Stworzenie tętniących życiem nadwiślańskich bulwarów było marzeniem Stefana Starzyńskiego

Stworzenie tętniących życiem nadwiślańskich bulwarów było marzeniem Stefana Starzyńskiego. Spełni się ono po 70 latach (© Materiały prasowe)

Masz zdjęcie do tego tematu?

Wyślij

Ratusz właśnie finalizuje umowę na projekt zagospodarowania lewego brzegu rzeki od Podzamcza do Powiśla. Dzięki temu za kilka lat ziści się jedno z największych marzeń warszawiaków i prezydenta Stefana Starzyńskiego: bulwary nad Wisłą będą tętniły życiem. Nad Wisłą będzie można nie tylko dobrze zjeść i się zabawić: swoje prace prezentować tam będą artyści, a do nauki zachęcać w nietypowy sposób naukowcy.

20 października ratusz ma podpisać umowę z firmą RS Architektura Krajobrazu, która wygrała konkurs na projekt bulwarów. Między urzędnikami a firmą przez kilka miesięcy trwały negocjacje dotyczące szczegółów projektu i pieniędzy. Znamy już część finalnych koncepcji.

Place, parki i ogrody
- Najważniejsze kwestie zostały już uzgodnione - mówi Patryk Zaremba ze zwycięskiej firmy. - Teraz właściwie omawiamy drobiazgi - dodaje. Tę wersję potwierdzają również miejscy urzędnicy. - Podpisanie umowy powinno nastąpić w ciągu tygodnia, góra 10 dni - mówi Marek Piwowarski, pełnomocnik prezydenta ds. zagospodarowania Wisły.

Pierwotny projekt przewidywał, że teren bulwarów będzie podzielony na trzy strefy: rozrywki, kultury i edukacji. Te założenia się nie zmieniły. Zmiany dotyczą kwestii technicznych rozwiązań związanych z tym, że Wisła nie jest łatwą rzeką do zagospodarowania. - Poziom jej wód znacznie się waha podczas ostrej zimy. Rzeka częściowo zamarza, a w korycie tworzą się łachy piasku i trudno przewidzieć, gdzie powstaną, a skąd znikną - wyjaśnia Piwowarski.

Zwycięska koncepcja przewidywała, że teren ma być układem połączonych placów, parków i ogrodów. Według pierwowzoru miało na tym terenie miało powstać 25 pawilonów ekspozycyjnych, restauracja plażowa z toaletą publiczną, siedem galerii handlowych i pięć pawilonów restauracyjnych na wysokości Mariensztatu, trzy przystanki dla tramwajów wodnych, restauracja pływająca, pawilon obsługujący przystań pasażerską, punkt informacji turystycznej i plac zabaw. Nie wszystko jednak uda się zrealizować. W trakcie negocjacji zrezygnowano m.in. z pływającej restauracji. - Chcemy, aby było ich więcej, ale na brzegu i liczniejsze pływające punkty małej gastronomii połączone z przystankami komunikacji wodnej - mówi Piwowarski.

Pływające pawilony
Według pierwotnych założeń dwa stałe budynki miały stanąć na Powiślu, po obu stronach przedłużenia ul. Lipowej. Charakterem, wysokością i funkcją mają nawiązywać do znajdującego się w pobliżu Centrum Nauki "Kopernik".

Pozostałe pawilony, które znajdą się na bulwarze, mają być niskie, lekkie i ruchome, by w razie zagrożenia powodzią mogły być przeniesione. Ruchome pawilony przegrały jednak z falą powodziową i możliwościami technicznymi. - Nie chcemy wjeżdżać tam dźwigami i każdego sezonu przenosić budynków. To zbyt kosztowne - mówi pełnomocnik. Pawilony mają być więc tak zaprojektowane, by unosiły się razem z wodą.

W rejonie Powiśla mają być obiekty wystawowe. Na odcinku łączącym Powiśle z Mariensztatem powstanie budynek z barem plażowym, wypożyczalnią leżaków, toaletą publiczną i natryskami. W rejonie samego Mariensztatu ma powstać zwarta pierzeja kiosków usługowych z kawiarnią i galerią. Za to w pobliżu Starego Miasta będą jedynie cumujące pawilony pływające.

Jednak nie każdy będzie mógł przybijać do brzegu. - Dziś nie mamy wpływu na stan cumujących jednostek. Według nowych założeń do brzegu mają przybijać tylko te, które spełniać będą określone standardy, a nie te, które już na pierwszy rzut oka wyglądają jak złom - zapowiada Piwowarski.

Czytaj także

    Komentarze (1)

    Podane dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w regulaminie. Dodając komentarz akceptujesz regulamin.

    Zaloguj się / Zarejestruj się!

    Tomek Janiszewski (gość)

    A w dzisiejszym artykule w PTT napisano m.in:

    http://media.wp.pl/kat,1022939,wid,11600587,wiadomosc.html

    "Władze Paryża postawiły na wodną turystykę, rejsy drewnianymi łodziami i wycieczki pasażerskie. Wprowadzono ulgi za cumowanie łodzi, zmieniono lokalne prawo żeglugi śródlądowej i wprowadzono ułatwienia dla małych armatorów. Efekt? Teraz w samym Paryżu cumuje ponad tysiąc łodzi".

    I tak dzięki Panu Pełnomocnikowi Prezydent Warszawy ds Wyrzucenia Żeglarzy Znad Wisły wiemy już dlaczego dotąd prawie nikt nie pływal po Warszawie i nareszcie mamy nadzieję że ten stan się niebawem zmieni. Na dniach niedobitki warszawskich żeglarzy korzystających z popadającego w ruinę i pogrążająego się w błocie Portu Czerniakowskiego (nawet wspomniane w artykule dla PTT przekopane na początku roku wejście do portu zostało już na powrót zamulone) dowiedzeli się, że już od 24 października, a najpóźniej Nowego Roku będą musieli płacić haracz w wysokości 100zł miesięcznie od każdego jachtu nowoutworzonemu Bosmanowi nieistniejącego portu. Ktoś tam ma dostać fuchę na terenie WTW. Jedyne co im za te pieniądze zaoferowano - to gwarancję że po zapłaceniu tej kwoty nie zostanie wezwana Policja i nie zmusi ich do opuszczenia przystani z wpisem do Krajowego Rejestru Dłużników. Żadnej gwarancji na godziwe warunki postoju, tylko pionowa ściana z larsenów i betonu, brak możliwości wyciągnięcia jachtów z wody na zimę ani zapewniania warunków do wyremontowania ich przed kolejnym sezonem. Mimo to żeglarze mają być dobrej myśli, tak jak to zaprezentowal tu Pan Pełnoniemocnik, bowiem wzorem Paryża "wprowadzono ulgi za cumowanie łodzi": każdy właściciel cumującej w tym samym porcie barki mieszkalnej będzie musiał zapłacić pięć razy tyle. Panie Pełnoniemocniku: czekamy z niecierpliwością na efekty. Czy już za rok doczekamy się dzięki wymyślonym przez Pana "ulgom" tysiąca łodzi cumujących w Warszawie, tak że nawet pobliski Zalew Zegrzyński opustoszeje.

    Tomek z "Leśnego Dziadka", o tego:

    http://www.warszawa.pl/Encyklopedia_Warszawy/Geografia/Wisla/91,4093,2,1,0,0-Żeglarska_inauguracja_w_Warszawie.html