Zdalna praca we współczesnym biznesie

Akcja specjalna Nowoczesna Firma
Miniony rok – tak jak najprawdopodobniej bieżący – przejdzie do historii jako okres, w którym sposób prowadzenia biznesu uległ bardzo dużym zmianom. To szczególnie ważny czas dla nowoczesnych firm, które właśnie teraz ze zdwojoną uwagą powinny obserwować zmiany i dostosowywać się do nich. Jedną z nich jest praca zdalna.

Niewątpliwie mamy za sobą rok, w którym nastąpiły gigantyczne zmiany, również w sferze biznesu – od największego po najmniejszy. Pandemia koronawirusa okazała się być swoistym katalizatorem i wymusiła zweryfikowanie sposobów prowadzenia firmy. Najlepszym przykładem jest praca zdalna. W okresie pandemii, w wielu przypadkach okazała się być jedynym sposobem wykonywania obowiązków, a dopiero konieczność jej zastosowania uwypukliła nie tylko zalety, ale i wady. Jeszcze kilka lat temu praca z domu była marzeniem chyba każdego. Gdy jednak okazała się realna, już po kilku tygodniach wielu pracowników zaczęło tęsknić za biurem i do powrotu do tradycyjnej formuły pracy. Ludzie uświadomili sobie, że spędzanie całego dnia w domu wcale nie jest ani przyjemne, ani funkcjonalne. Nie dowiedzielibyśmy się tego, gdyby nie narzucona przez pandemię konieczność. Równocześnie okazało się, że praca na odległość nie jest taka prosta i bezpieczna z punktu widzenia zdalnego dostępu do firmowych zasobów, a operatorzy Internetu stanęli przed problemem dużo większego obciążenia sieci.

Dla nowoczesnej firmy oznacza to, że bardziej i szybciej niż kiedykolwiek wcześniej należy zmodernizować model funkcjonowania biznesu, by nie tylko utrzymać swoją pozycję na rynku, ale wykorzystać istniejącą sytuację do wzrostu. Jeśli np. przedsiębiorca zastanawiał się nad zakupami nowych komputerów, teraz jest najlepszy czas na realizację. Podobnie w przypadku planów modernizacji infrastruktury sieciowej o rutery z większą przepustowością i z funkcją szyfrowania danych. Kolejnym aspektem pracy na odległość jest komunikacja, zarówno z klientami, jak i innymi pracownikami firmy. W tym przypadku szybciej niż kiedykolwiek wcześniej przedsiębiorcy zaczęli analizować oferty producentów dostarczających systemy do tele- i wideokonferencji. Terabajty danych krążących w Internecie uświadomiło właścicielom firm ich wartość i to, jak ważne jest posiadanie kopii zapasowych swoich zasobów danych.

W ciągu ostatnich miesięcy sprzedawcy odnotowali bardzo duży wzrost zainteresowania mobilnym sprzętem komputerowym, rozwiązaniami do backupu, systemami telekonferencyjnymi czy ruterami pozwalającymi na bezpieczne połączenia. Czy tych urządzeń nie było wcześniej w ofertach producentów i sprzedawców? W większości przypadków były. Czytelnicy Nowoczesnej Firmy, to awangarda biznesu, która już rok temu miała okazję uzyskać informacje o najnowszych rozwiązaniach. Już wówczas przecież zwracaliśmy uwagę na pracę zdalną jako sposób ulepszenia biznesu i przedstawialiśmy narzędzia wspomagające pracę na odległość, takie jak niezawodne komputery czy rozwiązania do komunikacji.

Czy praca zdalna jest sposobem na to, by uczynić swój biznes bardziej efektywnym? Bez wątpienia tak. Ale w jakim zakresie i w jakich przypadkach? Z pewnością czas pandemii to zewnętrzny obiektywny bodziec, który przyspieszy uzyskanie odpowiedzi na te pytania. Warto jednak zauważyć, że praca z innego miejsca niż tradycyjne biuro, choć jest znana od bardzo dawna i choć ostatnio zyskała dużą popularność, to w rzeczywistości ciągle nie cieszy się dużą popularnością. Trudno w Polsce o całkowite i pełne dane związane z tym trendem, ale wg wstępnych informacji dostępnych na stronach GUS-u, w związku z pandemią w trzecim kwartale 2020 r. zdalnie wykonywało swoje obowiązki niespełna 6 proc. ogółu zatrudnionych. Oczywiście są branże, w których praca zdalna nie jest możliwa (jak np. produkcja) i zaniżają średnią czy regiony kraju o większym (np. mazowieckie – w Warszawie jedna na sześć osób) i mniejszym zagęszczeniu (np. podlaskie czy świętokrzyskie – jedna na sto osób) pracy w takiej formule. Są to tzw. twarde dane, do tego jedynie z trzech pierwszych kwartałów zeszłego roku. Brakuje natomiast informacji o preferencjach pracowników – np. czy zmuszeni do pracy zdalnej, będą chcieli przy niej pozostać, czy wrócić do biur? Z przeprowadzonej przez Livecareer internetowej ankiety, prawie 30 proc. profesjonalistów twierdzi, że zmieni pracę, jeśli byliby zmuszeni wrócić do biur.

Warto podkreślić, że wg danych GUS, w sektorze prywatnym odsetek pracowników wykonującej swoje obowiązki zdalnie był dwukrotnie większy, niż w państwowym oraz to, że taka formuła pracy najchętniej była wykorzystywana w średniej wielkości firmach (zatrudniających co najmniej 49 osób), co oznacza, że dla szeroko pojętego sektora MSP praca zdalna jest jeszcze w powijakach i jest tu bardzo dużo do zrobienia.

Materiał oryginalny: Zdalna praca we współczesnym biznesie - Strefa Biznesu

Dodaj ogłoszenie