Wysypiaj się – serce będzie ci za to wdzięczne

abcZdrowie.pl
Udostępnij:
Jeśli sen wydaje ci się stratą czasu i symbolem poprzedniej ery, a czas spędzany w łóżku starasz się ograniczyć do minimum, uważaj! Zbyt krótki odpoczynek w nocy to prosta droga do problemów ze zdrowiem.

Wygodne łóżko i ciepła pościel to idealne zakończenie długiego dnia. Jeśli dbasz o to, by nocny odpoczynek był odpowiednio długi i relaksujący, zyskujesz znacznie więcej niż dobre samopoczucie – odpowiednio długi sen to przede wszystkim ogromna korzyść dla zdrowia. Wysypiając się, chronisz swój organizm przed groźnymi schorzeniami układu sercowo-naczyniowego, otyłością, cukrzycą i udarem.

Jak długo należy spać?

W kwestii długości snu teoretycznie nie ma reguły – niektórzy z nas funkcjonują doskonale po 4 godzinach snu, inni potrzebują 8 lub 9 godzin nocnego odpoczynku. W praktyce zasada pełnej dowolności w indywidualnych preferencjach nie do końca się sprawdza. Jak bowiem wykazali naukowcy, zalecana długość snu jest taka sama dla wszystkich dorosłych i powinna mieścić się w przedziale 7-9 godzin na dobę. Jeśli śpimy zbyt długo (ponad 10 godzin) lub zbyt krótko (poniżej 6 godzin), ryzyko poważnych problemów zdrowotnych rośnie. Wzrost prawdopodobieństwa schorzeń przewlekłych jest większy u osób, które skończyły 45 lat.

Skutki niedoboru i nadmiaru snu

Zarówno zbyt krótki, jak i zbyt długi sen szkodzi zdrowiu. Osoby, które przesypiają pół doby są bardziej podatne na rozwój cukrzycy, choroby niedokrwiennej serca oraz na wystąpienie udaru mózgu. Także w przypadku niedoboru snu powinniśmy liczyć się z większym ryzykiem udaru, cukrzycy i choroby niedokrwiennej serca, dodatkowo narażamy się na otyłość i szkodliwy wpływ silnego stresu. Gdy śpimy za krótko, nasz organizm nie ma wystarczająco dużo czasu na regenerację, w związku z czym napięcie emocjonalne negatywnie odbija się na pracy poszczególnych narządów. Pojawiają się również problemy z utrzymaniem prawidłowej wagi – tempo metabolizmu zwalnia, a tkanka tłuszczowa zaczyna się nadmiernie gromadzić. Niedobór snu sprawia, że jesteśmy ospali i stale czujemy zmęczenie, tracąc tym samym chęć na regularne ćwiczenia fizyczne. W celu poprawy koncentracji sięgamy po kaloryczne przekąski – nadmierna podaż kalorii przy niskim stopniu aktywności ruchowej to prosty przepis na nadwagę i otyłość. Zbyt wysoka masa ciała powoduje wzrost ryzyka rozwoju chorób przewlekłych, w tym cukrzycy.

Stan zdrowia a długość snu

Wysypianie się ma szczególne znaczenie dla osób zmagających się z objawami chorób przewlekłych. Na skutek pojawienia się zaurzeń snu jakość życia pacjentów obniża się jeszcze bardziej. Uczucie zmęczenia po wstaniu rano z łóżka sabotuje proces leczenia – chorzy tracą motywację do przestrzegania zaleceń lekarskich i nierzadko zapominają o przyjmowaniu leków zgodnie z wytycznymi.

Jak radzić sobie z bezsennością?

Po dniu pełnym wrażeń jedyne, o czym marzymy, to mocny sen. Czasami jednak wyczekiwany odpoczynek nie nadchodzi. Czujemy się zmęczeni i nie możemy się doczekać chwili, w której odpłyniemy myślami i zapadniemy w zdrowy, regenerujący sen. Im dłużej czekamy na ten moment, tym większa jest nasza frustracja. Nerwowo zerkamy na budzik, odliczając, ile godzin zostało nam do planowanego wstania z łóżka. Z każdą minutą nakręcamy się coraz bardziej, a nasze szanse na zaśnięcie dramatycznie maleją. Jak poradzić sobie z tym problemem? Rozwiązanie jest proste – jeśli nie możemy zasnąć, powinniśmy wygodnie się ułożyć, zamknąć oczy i wyciszyć się. Nie traćmy czasu na złość! Spokój to najlepszy sposób na zdrowy sen. Leżąc w bezruchu w ciemnym pokoju, z pewnością w końcu zaśniemy – czekając cierpliwie na ten moment, mamy pewność, że stanie się to niebawem. Nie zapominajmy, że nasz organizm regeneruje się także wtedy, gdy leżymy.

Partnerem serwisu jest

Bezpłatne szczepienia przeciw grypie w całej Polsce

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

r
[email protected]
coś w tym jest nie ma reguły ile snu kto potrzebuje to zaleźy od kaźdego z nas pozdrawiam
Dodaj ogłoszenie