Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Na Centralnym trwa montaż zabezpieczeń dla niewidomych

Redakcja
PKP nie czeka na zmianę przepisów. Specjalne wypustki montowane są mimo braku regulacji określających standardy udogodnień dla niewidomych.

Niewidomy student pozywa Metro do sądu


– Obecne przepisy kolejowe istnieją już od trzydziestu lat, ale nie ma w nich żadnych informacji na temat bezpieczeństwa osób niewidomych – mówi w rozmowie z MM-ką Jan Telecki, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych PKP.

Kolejarze nie czekają na nowe przepisy

– Postanowiliśmy zatem nie czekać, aż nowe przepisy uwzględniające potrzeby niewidomych wreszcie wejdą w życie i już teraz pojawiły się na krawędziach dwóch peronów Dworca Centralnego tzw. bąble - tłumaczy Telecki i dodaje, że czasami życie wyprzedza ustawy.

Do marca „bąble” zostaną zamontowane również na pozostałych peronach. Ponadto powstaną ścieżki (gumowe taśmy z wypustkami) prowadzące do kas i na perony.

Wkrótce niewidomym będzie się łatwiej poruszać także po innych dworcach. Przed Euro 2012 modernizację z uwzględnieniem ich potrzeb przejdzie Dworzec Stadion oraz Wschodni, a także dworce w innych dużych miastach Polski, m.in. w Krakowie i Katowicach. „Bąble” są również na niektórych stacjach WKD.

Zabezpieczenia trzeba będzie zdjąć?

Prace nad wprowadzeniem zmian do przepisów trwają już od dwóch lat i wciąż nie wiadomo, kiedy niespieszne starania urzędników z Ministerstwa Infrastruktury dobiegną końca. Jednak po ich wejściu w życie kolejarze mogą zostać w przysłowiowej kropce.

– Jeśli nowe regulacje określą inne standardy udogodnień dla niewidomych, będzie trzeba dostosować się do nich i zmodernizować to, co powstaje m.in. na Dworcu Centralnym – przyznaje Telecki.  

Metro Warszawskie woli nie ryzykować

Metro Warszawskie jest bardziej ostrożne i dlatego zwleka z montażem wypustek. Urzędnicy tłumaczą się właśnie oczekiwaniem na wprowadzenie w życie nowych przepisów.

17 grudnia 2008 r. niewidomy student Filip Zagończyk wpadł pod pociąg na stacji metra Centrum, wskutek czego stracił nogę. Do wypadku zapewne nie doszłoby, gdyby przy krawędzi peronu były specjalne wypustki ułatwiające niewidomym wyczucie krawędzi.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto