Pod koniec ubiegłego tygodnia Krajowa Izba Odwoławcza rozstrzygnęła protest Fabryki Pojazdów Szynowych w sprawie dostarczenia tramwajów do Szczecina. KIO uwzględniła argumentacje FPS, spółki córki Cegielskiego i dzięki temu fabryka dostarczy sześć pojazdów Puma do stolicy województwa zachodniopomorskiego.
– Wartość tego kontraktu może wynieść około 40 milionów złotych – podaje Jarosław Lazurko, szef „Ceglorza”. – Harmonogram jest bardzo napięty, bo od podpisania umowy będziemy mieć tylko 8 miesięcy na dostarczenie tramwajów. Ale na pewno zdążymy – zapewnia prezes Cegielskiego.
Pozwoliłoby to na spokojną pracę w FPS przez kilka najbliższych miesięcy. Zwłaszcza że firma może pozyska także zamówienia z PKP Cargo i PKP Intercity oraz od kolei z Armenii. Gdyby rzeczywiście portfel zamówień w Fabryce Pojazdów Szynowych wzrósł, mogłaby ona zatrudnić pracowników, którzy zostali ostatnio zwolnieni z fabryki produkującej silniki okrętowe.
Jednak może się również okazać, że jakiekolwiek zamówienia dla FPS w żaden sposób nie wpłyną na „Ceglorza”. Według planu zarządu, zakład miałby jeszcze w listopadzie trafić w ręce Agencji Rozwoju Przemysłu. Zatem zyski wypracowane przez FPS w przyszłym roku nie trafiłyby do poznańskiej firmy, tylko do rządowej agendy lub już prywatnego inwestora.
– Minister skarbu państwa powinien nakłonić Agencję Rozwoju Przemysłu, aby ta przekazała Cegielskiemu pożyczkę na modernizację i pomogła w pozyskaniu nowych zamówień, a nie odkupywała za śmieszne pieniądze jedną z lepszych części całego koncernu – uważa posłanka SLD Krystyna Łybacka.
HCP przed upadkiem może uratować jeszcze amerykańska spółka Waukesha. Jest ona jedną z dwóch firm z USA, do których „Ceglorz” zwrócił się z prośbą o współpracę w ramach offsetu za samoloty F-16. Caterpillar odpowiedział negatywnie, natomiast Waukesha chce dać szansę fabryce z Poznania. Najpierw miałaby to być produkcja niektórych z części do silników montowanych przez Amerykanów. Odpowiednia oferta cenowa została wysłana z HCP do USA.
Jeszcze w tym miesiącu powinniśmy poznać stanowisko Waukesha. Jeżeli zaaprobują warunki Cegielskiego, to wkrótce HCP może zyskać dostęp do technologii pozwalającej na produkcję nowoczesnych silników i agregatów napędzanych gazem. Wówczas zmartwieniem władz „Ceglorza” będzie znalezienie nabywców na te produkty.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?