Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Matura próbna z Operonem 2011. Szekspir i Żeromski na egzaminie z języka polskiego

gonzo19
gonzo19
Matura próbna z Operonem 2011
Matura próbna z Operonem 2011 Mariusz Rodziewicz, Gk24.pl
Analiza „Makbeta” Szekspira, interpretacja „Przedwiośnia” Stefana Żeromskiego – m.in. z takimi zadaniami mierzyli się dzisiaj licealiści na maturze próbnej 2011 z języka polskiego zorganizowanej przez Operon.

Aktualizacja, 25 listopada:
Próbna matura Operon 2011 (2012) – WOS, Historia, Biologia, Chemia, Geografia, Fizyka i Astronomia – arkusze [pytania] i odpowiedzi »



Aktualizacja, 23 listopada 2011:

W środę matura próbna Operonu 2011 z matematyki »

Uczniowie w całej Polski zasiedli we wtorek do matury próbnej 2011 Operonu z języka polskiego.

Próbna matura z Operonem 2011 - arkusze [pytania i odpowiedzi|
Arkusz pytań
Arkusz odpowiedzi

Przez 170 minut uczniowie sprawdzali swoją wiedzę i umiejętności. Arkusz z języka polskiego na maturze próbnej 2011 Operonu składał się z dwóch części. W pierwszej maturzyści zapoznawali się z artykułem A. Krzemińskiego „Słownik zabijania”. Potem odpowiadali na 15 pytań związanych z tekstem. Dotyczył on m.in. różnych aspektów ludobójstwa.

Próbna matura z Operonem 2011 - arkusze [pytania i odpowiedzi|
Arkusz pytań
Arkusz odpowiedzi

W drugiej części matury próbnej z Operonem 2011 uczniowie musieli napisać własny tekst – wypracowanie na jeden z dwóch tematów. W pierwszym mogli dokonać analizy i interpretacji fragmentów „Makbeta” Williama Szekspira i „Nie-boskiej Komedii” Zygmunta Krasińskiego. Drugi temat dotyczył „Przedwiośnia” Stefana Żeromskiego. Należało tam wskazać, jaki wpływ na postawę młodego Baryki miała opowieść jego ojca.

Uczniowie mogli uzyskać maksymalnie 70 punktów za test. Arkusz z pytaniami i odpowiedziami będzie dostępny w środę.

Sugerowane odpowiedzi matury próbnej z języka polskiego:

W części pierwszej – rozumienie tekstu - A. Krzemiński, "Słownik zabijania”, Polityka nr 2, s 64-66.

Pytania znajdujące się w 1. akapicie to pytania retoryczne, które stanowią potwierdzenie wypowiedzi XVI-wiecznego jezuity. Dowodzą one tego, że ludzie zabijali się od dawna, a przykłady na to znajdujemy w historii i literaturze.

Zdania tożsame pod względem treści występujące w akapitach 1. i 2 to:
"Od początku świata ludzie wciąż się tylko mordują i zabijają” (akapit 1)
"Masowe morderstwa od zawsze towarzyszą dziejom ludzkości” (akapit 2)

Teza potwierdzająca istnienie społeczności przez stulecia nieprowadzących wojen to:
Wojny i ludobójstwo wynikają z uwarunkowań kulturowych, wychowania, nie mają charakteru genetycznego.

Czynniki pozwalające zdaniem autora tekstu rozwiązać problem ludobójstwa to:
- rozwiązania prawne (stawianie zbrodniarzy przed trybunałem)
- poznanie kulturowych uwarunkowań prowadzących do ludobójstwa

Cztery przyczyny aktów ludobójczych z akapitu 6. to:
- nienawiść religijna i rasowa
- idealizacja przeszłości
- gloryfikacja wiejskiego życia (przywiązanie do ziemi)
- poczucie wyższości nad tubylcami (ofiarami), np. poczucie wyższości cywilizacyjnej bądź kulturowej

Ułomność konwencji ONZ z 1948 roku wskazana w akapicie nr 7 polega na tym, że konwencja uznaje za ludobójstwo mord, który wynika z wyraźnego planu, rozkazu sugerującego eliminację jakiejś grupy.

Związek frazeologiczny z akapitu 8. to "dzielić włos na czworo” – przesadzać w analizowaniu czegoś, rozpatrywać coś zbyt dokładnie.

Przypominanie masowych mordów, odwoływanie się do historii, przeszłości nie są w stanie zapobiec nieszczęściom. Trzeba zmienić międzynarodowe prawo, badać kulturę i politykę oraz poszukiwać przyczyn i genezy zbrodniczych zachowań.

Użyte w akapicie 11. cudzysłowy:
- wskazują na tytuły książek D.J. Goldhagena
- pozornie określają zbrodniarzy jako "zwykłych ludzi”
- zwracają uwagę, że zbrodniarze mogą rekrutować się ze "zwykłych ludzi”

Zadanie 10.
1. – informacja
2. – informacja
3. – opinia
4. – opinia

Zadanie 11.
Ostatnie zdanie z akapitu 11. nawiązuje do akapitu 3.

Zadanie 12.
Autor tekstu podaje wiele faktów historycznych w celu:
- w celu potwierdzenia własnych poglądów
- po to, by uświadomić czytelnikowi, jak często dochodziło w historii do masowych morderstw.

Zadanie 13.
Forma gramatyczna rozpoczynająca akapit 13. to 3. os. l . poj. – nadaje wypowiedzi autora charakter obiektywny (tzn. "wydaje się” nie tylko jemu, ale i innym)

Zadanie 14.
Ostatni akapit tekstu to sąd, pogląd autora stanowiący wniosek podsumowujący cały artykuł.

Zadanie 15.
Cztery wymienione w tekście przykłady zbrodni ludobójstwa z XX i XXI wieku to:
ludobójstwo w sudańskim Darfurze
- terror Pol Pota w Kambodży
- holocaust w Europie
- ludobójstwo w Kenii

Część II.
Pisanie własnego tekstu w związku z tekstem literackim zamieszczonym w arkuszu.

Temat 1. Postaci z innych światów. Analiza i interpretacja fragmentów "Makbeta” Williama Szekspira oraz "Nie-Boskiej komedii” Zygmunta Krasińskiego. Jaką funkcję pełnią tu postaci fantastyczne? Należy zwrócić uwagę na ich wpływ na dalsze losy bohaterów.

Wskazania interpretacyjne:

Kompozycja pracy musi odnosić się do tematu wypracowania. W pierwszej kolejności piszący powinien wskazać postaci fantastyczne przedstawione w podanych fragmentach (Wiedźmy z "Makbeta” i Dziewica oraz Zły Duch w "Nie-Boskiej komedii”), scharakteryzować je. Następnie powinien odwołać się do treści utworów i wyjaśnić, w jakich okolicznościach bohaterowie realistyczni spotykają się z nimi.
Mąż to poeta – znudzony rodzinnym życiem i miłością do Żony, daje się uwieść Dziewicy, która symbolizuję porzuconą poezję; Makbet natomiast spotyka czarownice po zwycięskiej bitwie, która odmieni jego losy.
Potem uczeń musi określić funkcje, jakie w obu utworach pełnią istoty fantastyczne, przywołując ewentualnie inne, niewystępujące we fragmentach (duch Banka z "Makbeta”, zjawy oraz Mefisto, Anioł Stróż z "Nie-boskiej komedii”).
Na końcu piszący powinien przywołać treść utworów, by określić, w jaki sposób te postaci fantastyczne wpływają na losy bohaterów (Makbeta i Męża).

Temat 2. Marzenia i rzeczywistość. Analiza i interpretacja fragmentów "Przedwiośnia” Stefana Żeromskiego. Należy przestawić, jaki wpływ na młodego Barykę miała opowieść przekazana mu przez ojca. Należy zwrócić uwagę na symboliczne znaczenie historii, a także wykorzystać znajomość całego "Przedwiośnia”.

Wskazania interpretacyjne:

Oba fragmenty dołączone do tematu pochodzą z "Przedwiośnia” S. Żeromskiego i dotyczą słynnych "szklanych domów”. W pierwszym podróżujący do Polski ojciec i syn rozmawiają o kraju. Baryka stara się przekonać Cezarego do utopijnej wizji ojczyzny, kreśli mu przed oczyma fikcyjny obraz zaawansowanego cywilizacyjnie, społecznie i technicznie kraju. Oszukuje syna, który urodzony i wychowany daleko od Polski, nie czuje z nią związku. Chce w ten sposób przekonać go do podróży. Młody człowiek, z początku sceptyczny, uwierzy w obietnice ojca, widząc w nich realizację swoich rewolucyjnych marzeń.

Drugi fragment przestawia wrażenia Cezarego tuż po przekroczeniu granicy kraju. Został on zestawiony z pierwszym na zasadzie kontrastu: młody Baryka ma okazję skonfrontować swoje oczekiwania i marzenia z przygnębiającą rzeczywistością. Odradzająca się Polska, w niczym nie przypomina wizji "szklanych domów”. Naturalistyczny obraz przygranicznego miasteczka epatuje brzydotą, ułomnością i biedą. Pora roku ma tu charakter symobiliczny – to tytułowe przedwiośnie, jako czas przełomu między zimą a wiosną. Niemniej jednak bohater czuje w wyniku pierwszych obserwacji nowej ojczyzny rozgoryczenie i zawód, które skłaniają go do wyrzutów pod adresem nieżyjącego ojca.

Odpowiedzi przygotował Tomasz Stępniak, nauczyciel j. polskiego w I LO im. Dubois w Koszalinie.

Źródło: Próbna matura 2012 OPERON. Język polski – ODPOWIEDZI Głos Koszaliński

Zobacz również:
Matura próbna Operon 2011/2012: język polski


Plebiscyt "7 z Garażu". Trwa głosowanie

Awaryjne lądowanie Boeinga 767 - zobacz wideo

Zamieszki w Warszawie. Bitwa z bandytami

Jasnowidz Krzysztof Jackowski. Zobacz przyszłość..

dodaj artykułdodaj wpis do blogadodaj fotoreportażdodaj wydarzenie
od 7 lat
Wideo

Uwaga na Instagram - nowe oszustwo

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto