MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Wyremontują Oxford Tower? Obok ma stanąć 240-metrowy wieżowiec. A do tego gigantyczny parking na 2,5 tysiąca samochodów

Piotr Wróblewski
Piotr Wróblewski
Nowy wieżowiec w centrum Warszawy? Do ratusza wpłynął wniosek o postawienie 240-metrowej wieży. Inwestor chce też wyremontować jeden z pierwszych stołecznych wysokościowców - Oxford Tower. Bardziej niepokojący jest inny pomysł. We wniosku do ratusza deweloper zaproponował gigantycznej wielkości parking. Według naszych wyliczeń zmieściłby na nim aż 2,5 tys. samochodów. To zakorkowałoby Śródmieście na dobre. Czy ratusz na to pozwoli?

Intraco II, obecnie Oxford Tower, powstał w latach 1975-78. Był pierwszym elementem tzw. „Ściany Zachodniej”, ciekawego projektu na wypełnienie Śródmieścia wieżowcami ciągnącymi się wzdłuż obecnych ulic Chałubińskiej i Jana Pawła II. Co ciekawe, mniej więcej w miejscu planów z PRL obecnie stoją prywatne wieżowce.

Oxford Tower w momencie oddania był wraz z Novotelem (dawniej Hotel Forum) najnowocześniejszym wieżowcem w Warszawie. Wieża przy ul. Chałubińskiego ma 138 metrów wysokości. Jej właściciele chcieliby ją zmienić. Do ratusza wpłynął wniosek o przebudowę i powiększenie drapacza chmur z lat 70. Budynek miałby stanąć na wysokim na 30 metrów podium, a obok niego inwestor chce zbudować aż 240-metrową wieżę. Byłby to drugi najwyższy budynek w Warszawie, po Varso Tower.

Wyremontują Oxford Tower? Obok ma stanąć 240-metrowy wieżowi...

- Wysokość planowanych budynków będzie wynosiła: około 140 m dla budynku Oxford Tower I; około 240 m dla budynku Oxford Tower II i około 30 m dla budynku Podium. Powierzchnia ma wynosić odpowiednio: około 52,9 tys. mkw.; około 96,1 tys. mkw.; około 35,9 tys. mkw. - odpowiada nam Aleksandra Grzelak z wydziału prasowego Warszawy.

To praktycznie małe miasteczko. Jeśli całość powierzchni wykorzystana zostałaby na cele biurowe, pracę znalazłoby tu kilkanaście tysięcy osób.

Gigantyczny garaż w samym centrum Warszawy. Zakorkuje miasto na amen

To nie koniec. Deweloper planuje stworzyć gigantyczny garaż podziemny o powierzchni 63,5 tys. mkw.! To tak jakby pod ziemią schować budynek wielkości Varso Tower. Oznacza to, że do ścisłego centrum wjedzie co najmniej dwa i pół tysiąca dodatkowych samochodów. O ile wszystkie te plany dojdą do skutku.

Obecnie do stołecznego wydziału architektury trafił wniosek o uzyskanie decyzji środowiskowej. To pierwszy krok w kierunku ewentualnego rozpoczęcia budowy. Miasto może już w tym momencie zahamować plany dewelopera. Kolejny raz może je zatrzymać przy wniosku o pozwolenie na rozbiórkę, przebudowę i budowę.

- W kwestii uzyskania decyzji środowiskowej, obecnie merytorycznie weryfikowana jest tzw. karta informacyjna przedsięwzięcia - tłumaczy Aleksandra Grzelak. Na razie nie ma decyzji miasta w tej sprawie.

m.st. Warszawa / odrzucony plan rejonu Poznańskiej

Przypomnijmy, że to nie pierwsza próba "wciśnięcia" wieżowca w tym miejscu. W 2015 roku proponowano podwyższenie Oxford Tower I do 160 metrów oraz również budowę obok zupełnie nowego wysokościowca o wysokości 220 metrów. Wtedy inwestorom przeszkodziły prace nad planem miejscowym. Ten uchwalono dwa lata później. Była w nim zgoda na nowe wieże, jednak cały dokument trafił do kosza. Zakwestionował go wojewoda. Teraz temat wraca.

od 7 lat
Wideo

Zakaz krzyży w warszawskim urzędzie. Trzaskowski wydał rozporządzenie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto