Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wzrost cen ''małpek'' nie zniechęcił Polaków do ich kupowania. Alkohol nadal ląduje w co trzynastym koszyku

Martyna Konieczek
Martyna Konieczek
Łukasz Bobek / archiwum
Z dniem 1 stycznia 2021 roku weszła w życie opłata od tzw. ''małpek'', czyli napojów alkoholowych o pojemności mniejszej niż 300 mililitrów. Pomimo wzrostu cen, ich sprzedaż nie spadła aż tak znacząco jak można byłoby się spodziewać. Droższe ''małpki'' w małych sklepach nadal lądują w co trzynastym koszyku. Szczegóły poniżej.

Droższe ''małpki'' nie tracą na popularności. Alkohol pojawia się na co 13. paragonie

Obok kilku innych podatków z dniem 1 stycznia weszła w życie opłata od tzw. ''małpek'', czyli napojów alkoholowych o pojemności mniejszej niż 300 mililitrów, a konsumenci i analitycy przystąpili do porównywania cen obecnych do ubiegłorocznych. Analiza danych tygodniowych z M/platform potwierdza, iż w sklepach handlu tradycyjnego, zgodnie z przewidywaniami, ciężar nowej opłaty został w praktyce przeniesiony na konsumenta i od początku stycznia widoczny był stopniowy wzrost cen tego typu produktów. W analizie na uwagę zasługują jednak wyniki dotyczące liczby sprzedanych ''małpek'' - pomimo wzrostu cen, rotacja nie spadła aż tak znacząco jak można byłoby się spodziewać.

Zobaczcie też:

Od początku roku w Polsce obowiązuje nowy podatek cukrowy. Podatkiem cukrowym rząd objął te napoje, które zawierają cukry i spotykaną w m.in. napojach energetycznych kofeinę i taurynę. Jeśli w słodzonym napoju jest 5 gramów cukru w 100 mililitrach, to cena litra tego napoju wzrosła o 50 groszy. Jeśli zawartość cukru w 100 ml przekracza 5 gramów, to każdy taki dodatkowy gram zwiększa podatek cukrowy od litra napoju o 5 groszy.

To nie koniec. Od początku roku obowiązuje też opłata za sprzedaż na wynos napojów alkoholowych, których pojemność nie przekracza 300 ml. Naliczana jest wg ilości 100 procentowego alkoholu w butelce o pojemności do 300 ml. Stawka bazowa to 25 zł od litra czystego alkoholu. Zatem np. jeśli w “małpce” o pojemności 100 ml jest 40 procentowa wódka, to kupując taką butelkę trzeba zapłacić od nowego roku o 1 zł więcej. 

W założeniu nowe podatki i wzrost cen mają promować zdrowszy sposób odżywiania.

Jak zmieniły się ceny? Te sklepy, które mogły sobie na to pozwolić, zrobiły duże zakupy jeszcze w ubiegłym roku, aby stopniowo i rozkładając w czasie zwiększać ceny. Inne z każdą nową dostawą produktów objętych nowymi podatkami zmieniają etykiety z cenami. 

Sprawdziliśmy w kilku osiedlowych sklepach we Wrocławiu, jak wzrosły ceny popularnych napojów w pierwszych dniach nowego roku. 

Zobacz na kolejnych slajdach - posługuj się myszką, klawiszami strzałek na klawiaturze lub gestami

Tak podatek cukrowy zmienił ceny w sklepach. Mocno się zdziwisz!

W styczniu 2021 roku rotacja ''małpek'' w przypadku wódki czystej była jedynie o 1,3% niższa niż średnia w ostatnich dwóch miesiącach poprzedniego roku. Nieco większy spadek rotacji, bo blisko 4%, towarzyszył małym opakowaniom wódki kolorowej. Płacimy zatem więcej, ale tymczasem wyższe ceny ograniczają nasze zakupy ''małpek'' w nie aż tak wielkim stopniu i każdego dnia pojawiają się one na co trzynastym paragonie pochodzącym z tradycyjnego sklepu.

Opłata od ''małpek'' jest już widoczna w małych sklepach. Ceny wódek o pojemnościach 100 i 200 mililitrów rosną, choć nie wszędzie tak samo szybko. Średnia podwyżka dla segmentu wódek białych to obecnie 26% względem okresu listopad-grudzień 2020, a dla kolorowych odpowiednio 22%. ''Stare'' ceny zniknęły szybko wraz z wyczerpaniem się zapasów z 2020 roku. (...) ''Małpki'' nadal pojawiają się na co trzynastym paragonie pochodzącym z tradycyjnego sklepu - powiedziała Ewa Rybołowicz, dyrektor ds. analiz rynkowych w Comp Centrum Innowacji, dostawcy technologii stojącej za M/platform.

Zobaczcie też:

Jak wielka gazeta z ogłoszeniami od lokalnych knajp. W Warsz...

Na wschodzie taniej

Zauważalną różnicę w stosunku do pozostałych województw można było zaobserwować w województwach graniczących z Ukrainą. W województwie podkarpackim wzrosty cen w segmencie wódek czystych nie przekroczyły 15-17% dla kilku najchętniej wybieranych produktów, a dla większości zmieniły się o 6-8%. W przypadku wódek kolorowych, znacząco niższe podwyżki cen w stosunku do pozostałych rejonów Polski widoczne były w województwie podkarpackim, ale także lubelskim.

Badaniami objęto próbkę n = 8629 reprezentatywnych sklepów z segmentu handlu tradycyjnego, wybranych spośród ponad 12 tysięcy sklepów, które przystąpiły do M/platform.

Zobaczcie też:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wielki Piątek u Ewangelików. Opowiada bp Marcin Hintz

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto