Wypadki w Warszawie. Radny pyta o rowerzystów. „7 poniosło śmierć w zdarzeniach popełnionych z ich winy”

Piotr Wróblewski
Piotr Wróblewski
Szymon Starnawski / zdjęcie ilustracyjne
Udostępnij:
Znamy dane dotyczące wypadków z udziałem rowerzystów. Zapytał o nie radny Ernest Jerzy Kobyliński. - W latach 2018-2021 na terenie Warszawy zginęło 11 rowerzystów, w tym 7 poniosło śmierć w zdarzeniach popełnionych z ich winy – odpowiada miejskie biuro zarządzania kryzysowego. Wciąż dochodzi do wielu wypadków, jednak znacząco spadła liczba wykroczeń dokonanych przez rowerzystów i ujawnionych przez policję.

We wrześniu 2018 roku, nastoletnia rowerzystka zginęła na Moście Poniatowskiego. W pewnej chwili, mijając pieszych, straciła równowagę i wjechała na ulicę wprost pod koła samochodu. Zmarła na miejscu. Tragedia rozpoczęła długą dyskusję o bezpieczeństwie rowerzystów w Warszawie.

Niektórzy zwracają uwagę, że do wypadków dochodzi z winy kierowców. Szczególnie na Moście Poniatowskiego, przed zainstalowaniem fotoradarów, można było spotkać samochody pędzące nawet ponad 100 km/h. Ale nie zawsze za wypadki odpowiadają kierowcy samochodów. O szczegóły zapytał radny Ernest Jerzy Kobyliński, wiceprezes Fundacji Starzyńskiego.

Wypadki z udziałem rowerzystów. Jakie są liczby?

Miasto, na prośbę radnego, przedstawiło dane ujawnionych wykroczeń i zdarzeń z udziałem kierujących rowerami na obszarze Warszawy. Informacje „wyciągnięto” z Systemu Elektronicznej Sprawozdawczości w Policji.

„Z danych statystycznych (...) jednoznacznie wynika, że we wskazanych latach (2018-2021) na terenie Warszawy zginęło 11 rowerzystów, w tym 7 poniosło śmierć w zdarzeniach popełnionych z ich winy” – pisze Jarosław Misztal, zastępca dyrektora Biura Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego w odpowiedzi na interpelację radnego.

Dobra wiadomość jest taka, że liczba zdarzeń z udziałem rowerzystów systematycznie spada. W 2018 roku było to 808 kolizji (217 wypadków), a w 2021 już 730 kolizji (155 wypadków). Wciąż liczby są jednak bardzo wysokie. Gorzej, że każdego roku dochodzi do zdarzeń ze skutkiem śmiertelnym. W 2020 roku zginęło aż pięciu rowerzystów, co było najgorszym wynikiem z ostatnich lat. W ubiegłym roku, śmierć na drodze poniosło dwóch rowerzystów.

Rowerzyści, jako sprawcy zdarzeń:

  • 2018 - 73 wypadki - 4 zabitych - 71 rannych - 297 kolizji
  • 2019 - 56 wypadków - 0 zabitych - 66 rannych - 276 kolizji
  • 2020 - 48 wypadków - 2 zabitych - 50 rannych - 274 kolizji
  • 2021 - 52 wypadków - 1 zabity - 57 rannych - 268 kolizji

Rowerzyści uczestniczący w zdarzeniach:

  • 2018 - 217 wypadków - 3 zabitych - 184 rannych - 808 kolizji
  • 2019 - 184 wypadki - 1 zabity - 170 rannych - 780 kolizji
  • 2020 - 157 wypadków - 5 zabitych - 139 rannych - 762 kolizje
  • 2021 - 155 wypadków - 2 zabitych - 135 rannych - 730 kolizji

Czy rowerzyści traktowani są „łagodniej”?

W sierpniu ubiegłego roku opisywaliśmy niebezpieczne praktyki rowerzystów na ul. Tamka. Cykliści zjeżdżali tam – z dużą prędkością – jadąc ścieżką rowerową pod prąd. Mogło to doprowadzić do niebezpiecznego wypadku. Policja tłumaczyła nam wtedy, że nie posiada informacji o liczbie ukaranych rowerzystów w tym miejscu. Wiadomo jednak, że w ciągu półtora roku (1 stycznia 2020 – 31 lipca 2021) doszło tam do 2 wypadków oraz 12 kolizji z udziałem rowerzystów.

- Jednocześnie informuję, że w analizowanym okresie na terenie m.st. Warszawy, policjanci przeprowadzili 3943 kontrole rowerzystów. Wobec 2457 rowerzystów zastosowano środki przewidziane prawem – tłumaczył nam wtedy kom. Rafał Retmaniak z Komendy Stołecznej Policji.

Co ciekawe, w szalonym tempie spada liczba ujawnionych wykroczeń dokonanych przez rowerzystów. Spadek jest kilkukrotnie większy niż w przypadku liczby wypadków. W 2018 roku policjanci ujawnili 2173 wykroczenia rowerzystów. Już rok później liczba ta spadła o połowę. Obecnie (dane za rok 2021) to 721 wykroczenia. To spadek o dwie trzecie (ok. 67 proc.). Liczba wypadków spadła w tym samym czasie o niecałe 30 proc. Czy to oznacza, że policja rzadziej reaguje na niebezpieczne zachowania rowerzystów?

- Policjanci reagują na popełniane wykroczenia przez kierujących rowerami, do których w szczególności należą: nieuprawnione korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych, przejeżdżanie po przejściu dla pieszych w przypadku braku przejazdu dla rowerów. Kierujący rowerami uczestniczą w zdarzeniach o charakterze wypadku drogowego oraz w kolizjach drogowych, często dochodzi do nich z ich winy – pisze w odpowiedzi na interpelację radnego Jarosław Misztal.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska elektromobilność w liczbach

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie