Mazowiecki konserwator zabytków wpisał do rejestru budynek dawnego zespołu Warsztatów Kolei Nadwiślańskiej. Nieruchomość powstała w drugiej połowie XIX wieku. Główna warszawska stacja kolei została zbudowana w 1880 roku, w rejonie ulicy Oliwskiej. Budynek warsztatu charakteryzuje się bogatym detalem architektonicznym i licznymi nawiązaniami do popularnych form architektury ówczesnych lat. – Nie pozbawiło to jednak budynku indywidualnego wyrazu architektonicznego o wysokiej wartości artystycznej. Na szczególną uwagę zasługuje rozczłonkowanie bryły, zaakcentowanie wejścia poprzez środkowy ryzalit oraz ceglany naczółek, bogata dekoracja otworów okiennych w ryzalitach bocznych" - czytamy w komunikacie konserwatora.
Kolej Nadwiślańska
Kolej Nadwiślańska została upaństwowiona w 1898 roku, a następnie w części zniszczona w wyniku działań wojennych podczas I Wojny Światowej. Zakłady następnie wykorzystywano już w wolnej Polsce do naprawy pociągów, a w czasie II wojny zakład ponownie został zniszczony. Nieliczne ocalałe budynki znajdują się dziś wzdłuż ul. Oliwskiej pod nr 9, 11B, 12, 14. Z uwagi na rozmiar powojennych zniszczeń nie zdecydowano się na odbudowę pozostałych zabudowań. Istniejące budynki zaadaptowano do funkcji mieszkalnej i częściowo przekształcono. Warsztaty, których częścią są zachowane budynki miały istotny wpływ na rozwój nie tylko Targówka i Pelcowizny, ale także kolei na terenie Mazowsza.
Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?