Tramwaje w Warszawie pojadą szybciej
Na 9 ciągach ulic, 35 skrzyżowaniach i 4 węzłach zostaną wprowadzone przez Tramwaje Warszawskie kolejne algorytmy, sterujące sygnalizacją świetlną dla tramwajów. Dzięki temu 20 linii tramwajowych skróci czas przejazdu - przez każde skrzyżowanie z zieloną falą szynowiec przejedzie szybciej o 60 sekund (o tyle mniej będzie oczekiwał na zielone). W przypadku bardziej skomplikowanych skrzyżowań, dzięki zielonej fali można zaoszczędzić nawet kilka minut na czasie przejazdu, co można zauważyć na przykładzie Ronda Radosława:
Nowoczesna technologia
Dotychczas zieloną falę budowano poprzez montaż na torach czujników, wykrywających nadjeżdżające tramwaje. Koszt budowy takiej instalacji na jednym skrzyżowaniu wynosił od 50 do 100 tysięcy złotych. Wiązała się z tym budowa podziemnych instalacji. Inżynierowie z Tramwajów Warszawskich zaproponowali skorzystanie z nadajników satelitarnych GPS, które są zamontowane we wszystkich tramwajach. Taki system działa już na trzech skrzyżowaniach. ''Doświadczenia pokazują, że jest to optymalne rozwiązanie'' - oceniają Tramwaje Warszawskie i tłumaczą:
- System jest niezawodny i kompatybilny z wcześniej wprowadzonymi rozwiązaniami - zbiera dane z czujników indukcyjnych i podczerwieni. Następnie dane są przetwarzane w systemie, którym opiekuje się zespół informatyków i programistów. Wirtualną zieloną falę zdecydowaliśmy się zastosować w całej stolicy. Takie rozwiązanie to nie tylko oszczędność pieniędzy, ale i czasu przeznaczonego na roboty ziemne.
Od ubiegłego roku liczba skrzyżowań z zieloną falą dla tramwaju wzrosła z 98 do 142. Jest to już blisko 60 proc. skrzyżowań w stolicy, przez które przejeżdżają tramwaje. ''Zaplanowaliśmy, że w 2021 roku będzie ich aż 70 procent'' - zapowiadają Tramwaje Warszawskie.
Lista skrzyżowań i ulic, na których budowana jest zielona fala dla tramwajów:
- al. Waszyngtona – skrzyżowania z ul. Saską, ul. Międzyborską, ul. Grenadierów, ul. Międzynarodową, ul. Kinową
- ul. Grochowska - skrzyżowania z ulicami: Wspólna Droga, Zamieniecka, Żółkiewskiego, Kwatery Głównej
- rondo Wiatraczna: część wschodnia i zachodnia (skrzyżowanie ul. Grochowska – ul. Wiatraczna)
- pętla Nowe Bemowo
- ul. Prosta - przy przejściach dla pieszych z ulicami Miedzianą i Twardą
- plac Zawiszy (dodatkowa strefa wykrywania tramwajów)
- plac Starynkiewicza (dodatkowa strefa wykrywania tramwajów)
- ul. Marszałkowska - przejścia dla pieszych z al. Armii Ludowej, ul. Litewską, ul. Zoli
- ul. księdza J. Popiełuszki – skrzyżowania z ulicami Krasińskiego i Sarbiewskiego (przejście dla pieszych), przy placu Henkla (przejścia dla pieszych)
- ul. Mickiewicza przy placu Inwalidów i skrzyżowaniu z ul. gen. Zajączka
- ul. Słomińskiego – przy Dworcu Gdańskim (zawracanie), skrzyżowanie z ul. Bonifraterską (przejście dla pieszych)
- al. Niepodległości – skrzyżowania z ul. Koszykową, ul. Nowowiejską i al. Armii Ludowej/ul. Wawelską
- ul. Raszyńska przy ul. Filtrowej
- ul. Rakowiecka – skrzyżowanie z ul. św. Andrzeja Boboli
- ul. Radiowa – skrzyżowania z ulicami: Dywizjonu 303, Wrocławską i Szadkowskiego
Zobaczcie też:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?