Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zwycięzcami konkursu Foto Day w Kosieczynie zostali...

Redakcja MM
Redakcja MM
Tak, już Wam mówię... Ale przedtem zdam relację z obrad Jury. Przy okazji - naprawdę mam nadzieję, że obgryźliście paznokcie aż do łokci :)

W piątek o godz. 17.00 w Redakcji GL zebrało się Jury konkursowe. Skład następujący: Wojewódzki Konserwator Zabytków Barbara Bielinis-Kopeć, artystka Fotoklubu Rzeczypospolitej Polskiej Barbara Panek-Sarnowska oraz Paweł Janczaruk (plus bardzo starający się dowcipnie przeszkadzać jury w obradach Tomasz Czyżniewski i ja). Jury postanowiło wybrać najciekawsze ZDJĘCIA - a tam, gdzie były one nadzwyczaj interesujące, Jury oglądało też całe galerie danego autora, by zobaczyć jak zdjęcie sadowiło się pośród innych. Zanim o wynikach - najpierw trochę uwag ogólnych. Paweł Janczaruk - Generalnie temat był bardzo trudny - i to się sprawdziło w zaprezentowanych nam zdjęciach. Praktycznie nie było opowieści fotograficznych - większość nadesłanych galerii zawierała nie związane ze sobą zdjęcia. Barbara Panek-Sarnowska - Było wiele prób makrofotografii - ale szczegół był często nie trafiony lub niepotrzebny Paweł Janczaruk - W detalu trzeba wiedzieć, co się chce uchwycić. Trzeba spokojnie przemyśleć, co chcemy osiągnąć, co chcemy potem pokazać. Nie wystarczy zrobić kilkaset zdjęć i liczyć, że coś się złapie. Makro jest bardziej zdjęciem przemyślanym i zaplanowanym, niż złapanym. Barbara Panek-Sarnowska - Szanujcie matryce! W czasach kliszy fotograficznej na pewno wielu z tych zdjęć, które nadesłaliście - nie zrobilibyście. W nas pokutuje jeszcze stare przyzwyczajenie - pomyśl zanim pstrykniesz. Mając do dyspozycji 36 klatek człowiek poważnie zastanawia się nad ujęciem. Mając 8 GB karty plus zapasowe w torbie człowiek po prostu pstryka. I to widać w wielu nadesłanych zdjęciach. Barbara Bielinis - Kopeć - A jak dla mnie to są wspaniałe zdjęcia! Sama fotografuję czasem, więc wiem, co mówię! Paweł Janczaruk - W wielu galeriach widać, że podchodzicie do każdego miejsca w podobny sposób. Czy Elektrociepłownia, czy Drukarnia, czy stary kościół - podobnie komponujecie kadry, podobnie patrzycie. A przecież to są zupełnie inne miejsca! Moja rada - najpierw przejdźcie się po obiekcie, obejrzyjcie go, zaplanujcie swoje zdjęcia. Potem pomyślcie, czy te kadry, które natychmiast wpadły Wam do głowy nie są sztampowe, nie zobaczycie ich na innych zdjęciach innych osób. Usiądźcie gdzieś, posiedźcie chwilę w ciszy. A potem zacznijcie fotografować. Z intencją. I z szacunkiem do miejsca - które ma swój nastrój i swoje zalety, jak też swoje wady, ale na pewno inspiruje do jakiejś opowieści, coś przekazuje. Każdemu z nas coś innego. Barbara Bielinis - Kopeć - Tak właśnie w Kosieczynie było - inną opowieść mówiły belki, ten materiał, ten surowiec i budulec świątyni. Inną opowieść ludzie w środku. Jeszcze inną - przedmioty liturgiczne. Inaczej patrzyliśmy na kościół my, inaczej uczestnicy. Barbara Panek-Sarnowska - Podstawą jest odpowiedzieć sobie na pytanie: Po co tutaj jestem? Co mi daje bycie tu? Nie chwytajcie pierwszego momentu. Dajcie sobie i miejscu chwilę, by się w Was "usadowiło".  Paweł Janczaruk - brakowało mi w Waszych galeriach opowieści o ludziach - uczestnikach Foto Day. Bowiem ta impreza to nie tylko miejsce, ale i ludzie którzy je oglądają, zwiedzają, uwieczniają. To, co było bardzo dobre w FD w drukarni, tutaj... znikło. Pamiętajcie - Foto Day to miejsce, ale też Wy oraz inni uczestnicy. Nie chodzi tu, by fotografować tylko ludzi. Chodzi o to, że klimat imprezy spełnia się gdzieś po środku - i to Wy jesteście artystami, którzy to w zdjęciach wyrażają.............................. A teraz przejdźmy do wyników. Zaczniemy od wyróżnień II wyróżnienie - Tomasz Dominiak za zdjęcie z Chrystusem na drugim planie
Jury - odpowiedni komentarz do tego zdjęcia to: Szkoda :(Paweł Janczaruk – Gdyby bardziej ostry pierwszy plan, gdyby więcej światła nad Chrystusem... Zmarnowane pierwsze miejsce.
Barbara Panek-Sarnowska – Zdjęcie któremu zabrakło techniki. Mogłoby być pierwsze, ale nie może przez widoczne na nim błędy (nieostrość).
Barbara Bielinis - Kopeć –  Chyba najbardziej oddawało sens i sedno Kościoła. Jego historii. Gdyby nie kilka braków, byłoby zwycięskie.
I Wyróżnienie – trzy zdjęcia Chmielu – kościół zza muru, belka i dzwonnica od dołu.
 
Barbara Bielinis - Kopeć – Mamy kościół zza muru, zanim wejdziemy do środka. Mamy belkę – jego budulec. Mamy dzwonnicę, która unosi nas do nieba. Takie trzy spojrzenia na kościół, z opowieścią.
Barbara Panek-Sarnowska – Trzy różne ujęcia, różne perspektywy, próba opowieści o kościele w sposób niestandardowy. Zestawione z otoczeniem, co daje bardzo ciekawą przeciwwagę. Tak, w tych trzech zdjęciach jest historia o wyprawie do małego kościółka.
.............................
 
III nagroda – agucha za zdjęcie sieni kościoła i księdza opierającego się o framugę.
 
Barbara Bielinis - Kopeć – Oto kościół jako budowla a także jako ten, który jest jej opoką i sensem. Ten, kto ją wspiera i sprawia, że przez te wszystkie wieki budowla była właśnie kościołem. Kapłan, który stoi w drzwiach to połączenie całości w jedność. W tym zdjęciu mamy jak gdyby drzwi otwarte, zaproszenie do środka, a naturalna poza księdza sprawia, ze jest ono jakby na poły prywatne. Ksiądz patrzy na uczestników w środku i to sprawia, że chce się patrzeć wraz z nim, zza jego ramienia.
Paweł Janczaruk – Gdyby kapłan stał przodem, to zdjęcie to byłoby banalne. Stojąc tyłem tworzy całą kompozycję tajemniczą. Zaprasza nas do wnętrza.
Tomasz Czyżniewski (wtrąca) – Ksiądz jest w zaciekawieniu, wraz z innymi. Uczestniczy w tym, co się dzieje w środku, ale z lekkim dystansem, a jednocześnie jest w tym właśnie prywatny.
Ja (wtrącam) – świetne zdjęcie!
II nagroda – dwa zdjęcia Sethe: kościół wewnątrz i kościół na zewnątrz
 
Barbara Panek-Sarnowska –Mamy tu wszystko to, co było najistotniejsze. Struktura ścian. Odbicia. Wiek. Mamy tajemnicę, a jednocześnie świetne ujęcie istoty.
Paweł Janczaruk – Temat był trudny. Na tych zdjęciach mamy próbę oddania klimatu i wieku kościoła: to najstarsze fragmenty, świetnie zresztą technicznie uchwycone. Drewno jest tak drewniane, jak powinno być. Oba zdjęcia z osobna dają poczucie niespełnienia, brakuje im czegoś. Razem, zwłaszcza ułożone obok siebie świetnie się dopełniają, uzupełniają. Oba wiążą się kompozycyjnie. Oba próbują oddać charakter kościoła.
I nagroda – karolipio – za zdjęcie wnętrza konfesjonału.
 
Barbara Bielinis - Kopeć – Top zdjęcie podobało mi się najbardziej od początku. Jest w nim „coś”. W innych widać strukturę, substancję kościoła. W tym zaś widać... duchowość. Jest – można by powiedzieć – urokliwe, ale nie w infantylnym sensie. Ukazuje miejsce, w którym ludzie od wieków pozostawiają swoją intymność i prywatność, dzielą się częścią siebie i oddają Bogu. Jest tu Jego obecność, oddana kapłańskiej w Stule.
Paweł Janczaruk – Bardzo ładne kompozycyjnie zdjęcie, bardzo ładnie zagrane światełkiem, jak również kolorystycznie. Numer jeden.
(wszyscy) - Niemożliwe, Pawłowi coś się spodobało... ;)
.............................Laureaci otrzymają od nas kupony na wywołanie zdjęć w fotolabie. Wszyscy (laureaci i wyróżnieni) otrzymają zaś książki ufundowane przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Zielonej Górze – Barbarę Bielinis – Kopeć. Szczegóły dotyczące nagród oraz datę ich wręczenia (jak również zdjęcia z burzliwych obrad Jury) poznacie w przyszłym tygodniu.
 
Gratulujemy wszystkim uczestnikom, a także wyróżnionym i oczywiście laureatom!

od 7 lat
Wideo

Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto