Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zajezdnia tramwajowa na Annopolu. Jak postępują prace przy budowie najnowocześniejszej zajezdni w Polsce?

Martyna Konieczek
Martyna Konieczek
Tramwaje Warszawskie
Na Annopolu powstaje najnowocześniejsza, najbardziej zielona i najbardziej inteligentna zajezdnia tramwajowa w Polsce. Jej otwarcie nastąpi na początku 2024 roku, ale już teraz Tramwaje Warszawskie chwalą się postępami w budowie i udostępniają nagranie z placu robót. Zobaczcie zdjęcia w naszej galerii.

Budowa na Annopolu nabiera tempa

Zajezdnia na Annopolu będzie piątą w stolicy i pierwszą zbudowaną od 1963 roku, kiedy otwarta została zajezdnia „Żoliborz” na warszawskich Bielanach. Prace przy jej budowie ruszyły na początku roku. Jak poinformowały Tramwaje Warszawskie, aktualnie trwają już roboty przy wszystkich najważniejszych budynkach, w których będzie serwisowanych 150 tramwajów. Nagranie z placu budowy możecie obejrzeć poniżej - widać na nim fundamenty i konkury rozmieszczenia budynków, których łącznie stanie 14.

Inwestycja wpisuje się w rozbudowę warszawskiej sieci tramwajowej - wkrótce przybędą w stolicy nowe trasy do Wilanowa i wzdłuż ul. Kasprzaka. Przygotowywana jest także budowa kolejnych linii: do dworca Warszawa Zachodnia, na Gocław i wzdłuż ul. Modlińskiej. W zajezdni na Annopolu serwisowane będą składy, które obsłużą również planowane trasy - przypomina stołeczny ratusz.

Zajezdnia przyjazna środowisku

Obiekt wykorzystywać będzie proekologiczne rozwiązania. Zajezdnia na Annopolu, jako pierwsza w Polsce, zasilana będzie w dużym stopniu z przyjaznych środowisku, odnawialnych źródeł energii. Powstaną pompy ciepła i ogniwa słoneczne. W specjalnych zbiornikach będzie gromadzona deszczówka, która zostanie wykorzystana do celów gospodarczych - spłukiwania toalet, mycia pojazdów oraz podlewania zieleni. Woda opadowa z dachów budynków trafi do podziemnych zbiorników.

Nie zabraknie również zieleni. Powierzchnia zajmowana przez rośliny wyniesie ok. 20 proc. terenu zajezdni. Będzie to m.in. roślinność na budynkach i na ekranach akustycznych oraz zielone torowiska.

Zajezdnia tramwajowa na Annopolu. Jak postępują prace przy b...

Cyfrowa rewolucja. To będzie najbardziej inteligentna zajezdnia w kraju

Zajezdnia na Annopolu będzie wyposażona w system informatyczny, który zautomatyzuje wiele czynności wykonywanych dotychczas ręcznie przez pracowników. System zidentyfikuje każdy tramwaj wjeżdżający i wyjeżdżający z zajezdni i sprawdzi, na którym torze się on znajduje i na który ma wjechać. Sterowanie zwrotnicami i semaforami będzie odbywało się automatycznie bez udziału motorniczych - informują Tramwaje Warszawskie.

Do systemu podłączona będzie także myjnia i stanowiska diagnostyczne. Pracownicy zajmujący się serwisowaniem tramwajów w nowej zajezdni będą używali tabletów i smartfonów.

Całkowity koszt budowy zajezdni to 655 mln zł brutto. Inwestycja zyskała dofinansowanie ze środków unijnych.

ZOBACZCIE WIZUALIZACJE NOWEJ ZAJEZDNI:

Zajezdnia Annopol będzie najnowocześniejsza w Polsce. Koszt?...

od 7 lat
Wideo

Uwaga na Instagram - nowe oszustwo

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto