Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

"Zielona fala" dla tramwajów rozrasta się. Chodzi o 200 tys. zł oszczędności. Kiedy kolejne linie pojadą szybciej?

Redakcja Warszawa
Redakcja Warszawa
"Zielona fala" dla tramwajów, czyli system dzięki któremu pojazdy nie muszą czekać na zielone światło, funkcjonuje w Warszawie już na siedmiu na dziesięć skrzyżowań. I na tym nie koniec. Miasto zapowiada, że kolejne miejsca na mapie stolicy zostaną objęte tym mechanizmem. Którymi liniami pojedziemy szybciej?

System zielonej fali znajduje się w Warszawie już na 187 skrzyżowaniach. To 71 procent wszystkich skrzyżowań w mieście. W tych miejscach dzięki nowoczesnemu oprogramowaniu tramwaje nie muszą czekać na zielone światło, co znacznie przyczynia się do skrócenia podróży.

Tramwaje na zielonej fali. Co to oznacza?

- Tramwaj zbliżając się do skrzyżowania przejeżdża przez czujnik, który "wysyła" informację do systemu sterującego sygnalizacją świetlną. System uruchamiany jest przez algorytm zaprojektowany przez inżynierów z Tramwajów Warszawskich. Działa on w ten sposób, że tramwaj nie zatrzymuje się na czerwonym świetle lub szybciej włącza się światło zielone. Podczas projektowania algorytmu sterowania dla konkretnego skrzyżowania, system ten jest najpierw sprawdzany w wirtualnym świecie. Później, w pierwszym okresie po wdrożeniu, działanie algorytmu jest szczegółowo monitorowane w terenie i w razie potrzeby korygowane – tłumaczy Maciej Dutkiewicz z Tramwajów Warszawskich.

System monitorowany jest przez stołecznych drogowców.

"Zielona fala" dla tramwajów rozrasta się. Chodzi o 200 tys....

Jak tłumaczy spółka przewozowa, priorytet dla tramwajów oparty jest o system nawigacji satelitarnej (GPS) oraz przetwarzanie danych w chmurze. W Warszawie tramwajarze odchodzą od technologii wymagającej prowadzenia przewodów pod ziemią na rzecz systemów wirtualnego wykrywania tramwaju.

- Jeszcze niedawno wprowadzanie "zielonej fali" wymagało instalowania czujników. Wykrywały one nadjeżdżające tramwaje – z odległości nawet kilkuset metrów. Wiązało się to z koniecznością układania podziemnych instalacji oraz rozkopywaniem ulic. Koszt budowy takiej instalacji na jednym skrzyżowaniu wynosił kilkaset tysięcy złotych. Nowy system oparty o wirtualne wykrywanie tramwaju pozwala zaoszczędzić te kwoty – wskazuje Dutkiewicz.

Docelowo tym system ma zostać objętych 90 procent skrzyżowań. Wszystkie powstające nowe trasy, jak np. na Gagarina, do Wilanowa czy wzdłuż Kasprzaka także będzie posiadać ten priorytet dla tramwajów.

System ten pozwoli znacznie skrócić czas przejazdu. Jak podaje stołeczny ratusz, dobrym przykładem funkcjonowania zielonej fali dla tramwajów jest linia numer 17, która z Białołęki do metra Marymont dojeżdża dziś w 24 minuty. Przed włączeniem priorytetu tramwaj pokonywał ten 11-kilometrowy odcinek o 8 minut dłużej. Prędkość komunikacyjna "siedemnastki" – liczona wraz z zatrzymaniami na przystankach – zwiększyła się z 21 do 28 km/h.

Tramwaj na zielonej linii a budżet miasta

Władze Warszawy zapewniają, że system ten wpływa korzystanie na budżet stolicy.

- Tę samą liczbę kursów możemy wykonać mniejszą liczbą wagonów. Od początku zmian udało się w ten sposób "odzyskać" nie tylko aż 36 tramwajów, ale również 108 etatów do ich obsługi. To są rzeczywiste oszczędności dla Tramwajów Warszawskich, ale co ważniejsze – dla pasażerów i budżetu miasta – mówi Wojciech Bartelski, prezes Tramwajów Warszawskich.

Z badań wynika, że na ul. Marymonckiej, zużycie energii przez tramwaje zmniejszyło się na tym odcinku o 13 procent, co daje w ciągu roku 200 tys. złotych oszczędności.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto