Jak w przyszłości powinno wyglądać miasto? Ekipa Rafała Trzaskowskiego tłumaczy, zgodnie z europejskimi trendami, że ze stolicy powinno się „wypychać” samochody. Dlatego za kadencji Rafała Trzaskowskiego miasto nie zbudowało niemal żadnej (poza ciągiem Żołnierskiego-Marsa) szerokiej trasy samochodowej w Warszawie. W centrum ulice są zwężane, a priorytet dostali rowerzyści i piesi.
Problem w tym, że do tej pory nie nakładano ograniczeń na inwestorów. Wciąż budują biurowce z halami parkingowymi na ponad tysiąc samochodów. - Polska nie jest gotowa na projekty bez miejsc parkingowych – mówił nam ostatnio jeden z managerów odpowiedzialnych za budowę biurowców w Warszawie. Tymczasem próba pojawiła się z zupełnie innej strony.
Blok bez miejsc parkingowych. Czy się sprawdzi?
Na Ursynowie jeden z większych deweloperów mieszkaniowych – Marvipol – buduje 10-piętrowy apartamentowiec „Zielony Natolin”. W środku znajdzie się 65 mieszkań (o powierzchni 25-75 mkw.) oraz lokale usługowe. Co ważne w momencie startu budowy przedstawiano, że inwestycja nie będzie miała ani jednego miejsca parkingowego. W niewielkiej hali garażowej będą za to miejsca na rowery, stacja naprawy jednośladów oraz miejsce dla rowerów towarowych. Zgodziło się na to miasto wydając w zeszłym roku pozwolenie na budowę. Deweloper przekonywał wtedy, że wzorował się na wiedeńskiej dzielnicy Seestadt Aspern, która – wciąż w budowie – opiera się na dobrym transporcie publicznym i ograniczeniu do minimum liczby miejsc dla samochodów.
Marvipol, w materiałach dla prasy, chwali się ideą miasta piętnastominutowego. To założenie, że do wszystkich najważniejszych miejsc: szkoła, sklepy, praca, przystanek komunikacji miejskiej, dojdziemy pieszo w mniej niż kwadrans. Inwestycja znajduje się ok. 350 metrów od stacji metra Natolin, obok parku „Lasek Brzozowy” oraz tuż przy niedużej galerii handlowej. Wydaje się zatem, że wszystkie warunki zostały spełnione i lokatorzy wcale nie muszą korzystać z samochodu. Do tego panele słoneczne na dachu, filtry antysmogowe i system zarządzania mieszkaniem optymalizujący zużycie mediów. Naokoło budynku pojawi się kostka z „zielonego betonu”, który oczyszcza powietrze, a na 3. piętrze zaplanowano taras widokowy z ławeczkami, roślinnością, karmnikami, a także domkami dla ptaków i owadów.
Bez samochodów. Tak, ale...
Choć w samym budynku nie będzie miejsc parkingowych, inwestor zdradził nam, że jednak złamał się i wykupił miejsca dla samochodów. Znajdą się one niedaleko samej inwestycji. - Dla zmotoryzowanych osób decydujących się na zakup mieszkania w inwestycji Zielony Natolin przewidziane zostały 83 miejsca postojowe (w stosunku do 65 mieszkań planowanych w ramach całego projektu) w cenie 14 900 zł. Miejsca te będą znajdowały się w podziemnej hali garażowej (z kontrolą dostępu) położonej w odległości zaledwie 150 metrów od inwestycji __ - odpowiada nam nasze pytania przedstawiciel dewelopera.
W tej sytuacji pozostaje pytanie, czy to na pewno pierwsza w Warszawie inwestycja pozbawiona miejsc parkingowych? Liczba miejsc parkingowych (83) jest nawet wyższa niż liczba mieszkań w inwestycji, co oznacza, że docelowo zakłada się, że w co czwartym lokalu będzie więcej niż jeden samochód. Zupełnie inaczej niż w jednej z dzielnic Wiednia. Co ciekawe, informacja o parkingu w sąsiedniej inwestycji nie jest dostępna na stronie internetowej inwestycji.
Obecnie, jak czytamy na stronie dewelopera, w sprzedaży pozostają 24 z 65 apartamentów o powierzchni 25-70 mkw. Inwestycja ma zostać ukończona w połowie przyszłego roku. Obecnie, jak donosi nasz fotoreporter, osiągnęła już najwyższy punkt. Prace przeniosły się do wewnątrz, gdzie zaczyna się też montaż okien.
Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?