Zespół astronomów z Torunia odkrył trzy nowe planety!

Redakcja
fot. nadesłane
Upewniali się od roku, że to co zaobserwowali na monitorach komputerów, to właśnie gorące karły. W końcu się udało i w środę (26 października) naukowcy mogli ogłosić oficjalną wiadomość: zespół astronomów odkrył trzy nowe planety pozasłoneczne.

Nowo odkryte gazowe olbrzymy są gorące. - Temperatura na ich powierzchni może sięgać tysiąca kelwinów - mówi prof. Andrzej Niedzielski, który razem z prof. Aleksandrem Wolszczanem prowadzi Toruńsko-Pensylwański Projekt Poszukiwań Planet. A tysiąc kelwinów to... ponad 726 stopni Celsjusza.Jedna z trzech planet - BD +48 738b - jest oddalona od swojej gwiazdy mniej więcej o tyle, ile Ziemia od Słońca. Rok trwa na niej 393 dni, jednak to nie podobieństwa do naszej planety są tu najciekawsze. Z obserwacji wynika, że poza gwiazdą i olbrzymem w tym układzie jest jeszcze jeden obiekt. - Widzimy to wyraźnie w naszych pomiarach - mówi prof. Niedzielski. - Jednak obiekt jest na tyle daleko, że przez 7 lat obserwacji nie udało nam się określić jego orbity.  Jak podkreśla profesor, jest wielce prawdopodobne, że na tym obiekcie znajduje sie woda. A to by znaczyło, że planeta może nadawać sie do zamieszkania...Przeczytaj wiecej: Planeta, na której można zamieszkać? Torunianie odkryli gorące karły

od 7 lat

Kalendarz siewu kwiatów

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!