dostęp do kolei osobom o ograniczonej możliwości poruszania się.

Na 13 przejazdach wymieniono nawierzchnię i zamontowano nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym – co poprawiło bezpieczeństwo ruchu kolejowego i drogowego.

Na długości ok. 27 km zamontowano nową sieć trakcyjną i tory, a także 101 rozjazdów kolejowych, które pozwalają na płynną i sprawną jazdę pociągów.

Efektem inwestycji na odcinku od Czachówka Południowego do Warki są 2 zmodernizowane stacje: Chynów i Warka oraz 4 przystanki: Sułkowice, Krężel, Michalczew i Gośniewice.

Tu także pasażerowie odjeżdżają z nowych, kompleksowo wyposażonych, wygodnych peronów. Na stacjach w Chynowie i Warce są bezpieczne przejścia podziemne z pochylniami ułatwiającymi dojście na perony osobom o ograniczonej możliwości poruszania się.

W Warce postępuje budowa wiaduktu drogowego w ciągu ul. Lotników. Bezkolizyjne skrzyżowanie zapewni bezpieczne i sprawne przejazdy. W pobliżu wiaduktu powstanie nowy przystanek Warka Miasto. Pociągi będą odjeżdżać z dwóch, 200-metrowych peronów, do których będzie można dojść bezpośrednio z nowego wiaduktu.

Bezpieczeństwo ruchu kolejowego i drogowego zwiększy także drugi wiadukt drogowy w Warce, w ciągu ul. Grójeckiej. Dla pieszych i rowerzystów będą chodniki oraz ścieżki rowerowe.

Odcinek: Warka – Dobieszyn

Jedźmy dalej

W lutym pociągi wróciły na szlak Warka - Dobieszyn. Gotowy jest most nad Pilicą. W miejscu starej przeprawy wybudowano nowoczesny dwutorowy obiekt, który pozwala na przejazd pociągów bez ograniczeń prędkości.

Na odcinku Warka – Dobieszyn pociągi odjeżdżają z nowych peronów w Grabowie nad Pilicą, Strzyżynie oraz w Dobieszynie. Wszystkie perony są wyposażone w wiaty, ławki i oświetlenie LED. Ułatwieniem dla osób niewidomych i niedowidzących jest antypoślizgowa nawierzchnia ze ścieżkami naprowadzającymi. W Dobieszynie wygodne dojście na perony zapewnia nowe przejście podziemne z pochylniami.

WAŻNE

W Radomiu remontowany jest wiadukt na ul. Kozienickiej. Stara przeprawa została rozebrana, a w jej miejsce powstanie zupełnie nowy obiekt. Na czas prowadzonych prac, dla pieszych powstała tymczasowa kładka, z kolei samochody jeżdżą wyznaczonym objazdem. Prowadzone są również prace przy wiadukcie kolejowym na ul. Gołębiowskiej. Zdemontowana została już stara konstrukcja, w jej miejsce powstanie nowa, dostosowana do prędkości 160 km/h i przejazdu cięższych składów.

Dzięki inwestycji poprawi się dostęp do kolei. W Radomiu będą 3 nowe przystanki: Radom Stara Wola, Radom Północny i Radom Gołębiów,

Jak modernizacja linii kolejowej nr 8 na odcinku Warszawa Okęcie – Radom zmieni codzienne podróże przez Mazowsze?

Dzięki realizowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. inwestycji:

· skraca się czas przejazdu na trasie Warszawa - Radom,

· zwiększa się dostępność stacji i przystanków, m.in. dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się,

· zapewniona jest możliwość wprowadzenia większej liczby połączeń dzięki drugiemu torowi na odcinku Warka – Radom,

· ograniczone jest negatywne oddziaływanie transportu na środowisko naturalne,

· wzrasta rola kolei jako najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego.

ZOBACZ VIDEOINFOGRAFIKĘ

Co o inwestycji sądzą pasażerowie?

Projekty: „Modernizacja linii kolejowej nr 8, odcinek Warszawa Okęcie – Radom (Lot A, B, F) Faza II" i "Prace na linii kolejowej nr 8, odcinek Warka-Radom (Lot C, D, E)” są współfinansowane przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Wideo

Dodaj ogłoszenie