Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Będą kolejne opóźnienia długo oczekiwanego połączenia kolejowego ze stołecznym lotniskiem?

Romana Kot-Kret
Na razie na warszawskie lotnisko dojedziemy jedynie autem, taksówką lub autobusem
Na razie na warszawskie lotnisko dojedziemy jedynie autem, taksówką lub autobusem foto Bruno Fidrych
Nie jesienią ubiegłego roku i nawet nie w maju, jak brzmiały ostatnie zapewnienia, ale dopiero pierwszego czerwca pierwszy pociąg z pasażerami pojedzie na Lotnisko Chopina. Czy warto wierzyć zapewnieniom Centrum Realizacji Inwestycji w PKP PLK?

Nie ma innego wyjścia. Organizatorzy Euro 2012 liczą na to, że łącznica kolejowa do portu lotniczego na lotnisku będzie oddana przed przylotem pierwszych kibiców, a przynajmniej - przed rozpoczęciem meczów.

Mające ponad dwa kilometry długości połączenie między stacją Służewiec a podziemną stacją pod terminalem Lotniska Chopina jest kluczowe dla wygody dojeżdżających do centrum z lotniska i z powrotem. Pociąg miałby docierać na stację w centrum miasta w niewiele ponad 20 minut. Tymczasem pokonanie tego dystansu autobusem zajmuje co najmniej kilkanaście minut dłużej i to pod warunkiem że akurat nie ma korków. Przedstawiciele Centrum Realizacji Inwestycji w PKP PLK zapewniają, że odcinek jest w końcowej fazie realizacji, a w tej chwili prowadzone są odbiory techniczne.

Już dziś wiadomo, że planowana maksymalna częstotliwość kursowania pociągów na łącznicy to aż sześć par pociągów na godzinę. Nowiutkie składy mają być obsługiwane przez Szybką Kolej Miejską i Koleje Mazowieckie.

SKM kupił 13 nowoczesnych pociągów, które mogą naraz zabrać około tysiąca pasażerów. Na razie, do czasu oddania połączenia, pociągi jeżdżą po innych trasach.
Łącznik kolejowy między lotniskiem a stacją Służew od początku nie miał szczęścia. Jesień 2011 r. to nie pierwszy termin jego oddania. Według pierwszych planów miał on być ukończony już w 2005 r., ale wówczas inwestycję opóźniła czeska spółka Sudop, która przygotowywała projekt tunelu, którym przebiegną tory.

Zamiast sześciu miesięcy wykonanie projektu zajęło jej dwa lata i PKP Polskie Linie Kolejowe odebrały firmie to zlecenie. Przez kolejne lata ukończenie łącznika odwlekały m.in. wystąpienie zanieczyszczeń gruntów wymagających utylizacji, niezinwentaryzowanych podziemnych obiektów budowlanych czy sroga zima.
Realizację projektu budowy łącznicy kolejowej zaplanowano na lata 2007-2013, a roboty budowlane na lata 2009-2012.

Inwestycja rozpoczęła się od modernizacji ponadośmiokilometrowego odcinka torów między stacjami Warszawa Zachodnia a Warszawa-Okęcie, w trakcie której powstały dwa nowe przystanki: Warszawa-Aleje Jerozolimskie i Warszawa--Żwirki i Wigury.

Całkowity koszt realizacji projektu inwestycyjnego to ponad 366 mln zł brutto. Dofinansowanie ze środków unijnych to ok. 96 proc.

Czytaj też: Nie uda się oddać tunelu kolejowego na lotnisko Chopina w planowanym terminie. Zdążymy przed Euro?

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto