Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zielone torowiska tramwajowe. W Warszawie powstaną nowe trasy wśród zieleni

Joanna Postrzednik
Joanna Postrzednik
Zielonych torowisk w Warszawie będzie jeszcze więcej
Zielonych torowisk w Warszawie będzie jeszcze więcej Szymon Starnawski
Zielone torowiska, Warszawa. Długość stołecznych torowisk obsadzonych trawą i roślinnością wynosi obecnie 22 km. W tym roku przybędą kolejne kilometry zieleni, m.in. na Białołęce, Gocławiu i w Wilanowie. Dalsza część artykułu poniżej.

Tramwaje wśród zieleni

Warszawskie torowiska będą jeszcze bardziej zielone. W tym roku kolejne kilometry zieleni pojawią się m.in. na ul. Grochowskiej między al. Zieleniecką a rondem Wiatraczna. Oprócz tego zieleni przybędzie na Białołęce. Tam, jeszcze w tym roku rozpoczną się prace nad budową przedłużenia trasy do nowej pętli przy ul. Poetów. Tory obsiane trawą lub innymi gatunkami roślin pojawia się również na Gocławiu i w Wilanowie. Tramwaje Warszawskie wybudują te trasy z wykorzystaniem środków unijnych.

ZOBACZ TEŻ: Tramwaje w Warszawie. 20 mało znanych faktów i ciekawostek

Ponad 152 lata temu wagoniki były ciągnięte po szynach przez konie. Pierwsza linia tramwaju konnego została uruchomiona w 1866 r. W taki sposób podróżowali głównie pasażerowie pociągów jeżdżących z Moskwy, Petersburga czy Wiednia. Warszawska klasa średnia na swój środek transportu miejskiego musiała jeszcze poczekać prawie dwie dekady.

Tramwaje w Warszawie. 20 mało znanych faktów i ciekawostek

Zielone torowiska obniżają poziom dźwięków

Zielone torowiska przede wszystkim pełnią funkcję estetyczną. Jednak mają też inne zalety dla warszawiaków. Zapewniają więcej ciszy, bo trawa lub inne rośliny zasadzone między szynami obniżają poziom dźwięków wydawanych przez tramwaje nawet o kilka decybeli. Dodatkowo roślinność filtruje spaliny i tym samym oczyszcza powietrze. Trawa rosnąca wśród torów pełni także istotną rolę latem, gdy miasto nawiedza fala upałów. Rośliny działają jak miejska klimatyzacja, schładzają teren poprzez odparowywanie wody, a także zapewniają odpowiednią retencję.

Tramwaj-konewka

Pod koniec ubiegłego roku Tramwaje Warszawskie zakupiły specjalną maszynę do podlewania, tzw. tramwaj-konewkę. Pojazd może jeździć zarówno po jezdni, jak i po torach. Jego zbiornik może pomieścić 7 tys. litrów wody. Operator „konewki” może regulować ciśnienie podlewania. "Tramwaj" może być wykorzystany także do innych prac serwisowych jak np. czyszczenie torów i zwrotnic. Niewykluczone, że wkrótce pojawi się w Warszawie więcej takich pojazdów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto