Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zakaz podwożenia dzieci pod szkoły. W Warszawie rusza pilotażowy program "Szkolna Ulica". Ma poprawić bezpieczeństwo uczniów

Joanna Postrzednik
Joanna Postrzednik
Robert Kowalski/archiwum
Trwają prace nad nowym programem "Szkolna Ulica" ograniczającym ruch samochodów w otoczeniu szkół przed lekcjami - poinformował stołeczny ratusz. W pilotażu weźmie udział m.in. ul. Ludwika Hirszfelda na warszawskim Ursynowie. Co to oznacza dla uczniów i zmotoryzowanych rodziców? Szczegóły w tekście poniżej.

Program "Szkolna Ulica"

- Tworzymy program "Szkolna Ulica" ograniczający ruch samochodów w otoczeniu szkół przed lekcjami - poinformował Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy. I dodał, że dane pokazują, że uczniowie nie czują się bezpiecznie w drodze do szkoły. A bezpieczeństwo dzieci to priorytet. Dlatego miasto zdecydowało o podjęciu kroków w celu poprawy sytuacji. "Szkolna ulica" to element prowadzonego przez ZDM programu "Droga Na Szóstkę".

Od września

Pilotażowa akcja ma ruszyć we wrześniu, wraz z rozpoczęciem nowego roku szkolnego. Pierwszą ulicą, na której zostanie ograniczony ruch będzie ul. Ludwika Hirszfelda na warszawskim Ursynowie. Znajduje się przy niej Szkoła Podstawowa nr 323 im. Polskich Olimpijczyków oraz LXIII Liceum Ogólnokształcące im. Lajosa Kossutha.

SP nr 323 jest dużą szkołą (ponad 1000 uczniów), położoną wewnątrz osiedla. Ponad 80 proc. uczniów ostatni odcinek drogi do szkoły pokonuje pieszo, na rowerze lub hulajnodze. Pod szkołę prowadzą dwie ślepe uliczki o znaczeniu lokalnym, a nie tranzytowym. Uliczki te są wąskie i znajduje się na nich niewiele miejsc parkingowych, które wykorzystywane są głównie przez mieszkańców. Z kolei u ich wlotu usytuowane są obszerne parkingi. Wspomniane drogi są objęte strefą zamieszkania.

Jak to będzie wyglądać w praktyce?

- Szkolna ulica to przedsięwzięcie zakładające czasowy zakaz wjazdu samochodów w ulicę prowadzącą bezpośrednio do szkoły – najczęściej w godz. 7:30-8:15. Choć możliwy w tym czasie jest wyjazd mieszkańców. Kluczowe jest ograniczenie ruchu tuż pod placówką – to jedno z najczęstszych zagrożeń zgłaszanych przez uczniów - informuje ZDM w Warszawie.

Sąsiadujące ze szkołą parkingi pozwolą w kilka minut dotrzeć do szkoły bezpieczniej. Brak możliwości wjazdu pod samą szkołę powinien również poprawić jakość powietrza w miejscu, gdzie jest najwięcej wrażliwych za zanieczyszczenia osób. Liczymy, że takie rozwiązanie zachęci jeszcze więcej młodych osób do korzystania z aktywnej mobilności.

To nie jedyne rozwiązanie w ramach Drogi na Szóstkę. W przypadku szkoły przy ul. Hirszfelda drugą zmianą będzie instalacja sygnalizacji na pobliskim przejściu przez ul. Indiry Gandhi. - Przy kolejnych pięciu szkołach, które przebadaliśmy i w przypadku których współpracujemy z dyrekcją i radą rodziców, będziemy sukcesywnie zmieniać te elementy otoczenia, które są niebezpieczne. Mamy nadzieję, że efekty zachęcą kolejne szkoły do współpracy - dodaje ZDM.

Badania ZDM

- Żeby znać dobrze sytuację, przeprowadziliśmy szeroki audyt bezpieczeństwa przy sześciu placówkach. Sprawdzaliśmy, jak dzieci trafiają na lekcje, jak wygląda otoczenie szkoły i jej teren, a także pytaliśmy się samych uczniów o doświadczenia transportowe. Takiej bazy wiedzy dotyczących zachowań transportowych w drodze do szkoły nie ma nikt w Polsce - informuje ZDM. Według przeprowadzonych badań, co piąty uczeń doświadczył w ostatnich latach niebezpiecznej sytuacji na drodze, a 16 proc. najmłodszych warszawiaków i warszawianek czuje zagrożenie podczas swojej podróży na lekcje. Szczegóły badania znajdują się tutaj.

Zobaczcie też:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wielki Piątek

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto